E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 00:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Exprt av data utan att zippa filen.  (läst 1915 gånger)
Richard Lindvall
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2023-04-04 16:35 »

Hejsan

Vi ska ansluta våra energimätare till Pondus Pro, ett energiuppföljningssystem som Umia fastigheter använder.
Dom vill ha datan i en textfil, inte en zippad fil.

Går det att ordna så e-logger skickar data via ftp med textfil?

Mvh Richard Lindvall
https://energiutbildning.se/konsult

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-04-05 07:26 »

Umia är väl "grannar" till dig Andreas?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-04-05 08:31 »

Vi ska ansluta våra energimätare till Pondus Pro, ett energiuppföljningssystem som Umia fastigheter använder.
Dom vill ha datan i en textfil, inte en zippad fil.

Går det att ordna så e-logger skickar data via ftp med textfil?

Allt går att lösa, men det är ingen bra idé. Det finns en god anledning till att filerna är packade, de blir väldigt skrymmande om man inte packar dem.

Men vad är det för tidsupplösning på exporten vi pratar om?

Har Pondus Pro verkligen ingen funktion för att köra ett kommandorads-anrop före import? Alternativt möjlighet att schemalägga en kommandorad? Då är det en smal sak att packa upp filerna i rätt ände.

Umia är väl "grannar" till dig Andreas?

Ingen aning, men det låter onekligen så på namnet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Richard Lindvall
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-04-05 09:36 »

Hej tack för svar.

Tidsupplösningen behöver egentligen inte vara högre än timvärden.
Jag förstår att det är av storleksskäl, men för dom = oss blir det stök med zippade filer.

Tack på förhand

Richard
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2023-04-06 08:29 »

i princip alla filer som skickas mellan servrar zippas väl så vitt jag kan förstå?
Så är det som regel på allt jag laddar upp till min server.
Jag kan inte hantera det automatiskt själv (inget proffs på servrar), utan får unzippa på servern, men...
Jag kan tycka att de bör lära sig hantera det där om de satsar på att ta in mätvärden från olika håll.
Kan du inte fråga dem igen?

Kanske du Andreas kan ge en kort förklaring över hur man normalt går tillväga för att hjälpa dem på traven?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-04-06 12:27 »

Anledningen till att filer packas är att man vill hålla nere filstorleken. Dels går det fortare skicka mindre filer. Dels kostar internettrafik pengar.

Vi bistår gärna till med förbättringar, men detta går på tvärsen med vad som är riktigt vettigt, och är dessutom faktiskt halvtjorvigt att realisera. Så dubbelkolla med Umia. Att kunna anropa ett kommandoradskommando för uppackning i anslutning till import kan inte vara speciellt komplicerat för dem att lägga in, och något de har nytta av i längden. (Beroende på vad de använder för programmeringsspråk finns ofta även inbyggda eller tilläggsbibliotek för zipfiler, ex. ZipFile Class för .net.)

Uppackning via kommandoraden (cmd.exe) i windows sker med
Kodstycke:
tar -xf "W:\underbibiotek\filnamn.zip"
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!