E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 21:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Åska  (läst 2000 gånger)
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« skrivet: 2023-07-08 15:38 »

Efter blixtnedslag väldigt nära löste jordfelsbrytaren ut, gick att återställa när jag dragit ut stickproppen till Logger3030, jordfelsbrytaren löser ut varje gång som jag kopplar in loggern igen, är loggern körd? 
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-07-08 21:42 »

När jag kopplar in trafon i vägguttaget utan att den är ansluten till Logger3030 löser inte jordfelsbrytaren ut men när jag ansluter trafon till loggern löser jorfelsbrytaren, hur kan det vara möjligt?
Loggat

/Uffe
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-07-09 18:12 »

Hej,

Jag hade nog testat först med en annan nätdel för att utesluta den delen av anläggningen. Även om jordfelsbrytare inte löser när du ansluter den till vägguttaget så finns ju möjligheten att den ändå är felaktig. Om nu åskan har gett nätdel en rejäl smäll så skulle den kunna orsaka den felström till jord genom logger som krävs för att jordfelsbrytare slår ifrån.
Mäter man på en frisk nätdel så ger den ju avsedd spänning mellan plus och minuspol samt att det inte går att uppmäta någon ström mellan t.ex. minuspol och något som är jordat i huset, att plus och minus är "flytande" i förhållande till nolla/jord.

Jag har ju haft logger sen 2012 och det är bara en givare genom åren som har fått stryk vid åskoväder så de är nog rätt tåliga.

Kan ju vara logger också men att den ensamt skulle få jordfelsbrytare att slå ifrån verkar inte troligt om nätdel nu är helt ok.

Bra är nog att alltid ha en extra nätdel på lager hemma för det verkar vara den som strular i flesta fall när det inte funkar. Gäller inte bara nätdelar till logger utan även till annan elektronik som man har hemma som går 24/7.

Jag vet ju inte hur nätdel och logger är konstruerade så lite gisning här ovan, hoppas det är ok.

/Peo
Loggat
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-07-10 06:01 »

Tack för tipset, verkar logiskt, provar på onsdag när jag är hemma igen.
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2023-07-10 08:34 »

För att det ska kunna bli jordfel via loggern så måste det bli överledning från någon av kablarna eller sensorerna, eller någonstans i nätverket (ethernet)
Du kan ju även testa att koppla ur nätverksabeln om det skulle vara routern som orsakar nåt knas?
Samma sak med alla kablar ut från loggern, kopplar du ur dem så kan det ju inte gå någon jordström via dem.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-07-12 10:18 »

Bytte trafon nu och allt verkar funka utom temperatur i källaren som visar 121 grader, gick ner till 59 grader efter 30 minuter och 25 grader efter en timme, efter ytterligare en timme tycks det ha stabiliserat sig på rätt nivå, tack för tips som löste problemet.
Loggat

/Uffe
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-07-12 15:21 »

Gott att det löste sig och inte hade slagit sönder logger.

Temperatur-givaren i källare hade jag nog kollat upp eller bytt ut. En "Dallas-givare" brukar ju leverera bra värden direkt vid uppstart av logger.
 
Frågan om krypströmmen som löste ut jordfelsbrytare kvarstår ju, vilken väg den har tagit från den felaktiga nätdelen genom logger och vidare till jord. Jag hade nog gjort en felsökning på givarslinga så ingen överledning finns till jord.

Jordad närverkskabel till switch/router?

Om man tänker sig att GND för givar-slinga och/eller skärm nätverksanslutning har kontakt med DC minus i logger så skulle det kunna vara en förklaring till att jordfelsbrytaren löste vid sönderslagen nätdel.
 
Lite intressant är det ändå att fundera kring detta för det är nog inte så vanligt fel. Men vi får se vad du kommer fram till och kanske Andreas eller Rickad fyller på här med mer ”Bra att veta”.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!