E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 20:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: 12V matning reläutgång-avsäkring  (läst 1700 gånger)
stefan49
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2023-07-27 11:15 »

Logger 1010 där PD4/5  är aktiverad som utgång-styrning. (avsäkring SJ1/2 åtgärdade enligt manualen).  Jag tänkte inte ansluta till PD 12V  (kräver ju deaktivera avsäkringen SJ3) utan istället ta matning till relä direkt från inkommande 12 V plint. (1,24A matning). Reläet nyligen inköpt i Energibutiken så det förväntas ha korrekt spolimpedans/strömförbrukning).  Fråga: Behövs någon finsäkring på 12V matningen till reläerna (2 st PD4/5??)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-07-28 10:52 »

Kan jag väl inte tänka mig, det begränsas väl av nätdelen på nåt sätt?
Sen kanske det inte är någon nackdel med ett extra skydd.
Men jag vet inte säkert vad som gäller måste jag erkänna, kanske Andreas är mer hemma på det där?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-07-31 08:00 »

Hej,

Det säkringar kan skydda är relädrivaren i loggern samt nätagget - vid kortis skulle inte hela nätagget sänkas utan loggern kunde fortsätta snurra. Men att spolen på ett relä monterad i torr miljö plötsligt skulle kortslutas är helt osannolikt. Det som möjligen skulle kunna orsaka kortis vore någon typ av fel på kabel mellan logger och relä - lossad kabel där tåtarna tar ihop eller skadad isolering. Sen ska man även väga in att säkringar är en felkälla i sig. Jag hade kanske kunnat tänka mig säkringar i en situation med mycket laborerande och omkopplingar eller om det finns möss. I så fall skadar det nog dessutom inte med en säkring mellan logger och nätagg.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!