E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 00:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: El Hushåll inga värden  (läst 2530 gånger)
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« skrivet: 2023-06-14 11:27 »

Hej

Varför får jag inga värden på El Hushåll på Rappoter sidan?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-06-14 14:43 »

Kolla så att alla elmätare har "rätt kanaltyp" inställd.
Kolla under inställningar/kanaler och se till att huvudelmätaren har kanaltyp el total, och de övriga är markerade som förbrukare.
Loggat

Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-06-14 14:47 »

Det är dem
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2023-06-14 14:53 »

I så fall måste Andreas kolla på det.
Loggat

Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-06-14 15:08 »

Svårt att få total el med. När man har solceller. För det är ju en kombination av använd solel och köpt el. Och det går inte välja beräknad kanaler.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2023-06-14 15:16 »

Mmm, det där blir klurigt förstås.
Men om jag tänker rätt så borde el total (om det är lika med nettoimport) bli korrekt.

Ponera att du har 10 kW import, 5 kW export (5 kW nettoimport) och dina tre förbrukar alla har förbrukat 1 kW, det blir 3 kW, då är resterande 2 kW hushållsel.
Det som komplicerar det hela är ju det du både producerat och förbrukat själv, det registreras ju inte av "el total" och måste därför adderas på nåt sätt i en beräknad kanal som kan väljas som "el total".

El import + producerad el - el export borde bli korrekt för att få den verkliga bilden av all el som kommit in i huset.
Men som sagt, det förutsätter att man dels mäter producerad el, och att man kan använda en beräknad kanal som kanaltyp "El total"
"Producerad el" bör också vara nettovärdet, för växelriktaren förbrukar ju troligen lite energi när det är mörkt, och vad händer om man har batterilager - då borde det vara helt nödvändigt med en mätare som mäter både import/export på "produktionslinan" från växelriktaren?
Mycket att tänka på blir det.

Jag får snart min solcellsanläggning driftsatt, månadsskiftet juni/juli om allt går enligt planerna, då blir det lättare för mig och Andreas att se vad som behöver göras för att allt ska fungera som man förväntar sig, det är rätt mycket som ska till för att man ska kunna logga och få allt redovisat så det stämmer.
Har köpt batterilager också, dels för att vi ordentligt ska kunna testa alla funktioner som krävs för att data ska presenteras så korrekt som möjligt.

Bara det där med att man måste mäta producerad el med en mätare som går få in i loggern är ju sånt som alla inte har, och då är det ju bra om vi kan upplysa om kraven för att få en 100% fungerade loggning och presentation av alla värden.
Nåt som jag tycker är helt avgörande om man verkligen vill ha koll på grejerna.
« Senast ändrad: 2023-06-14 15:34 av Rickard » Loggat

Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-06-14 15:46 »

Ja precis.
Jag mäter Han portrn på huvudmätaren. Och så har jag mätare som mäter producerad el.

Så har en beräknande kanal. Där man drar bort expoterad el på huvudmätaren, från pruducerad el. Då får jag fram använd solel.
Och sen att man läger ihop använd solel och köpt el från huvudelmätaren. Så får man fram totalt förbrukad

Men problemet är ju att det inte går att specificera en beräknande kanal med typ el totalt. Så då får man inte in det rätt i rapporter sidan.
Eller går det få in det på något annat sätt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2023-06-14 15:51 »

Sånt där måste Andreas svara på, jag vet inte vad som gör att man inte kan använda beräknade kanaler som el total om man skulle vilja det.
Förhoppningsvis är det nåt som går fixa, för det kommer att behövas.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2023-06-15 08:50 »

Flera liknande diskussioner finns i avdelningen för önskemål. en lösning flera använder i dagsläget är den jag nämner i inlägg #8 i http://e-logger.se/forum/index.php?topic=2092.0 dvs en fysisk elmätare mellan husets förbrukare och resten av anläggningen. Visst går det att räkna men inget är så pålitligt som en dedikerad elmätare. Men förhoppningsvis är beräkning något som skall hinnas med på sikt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2023-06-15 08:51 »

Hej
Varför får jag inga värden på El Hushåll på Rappoter sidan?

Hej,

Hur länge sedan var det du gjorde inställningar för att få "El hushåll", det brukar kunna ta nån dag innan rapporterna kommer i fas efter förändringar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2023-06-15 08:59 »

Det är några månader sedan.
Loggat
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2023-06-15 09:01 »

Flera liknande diskussioner finns i avdelningen för önskemål. en lösning flera använder i dagsläget är den jag nämner i inlägg #8 i http://e-logger.se/forum/index.php?topic=2092.0 dvs en fysisk elmätare mellan husets förbrukare och resten av anläggningen. Visst går det att räkna men inget är så pålitligt som en dedikerad elmätare. Men förhoppningsvis är beräkning något som skall hinnas med på sikt.

Har tyvärr inte utrymme i loggern för fler mätare. Men har ubdermättare till varje våning. Så lägger ihop dom. Som sagt. Men går inte att välja en berikande kanal som el totalt..
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2023-06-21 11:50 »

Hej,

Borde ha insett detta direkt, det syns ju både på värdena i bilden i det första inlägget i tråden och går också att ana utifrån diskussionen om solcellerna och el total. Svaret till varför "el hushåll" inte visas är att summan av dina förbrukare är större än din "köpt el total" och då blir inget kvar till "el hushåll" (som inte kan bli negativ). Om detta skall bli korrekt behöver du - det jag nämner i inlägg #8 - en elmätare för faktisk el total.

(Vi har ju tidigare talat att göra om rapportfunktionen med fler inställningar för fall som detta, och förhoppningsvis skall det hinnas med till hösten. Då rapportfunktionen jobbar bakåt i tiden så kommer även tidigare insamlad data i så fall att bli rätt. Men den här diskussionen hör inte hemma här utan i avdelningen önskemål.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!