E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 18:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mäta nivå i grävd brunn långt från vårt hus - LoRaWAN??  (läst 2680 gånger)
Magnus Molitor
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2023-06-13 14:17 »

Jag vill mäta vattennivån i en grävd brunn långt bort, som dessutom inte har någon strömförsörjning att använda. Det blir ju två frågor som jag inte hittar i forumet:
- Kan man använda en ultraljudsgivare som denna? https://www.direktronik.se/direktronik/overvakning/automationscada/lorawan/ultrasonic-distans-och-nivasensor-lorawan/?variationCode=20114764
- Kan den anslutas till datainsamlingen i Logger 1010?

Eller finns det någon annan vattennivåmätare som går att koppla in?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-06-14 08:55 »

Hej,

Hur långt avstånd talar vi om?

Hur ofta behöver givaren läsas av?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus Molitor
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-06-14 10:39 »

Det är cirka 300 meter till brunnen. Vill uppdatera kanske 1 gång i timmen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-06-15 08:41 »

I princip skulle väl Modbus fungera på det avståndet, sådana nivågivare finns att få tag på, men inte roligt dra en så lång kabel förstås.

Ja jag tror att den ultraljudsgivare du länkar till skulle fungera för detta och vi jobbar i detta nu på en lösning för LoraWan parallellt med Logger 1010. Hur bråttom har du med att få igång mätningen?

Vad är det förresten för min- och maxnivå på vattenivån i brunnen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus Molitor
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-06-15 08:49 »

Tack! Mätningsbehovet kommer ju starkt en torr sommar som denna. Men det finns andra projekt som tar tid också.
Vattenytan i brunnen varierar mellan cirka 1 meter ned till 5-6 meter som med räknat nedåt från brunnslocket. 
Dessutom finns det behov att mäta batterispänningen till en liten solkraftanläggning som driver en 230 Volts-pump cirka 400 meter från huset. Det finns en LoRaWAN-givare som passar för det också. Det ökar ju intresset att skaffa en gateway. Dyrt men bra antar jag.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-06-15 08:56 »

Ja med flera möjliga givare ökar förstås incitamentet för LoraWan. Vilken givare är du tänkte för batterispänningen? Bra om vi får koll på vilka givare det finns intresse för så vi kan förbereda för dem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2023-06-16 11:19 »

Har kollat med tillverkaren av den där sensorn och de tror att givaren kan visa fel på grund av att väggarna i brunnen stör.
De rekommenderar istället lidar eller mikrovågs-sensorerna.
Hur stor diameter är det på den grävda brunnen?

Kan också fungera med en tryckgivare som kan sänkas ned nära botten.

https://dragino.com/products/distance-level-sensor/item/253-lmds120.html
https://dragino.com/products/distance-level-sensor/item/185-llds12.html
https://dragino.com/products/distance-level-sensor/item/251-ps-lb.html
« Senast ändrad: 2023-06-16 11:21 av Rickard » Loggat

Magnus Molitor
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-06-21 17:42 »

Tack för svar. Den här LoRaWAN-mätaren känns rimlig:
https://www.direktronik.se/direktronik/overvakning/automationscada/lorawan/lorawan-med-0-24v-adc-di-4-20ma/?variationCode=20113228

Men det kanske är enklare att dra igång ett system som bygger på Modbus? Jag har dock ännu inte börjat använda det, men där finns väl trådlösa möjligheter upp till 300-500 meter?


 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2023-06-22 08:14 »

Den givaren mäter ju bara spänning, inte nivå.
Enligt tillverkaren av den sensor du först frågade om så är det denna som borde kunna fungera: LMDS120 - LoRaWAN Microwave Radar Distance  Sensor
Har inte kollat om den finns att köpa i Sverige.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2023-06-28 08:31 »

Men det kanske är enklare att dra igång ett system som bygger på Modbus? Jag har dock ännu inte börjat använda det, men där finns väl trådlösa möjligheter upp till 300-500 meter?

Ja fast hur löser du strömförsörjningen med trådlös Modbus?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus Molitor
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2023-06-30 16:13 »

Jag kan väl sätta ett 12voltsbatteri som laddas av en solcell tex. Men jag har inte tagit reda på om vilken spänning etc. som den vill ha.   
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!