E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 22:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 1010 dör efter några dygn, omstart för att komma igång igen  (läst 3694 gånger)
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2023-05-20 10:19 »

Hej, vill börja med att skriva att jag är en enkel amatör. Har fått installation utförd av min elektriker. Har alltså en Logger 1010 som är kopplat mot en elmätare Modbus 630.

Efter lite pillande med inställningar och instruktioner på forumet så fick jag till slut igång allting (ett under i sig) där mätvärden laddas upp till E-logger. MEN efter 2-3 dygn cirka så får jag larm om att kontakt med Logger 1010 är borta och går då ner till gästhuset där allt är installerat för att se displayen som typ fastnat i ett läge. Inget händer när jag trycker på knapparna på loggern utan det enda som funkar är att manuellt dra ur strömkontakten och sätta tillbaka. Det hände första gången för cirka 6 dagar sen och då tänkte jag att det var tillfälligt, men nu hände det igen efter att systemet fungerat bra i cirka 2,5 dygn.

Bilderna jag bifogat är för första och respektive andra gången felet upptäcktes.

Vad är det som är fel? Något som är sönder/felkopplat? Vill att detta ska fungera smärtfritt eftersom tanken är att inte behöva gå ner i gästhuset stup i kvarten för att starta om allt då huset kommer i framtiden vara uthyrt.. Tack på förhand /Allan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-05-22 08:20 »

Hej,

Självklart skall loggern gå utan avbrott och handpåläggning. Detta är ett väldigt ovanligt fel, att loggern fryser i skärmsläckarläge såsom i din installation har jag aldrig hört talas om. Vad trist att du råkar ut för detta.

Jag förmodar att det antingen är fel på strömtillförseln eller på loggern, först behöver vi utesluta fel på strömtillförseln.

Hur är det med elen i gästhuset, är den alltid stabil eller har ni noterat blinkningar i belysningen där vid något tillfälle?

Har du möjlighet att köra loggern med ett annat nätaggregat en period för att utesluta ev. problem med det levererade? Har du något liggande på 12V/1A så skall det fungera.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-05-22 13:06 »

Hej, tack för snabbt svar!

Elen fungerar bra och stabil, så inget jag upptäckt som jag reagerat på. Upptäckte dessutom att elektrikern inte kopplat strömmen till gästhusets elcentral (huvudsäkringskåpet sitter i anslutning).

Nja, får leta lite hemma ifall jag hittar något annat aggregat på 12V, gissar på att jag då behöver skala kabeln?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-05-22 14:52 »

Hej,

Ja precis, kabeln behöver skalas och så skruvas fast i den lilla tvåpoliga plinten överst till höger märkt "DC in" in med jord till vänster och 12V till höger. Plinten är pluggbar så det går att dra ut den försiktigt när du byter kabel för att sen plugga in den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-06-02 08:01 »

Hej igen, nu har jag efter samtal med Rickard även provat att stänga av skärmsläckaren helt men utan framgång.
Men framförallt provade jag med en annan 12v adapter jag hade hemma, funkade i cirka 2 dygn innan samma larm kom. Bifogar bild på de när larmen kommer om att kontakten har tappats, det senaste är alltså med annan nätadapter.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-06-05 07:10 »

Hej,

Hur ser det ut på displayen när loggern hänger sig utan skärmsläckare?

I vilket fall skall loggern inte kunna hänga sig i skärmsläckarläge på det sätt som din gör, den har en watchdogfunktion som gör att oavsett vilken typ av programfel det blir så skall loggern alltid visa ett felmeddelande på displayen.

Det skulle kunna vara ett problem med displayen, det går en 4-ledarkabel mellan displayen och huvudkretskortet som har glappat vid några tillfällen. Så den borde säkras först genom att försiktigt lossa locket på loggern (passa flexkabeln till locket), lossa skruvarna till displayen, lossa displaykabeln i bägge ändar och sedan sätta tillbaka allt. Detta är ett lite pillrigt så känn hur du vill göra om du vill prova eller skicka in loggern. Om detta inte gör någon skillnad skulle man kunna prova byta både displaykabel och display. Iofs kanske mest rationellt att direkt prova byta både display och displaykabel. Ring och kom överens med Rickard.

Är det inte displayrelaterat så kan det vara något med själva mikroprocessorn och då behöver hela huvudkretskortet bytas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-06-11 23:14 »

Hej igen.. börjar kännas hopplöst det här och inte alls kul dessvärre. Har hållit på i timmar nu bara idag för att få det att fungera men utan framgång.

Gällande mitt tidigare problem så pratade med Rickard per telefon som skickade ut en ny Logger 1010 vilket är toppen schyst. Jag bytte loggern rakt av hemma och kopplade in elmätaren (Modbus Eastron 630) vilket är den enda enhet jag har till loggern. Angav det nya IDt för loggern i E-logger under "konto".
Därefter startar den om och då börjar skärmen på loggern blinka med "givarfel". Gick då in i E-logger och tänkte att jag kanske ska ta bort alla kanaler och givare samt elmätare jag har för att lägga till på nytt vilket jag testade, först vägrade den hitta Modbus-mätaren men till slut dök den upp. Lade till givare på nytt från "Hantera" och även kanaler men även då med samma problem som ovan.

Provade därefter att koppla tillbaka den "gamla" loggern och nollställde den helt och hållet enligt er manual samt likaså med den "nya" jag fått. Lade till det nya ID på E-logger men med samma resultat. Jag har provat det mesta, startat om elmätaren, hela strömmen i gästhuset, loggern ett flertal gånger men inget verkar fungera.
Elmätaren ändrade jag till adress 11 manuellt ska tilläggas men det gjorde jag innan den första loggern jag fick sattes igång vilket har ju fungerat förutom tidigare problem i tråden.

