E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 02:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: M2M slutar fungera, vill ha HTTP anrop  (läst 3407 gånger)
berry
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2023-04-02 06:15 »

Hej

Jag har M2M uppsatt mot en Nifi server liggandes på samma nätverk. Emellanåt så slutar min 1010 helt att skicka trafik och jag tappar alla mätvärden. Jag kan pinga och göra http anrop mot eloggern på t.ex http://192.168.0.1/outlog och får då svar av eloggern från Nifi servern. Så jag vet att nätverk mm fungerar och jag vet också att Nifi servern fungerar då jag kan göra samma mot den. Men någon data kommer inte in. Efter att ha stängt av eloggern och startat den igen så börjar den att logga. Tyvärr har det hänt lite för många gånger för att kännas stabilt. Något lösning på detta?

Det bästa hade varit om jag kunde göra en enkelt anrop mot eloggern på t.ex http://192.168.0.1/current_data och få exakt samma output där som skickas via M2M. Är det möjligt att göra istället?
« Senast ändrad: 2023-04-02 06:23 av berry » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-04-03 09:54 »

Hej,

Vad har du för mjukvaruversion i loggern? Skicka-data-funktionen är ganska välbeprövad vid det här laget och då är det mer osannolikt någon bugg i loggern.

Detta skulle kunna vara en bugg i din wifirouter. Vad är det för typ av router? Kolla om det finns mjukvaruppdateringar till routern.

Rent generelllt rekommenderar jag inte att köra wifi om du vill ha en så pålitlig förbindelse som möjligt. Har du möjlighet så kör gärna med fysisk kabel istället en period så kan vi utesluta ev. wifi-problem.

Vill du göra anrop mot loggern för att själv läsa ut data via nätverket så kan du använda Modbus TCP.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
berry
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-04-03 14:03 »

Jag kör version 221214. Loggern är kabelansluten och fast IP konfigurerad. Trafiken går från loggern till min egen server som finns på samma nätverk, så routern är inte inblandad här. Jag har hela tiden kontakt med loggern via t.ex ping eller vanliga GET anrop när problemet uppstår.

Tar mig en titt på Modbus TCP och ser om det kan vara ett alternativ
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-04-04 08:52 »

Aha ursäkta jag läste wifi istället för nifi i hastigheten.  Leende (smiley)

Så trafiken går inte alls via routern utan du har direktkopplad kabel mellan logger och server?

Hur lång tid går loggern i regel innan den slutar göra anrop? Är det helt slumpmässigt eller är det någorlunda lika tider?

Är du säker på att det är loggern som slutar skicka och inte nifi-servern som slutar ta emot?

Har du provat skicka mot någon annan typ av server? En tänkbar anledning kan vara att nifi inte alltid hanterar anslutningar som den skall och att loggern slutar skicka därför.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
berry
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-04-06 11:56 »

Well, det är inte en korskopplad kabel som sitter mellan 1010'an och Nifi server, utan det går via vanliga nätverket så klart. Men de ligger på samma subnet så trafiken går aldrig via routern pga det.

Jag ser ingen regelbundenhet när den slutar göra anrop, utan det skiljer sig varje gång tyvärr.

Ja, jag är säker på att det är loggern som slutar skicka. Jag har många olika rest interface via samma Nifi för olika IOT utrustningar att rapportera in status på, och alla andra fungerar.

Du skriver att loggern slutar att skicka. Vad är logiken där bakom? Låt säga att den inte lyckas skicka av någon anledning. Jag kanske startar om Linux servern som Nifi körs på för att lägga på säkerhetspatchar. Kommer loggern då att sluta skicka efter ett tag och aldrig mer försöka? Eller fortsätter den försöka tills den får kontakt igen?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-04-06 12:39 »

Det finns normalt förstås ingen logik som gör att loggern slutar skicka, utan om den inte lyckas så försöker den om och om igen. Men vad som kanske skulle kunna hända är att det är något i kommunikationen som den inte riktigt gillar med Nifi servern så att den fastnar i ett läge på låg nivå där det till exempel tar slut på sockets. Så ett test med en annan typ av server kunde kanske ge viss vägledning om var felet ligger.

Ang. Modbus TCP, googlade nifi server modbus tcp och det finns visst något som heter Plc4xSourceProcessor som du borde kunna använda, men det kanske du redan visste. Nytt för mig iaf.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!