E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 01:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 1010 hittar inte Eastron SDM230 Modbus  (läst 2221 gånger)
Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2023-09-24 17:34 »

Jag försöker koppla in 4 st Eastron SDM230 Modbus 1-fas elmätare till logger 1010. E-logger.se har kontakt med Logger 1010 men den hittar inte mätarna.

Jag har ställt in adresserna 11,12,13 och 14 på elmätarna och kopplat 2 ledare från utgång A & B (5 & 6) på elmätarna till Modbus iA & iB på loggern.

Jag har ännu inte kopplat jord eller resistorer som det rekommenderas i manualen men jag ska göra det om ingen har några bättre förslag. Det står att det ska vara ett 120 ohm motstånd, men jag har endast 100 och 150 hemma. Är det viktigt att det är exakt 120 ohm?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-09-25 07:37 »

Har du gått till sökfunktionen för Mbus och Modbus-produkter och valt korrekt elmätare?
Om du gjort det så måste du söka en elmätare åt gången, alltså första sökningen ska ske från adress 11 till adress 11.
Då borde loggern hitta elmätarna.
Loggat

Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-09-25 09:39 »

Ja, jag gör sökning enligt den tredje bilden ovan. Har provat alla 4 olika adressser, mätt och kollat signalkabeln att där är kontakt och inget kabelbrott mm.

Loggern har både M-bus och Modbus-kort och jag provade tidigare för skojs skull att koppla in en M-buselmätare hemma och då fungerade allt bra. Har sedan gjort en fabriksåterställning och nu hittar den alltså inte Modbuselmätarna. Först klagade loggern på fel i M-bus slingan  men det berodde på att jag inte tagit bort gamla inställningarna i E-loggern. Har därefter tagit bort kanaler och givare och gjort ytterliggare en fabriksåterställning.

Det enda jag kan komma på att prova ytterliggare är att jorda och ansluta resistorer.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2023-09-25 09:51 »

Normalt ska det inte behövas.
Tror inte att det är så kinkigt med precis 120 Ohm, prova med 100 Ohm, och bara på sista elmätaren i slingan.
Kanske kan du prova med bara en elmätare ansluten först, och om det fungerar så adderar du en efter en?
Möjligen kan du även testa växla polaritet, vet att Carlo Gavazzi har omvänd polaritet på Modbus, skulle ju kunna hända att Eastron har ändrat något på en senare serie, som vi inte är medvetna om.
Mätarna ska kopplas in en efter den andra i en slinga, inte parallellt med var sin kabel från loggern.
« Senast ändrad: 2023-09-25 09:54 av Rickard » Loggat

Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-09-25 12:12 »

Tack, jag provar det!

För att förtydliga, jag kopplar A till A och B till B mellan de olika mätarna och loggern som i bifogad bild 1. De ska väl inte kopplas in i serie som överkryssade bild 2?
 
(hmm...borde inte ett för stort motstånd vara bättre än ett för litet eftersom det oftast fungerar helt utan resistor och det då är oändlig resistans. Eller tänker jag fel?)
« Senast ändrad: 2023-09-25 12:45 av Mattias A » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-09-25 13:12 »

Precis, bild ett är rätt!

Och motstånd behöver man i regel inte om inte slingan är väldigt lång! Hur långt kablage har du totalt från logger till sista mätare i slingan?

Som Rickard är inne på, koppla ur alla mätare utom en och prova sök, mer som kan gå fel med fler mätare inkopplade.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-09-25 13:58 »

Tack. Logger och mina 4 elmätare sitter bredvid varandra i samma central så det är i princip inga avstånd alls. 
Loggat
Mattias A
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-09-26 17:55 »

För information så har jag fått det att fungera nu när jag  jordat, satt 120 ohms motstånd i slingans ändar och kopplat/sökt en mätare åt gången.
Att koppla in en mätare åt gången hade förmodligen varit tillräckligt :-)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!