E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 18:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: FEL: För många kanaler.  (läst 2407 gånger)
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« skrivet: 2023-05-01 15:56 »

Har plus och betalar för 50 Kanaler.
har idag 46 kanaler
Försöker lägga till en kanal men får då: "FEL: För många kanaler"

har beställt temp/fukt sensor på G hem. så den vill jag med kunna lägga in när den kommer.

Hur löser man detta?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-05-02 09:20 »

Hej,

Kan det vara så att du har fyra kanaler baserade på pulsingångar? Varje pulsingång tar två kanalplatser.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-05-02 10:15 »

Ja jag har 4st pulsingångar. Och skall egentligen lägga till en till.

Går det lösa så man kan ha sina 50 kanaler man betalar för? Annars borde detta stå någon stanns?


Mvh Torsten
Loggat
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-05-02 13:50 »

Får även problem med LoggerSoft, som inte ville fungera alls då den sa att jag hade 52 sensorer.

Fick ta bort några tillfälligt för att få igång LoggerSoft igen.
Så hur fixar man detta problemet?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-05-05 09:04 »

Hej,

Det kan säkert förtydligas på fler ställen, men om du läser i E-loggermanualen under rubriken kanalinställningar så står det just att pulsingångar tar två kanalplatser. Rent tekniskt är det så att pulsingångarna faktiskt skickas över som två kanaler, en med momentaneffekt och en med räknaren. Det finns för närvarande tyvärr inget sätt att komma runt detta. När det första loggersystemet konstruerades för 15 år sedan fanns bara pulsingångar och temperaturgivare och då var 50 avlägset. Idag stöds väldigt många fler typer av givare och vissa användare slår i taket, men gränsen är dessvärre inte tvärenkel att ändra.

LoggerSoft har samma begränsning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-05-10 17:32 »

Jag slår i taket direkt, fått ta bort massa givare jag egentligen vill ha.
Elmätare med modbus blir det lätt många givare direkt.
tex fas1 watt amper fas2.. å så vidare.

har temp/fukt/ljus givare 4st. går det ta bort ljusdelen? dom tar upp värdefulla platser. använder inte ljus sensorn

Kanske dags att ta fram en ny logger som han hantera fler givare och kanaler?
Loggat
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-11-16 16:34 »

Jag brottas med samma problem som Torsten A, dvs jag har för många kanaler varför jag ät tvungen lämna en del givare oanvända. Nu tror jag inte att vi är ensamma om situationen men då det är nånting av ett sekundärt problem så blir det ju inte av att fråga om det i första taget.

Men för att få en bild av situationen, är det här nånting man kunde komma runt med uppdatering av programvaran för logger 3030 eller begränsar hårdvaran situationen på nåt vis?

En lösning vore givetvis att skaffa en extra logger men då man inte får in två loggers i samma publika bild så är det ingen lösning i nuläget då jag vill se helhetsläget i en enda bild så att säga.

Är det här med en dylik programvaru uppdatering nånting som är under arbete och eventuellt på kommande inom en överskådlig framtid eller är vi trots allt för få som så att säga slår i taket vad gäller antalet kanaler?

Mvh,
Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-11-20 09:27 »

Hej,

Kanaltaket är i första hand en begränsning i webbtjänsten, nånstans måste ju ribban läggas i de olika abonnemangen. (Sen finns det förstås gränser vad loggern i sig skulle klara av också.) Hur många kanaler hade du behövt Anders?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2023-11-20 20:14 »

Hej,
tack för svar, det var ju i första hand det jag funderade på om begränsningen beror på hårdvaran eller om det är andra orsaker.

Vad gäller det egna upplägget så är det väl närmast kanske ett tiotal kanaler till som hade varit fint att kunna logga. Jag har en energimätare på vedpannan som jag inte har ansluten till logern alls eftersom kanalerna som sagt är upptagna. Och finns säkert ytterligare några mätpunkter till som man kunde följa med om kapacitet fanns. Tendensen är väl som vanligt den att aptiten ökar medan man äter, först tycker man att 50 kanaler är riktigt mycket men det går ändå rätt snabbt att fylla dem.

Men om hårdvaran inte direkt begränsar det hela så kanske man kunde ha ett loggerabonemang typ "mega" som givetvis skulle få kosta lite mera men i gängälld då tillåta lite fler kanaler. Och helst då så att man även i den publika bilden kunde visa samtliga dessa kanaler.

Mvh,
Anders
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!