E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 21:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Importera mätvärden från andra befintliga kanaler.  (läst 1712 gånger)
IT-Shoppen
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil
« skrivet: 2023-06-27 19:54 »

Hej

Går det att på något sätt hos er få ut alla mätvärden från tre kanaler flera år tillbaka.
Summera dessa värden till en kanal och importera in dessa ?
Den nya kanalen finns redan men kan inte göra det här ifrån då kanalens startdatum är från idag 2023-06-27
Och de kanaler som har data är från 2014-12-29

// Stefan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-06-28 08:29 »

Hej,

Få ut dina värden ja, använd exportfunktionen så får du dem i en zippad tabseparerad textfil. Men sen blir det tyvärr stopp i nuläget. Att summera data från tre kanaler saknar vi stöd för. Ett sätt att lösa det skulle kunna vara att tillåta export av beräknade kanaler. Tål att fundera på. Sen finns heller inget sätt att importera gamla data. Det är en sådan där funktion som har diskuterats men inte hunnit bli av.

Det normala vid loggerbyte osv. är att fortsätta spara data i de gamla datafilerna, men här verkar du ha bytt upplägg på ett sådant sätt att det blir knepigt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
IT-Shoppen
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-06-28 09:28 »

Hejsan

Det där med export vet jag och det är lätt att summera dessa kanaler själv i exel.

Det som blir problem är att jag inte kan få in den datan till en ny kanal som skapades i går.

Och om inte ens ni kan få in den då blir det ju riktigt knepigt Leende (smiley)

Den stora anledningen är att jag både bytte ´logger till 3030 ( Alla gamla kanaler är kvar och används )

Var att jag behövde sätta dit en ny elmätare för El produktion som mäter alla faser ( Det är den nya kanalen och är nu definierad i rapporten)

Det går heller inte att som du säger summera dessa och visa den datan i rapporten hade det gått hade jag inte behövt byta logger eller sätta dit en ny mätare.

De gamla kanalerna  används fortfarande de mäter produktionen per fas det är dessa värden jag vill slå ihop och få in i den nya kanalen El produktion

På detta sätt får jag en komplett rapport på den el jag producera.

Men all data finns och loggas fortfarande både på det gamla sättet och på det nya sättet.

// Stefan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-06-30 09:24 »

Hej,

Jag förstår problemet. Så länge du har kvar alla data så kanske det kan lösa sig på lite sikt bakåt i tiden!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
IT-Shoppen
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-06-30 12:51 »

Hej

Ja får hoppas det Leende (smiley) Men jag antar du menar framåt i tiden.

Men under tiden. Har ni ingen alls möjlighet att ändra datumet när en kanal skapades ?

Om det är möjligt så borde ju jag manuellt kunna skicka upp rätt uträknat värde per dag till kanalen även om det är mycket jobb etc.

// Stefan
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!