Vet inte vad jag ska göra och som sagt trist bara, nu är det ren tur att gästhuset inte är uthyrt men jag har liksom inte fått detta att fungera på 1,5 månad snart. Uppskattar er hjälp och tacksam för det men vill bara få detta att fungera så jag kan släppa det...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-06-12 07:40 »

Hej,

Uschdå, ja trist, det låter som det gått väldigt mycket tid. Be gärna om hjälp innan du lägger allt för mycket tid på att felsöka själv.

Så nu är problemet alltså att loggern visar givarfel för Modbus hur du än gör? Det betyder att loggern inte lyckas kommunicera med elmätaren via Mobus. Det kan bero på glappande kabel mellan logger och elmätare, felvänd polaritet på kabeln dvs omkastad plus och minus, eller inställningsfel. Om du lyckats hitta elmätaren vid "Sök Modbus-enheter" så borde inställningarna vara rätt. Så lutar åt kabeln. När du byter logger, pluggar du då bara ur de pluggbara plintarna eller lossar du skruvarna i plinten? I det senare fallet är det lätt hänt att ledarna blir omkastade. Fast just på bilden du skickade ser jag förresten inga Modbus-kablar alls anslutna till loggern, men de kanske är vikta så de inte syns?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2023-06-12 08:49 »

Hej igen, tack för snabbt svar! Leende (smiley)

Yes, jag bytte bara plinten rakt av när jag bytte logger, skruvade alltså inte isär plinten.
Syns dåligt på bilden men det är den gråa och svarta kabeln som kommer från elmätaren, alltså enda givaren jag har kopplat. Denna dragning gjorde en elektriker åt mig.

Den ”nya” loggern jag fick ut har längst ut till höger en vit tejp bit över där det på min förra stod ”Mbus” - kan det ha något med det att göra?

Jag har alltså pluggat in plinten med kabeln från elmätaren till platsen näst längst till höger på loggern. Korrekt?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2023-06-12 09:47 »

Tack för ditt tålamod! Ja det är korrekt, kabeln för Modbus mellan elmätare och logger skall sitta på den tvåpoliga plinten näst-längst till vänster.

Så det är alltså den nya loggern med klisterlapp som din bifigade bild är tagen på och den du har igång nu?

Frågan är vilket utförande den nya loggern du fick har på Modbus, vissa modeller kan kräva treledare, dvs förutom + och - även en jordledare som går mellan logger och elmätare (brun ledare på bilden). Tycker att loggern i så fall borde ha varit märkt med det på klisterlappen. Men bäst kolla upp. Om du försiktigt lossar locket på loggern (passa flexkabeln till locket). Och sen tittar på bifigad bild som visar höger sida av loggern med halva det lilla vita kretskortet som sitter mellan displayen och huvudkretskortet och sen kollar följande:
1) Vid punkt (a) vad har din logger för batchkod, är där 0220 eller 3922 (som på bilden)?
2) Vid punkt (b) är där en liten grön prick bredvid "2019" eller är där bara vitt (som på bilden)?
3) Vid punkt (c) går där en liten kabelstump mellan det lilla kretkortet och huvudkretskortet (som på bilden), eller är där bara tomma hål?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2023-06-12 11:15 »

Hej, ja, precis den med klisterlapp är den nya jag kopplat in som jag fick ut på post från er. Har inte skickat tillbaka den gamla ännu ifall det skulle vara något som behövs fixas.

Okey, jag får försöka ge mig på det senare ikväll när jag är hemma och återkomma med svar till dig!
Loggat
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2023-06-12 19:55 »

Hej igen nu har jag öppnat och kollat.

1. 3922
2. Bara vitt
3. Ingen kabel enligt din beskrivning (det går en lilafärgad kabel men den är nedanför och går inte uppåt)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2023-06-13 07:52 »

Hej, tack!

Då är det säkert så att den lilafärgade kabeln är dragen en liten annan väg än den blåa på bilden, men att den går mellan samma hål på kretskorten. Det du då behöver göra för att få allt att fungera är att koppla en kabel mellan plinten märkt "G" på SDM630 (sitter närmast till höger om B- och A+ på SDM630 som dina befintliga gråa och svarta ledare går till) och den närmaste polskruven märkt "-" (brun på bilden jag postade) på den "övertejpade" plinten på loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AllanM
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2023-06-13 12:55 »

Hej, okey tack för svar. Osäker på om jag vågar mig på det, har som sagt ytterst begränsad kunskap kring el och inte pillat med det tidigare. Förstår om det kan verka simpelt för övriga. Nu var det en elektriker som installerade allt som jag betalat för redan. Är som sagt tacksam för att ni försöker åtgärda allt..

Vad är det för kabel jag ska sätta där emellan? Ska jag leta rätt på en gul/grön färgad sådan eller kan det vara vilket som? Kan jag ta och klippa en sladd som går till en nätadapter till exempel och använda den?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2023-06-14 08:54 »

Hej, Jag förstår, det är alltid knepigt göra sånt man inte är van vid och elmätare är verkligen inte att leka med. Du har ingen bekant eller så som vågar sig på sådant här? Kabeln som behövs kommer att leda ofarlig lågspänning. Färgen på ledaren kan vara vilken som, från ett gammalt nätagg eller nån elsladd du har liggande går bra. Plintraden med små spårskruvar på elmätaren kabeln skall dras till är lågspänning. Men precis nedanför sitter stora krysskruvar med högspänning. Så huvudströmbrytaren måste stängas av så att elmätaren inte är spänningsförande innan inkoppling av kabeln utifall man skulle råka peta fel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!