E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 01:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förbrukar allt för många nätadapptrar. Gör jag något fel?  (läst 3060 gånger)
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« skrivet: 2023-03-25 08:47 »

Original adaptern gick sönder för någon månad sedan.  Bytte tillfälligt till en från kjell & Co, 12V DC 1A. Den gick sönder i går. Gör jag något fel eftersom många adaptrar går sönder hos mig?

Jag har en separat gammal solfångar styrning som jag valt att behålla för att kunna använda semesterfunktionen.

För att kunna se på mina grafer när pumpen startar har jag låtit solstyrningen dra ett relä. På ut sidan har jag kopplat in via A2 ingången.
Har kopplat så här:
Mellan GND och A2 har jag ett motstånd på 270ohm, mellan A2 och 12V 350ohm. Relät kontakten drar mellan 12 och motståndet på 350ohm. Har jag utryckt mig klart nog.

Nu har jag kopplat från A2 och 12V, kanske håller nästa adapter bättre nu?
Loggat
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-03-25 08:52 »

Jag har kopplat ifrån 12V vid A2.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-03-27 08:06 »

Hej,

Ser att du förutom de två nätaggregaten även i annan tråd har åkt på en trasig ljussensor. Nätagg brukar normalt hålla många år, och att ljussensorer går sönder händer i princip inte såvida de utsätts för överspänning. Så det lutar åt en begraven hund någonstans.

Vad som kan påverka livslängden hos nätaggregatet är:
¤ Det lastas med för mkt ström, i så fall är det idé välja ett som klarar högre strömuttag, till exempel 2A.
¤ Ev. jordslingor mot loggern, dvs förbindelse mellan någon av loggerns icke-isolerade jordanslutningar mot jorden på något annat.
¤ Instabilt elnät, ex på landet långt ute på linjen och det finns stora laster ex vattenpump osv som rycker i det, brukar kunna märkas genom att belysningen ibland flämtar till.

Reläet utgör ju rätt kopplat en galvanisk isolering mellan solfångarstyrningen och loggern, och då skall det inte kunna bli problem. Det som hade varit ett problem hade varit om solfångarstyrningen kopplats ihop direkt med loggern utan att gå via relä.

Svårt säga vad som kan vara boven i dramat utan att ha komplett bild över allt som är inkopplat till loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-03-27 19:02 »

Skulle en 12V Ledtransformator på  30W från KJell o co funka istället för en nätadaptor?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-03-28 10:18 »

LED-trafos kan vara både AC och DC och ha ganska mkt rippel, men är det en DC med rippel på max runt 100mV så bör det gå bra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-04-01 08:19 »

Vill inte koppla in ett större nätaggregat då det bör vara något annat fel som spökar.

Jag har kopplat bort allt onödigt. Har kvar 2 reläer och den busskrets som styr mina 2 solfångar anläggningar. Funder på att koppla bort allt och installera bit för bit.
NU Har jag 2 Pt 1000 givare och ungefär 6st dallas givare inkopplade på en bus.

Adaptern blir varm även när inget relä drar. Har du några kvalifiserade gissningar.

Mvh Hubert.
Loggat
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-04-01 09:04 »

kollade in kretskortet för att känna om det är varmt.  Den ovala svarta  med en "metallknapp" med en svart och röd kabel högst upp till höger om antennen. Där känns det varmt och ser ut som det har smält lite grand.

Kanske är det problemet?Va?

Nu skiner solen. Adaptern från kopplat. Kör solsystemen manuellt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-04-03 09:47 »

Hej,

Om du inte vet med dig att du har kopplat in något som gör att strömförbrukningen är onormalt hög så behöver du förstås inte något kraftigare nätaggregat. Som jag skrev tidigare, jag vet inte exakt vad du hade kopplat in till loggern och hur allt var kopplat när nätadaptrarna gick sönder, så då är det svårt ringa in problemet. Felaktiga jordningar är en sak som kan ge problem, dvs loggerns jord är ansluten till jorden på något annat.

Det är helt normalt att nätadaptern till loggern blir lite varm, loggern drar helt enkelt ström när den går och alla nätadaptrar har förluster som gör att värme alstras av de strömmar som passerar. Har du ett mätinstrument med strömmätning kan du enkelt mäta att loggern inte drar för mycket ström, brukar ligga en bit under 200mA dvs 1/5 av nätagget på 1A. Har du en 3030 PRO kan du förresten (förutsatt att loggern är uppkopplad) även se hur mkt ström loggern drar genom att i webbtjänsten klicka Inställningar och sen knappen "Uppdatera" i panelen "Klientstatus".

Det är även helt normalt att vissa komponenter blir varma i loggern, speciellt spänningsregulatorerna och processorn. Det du beskriver som metallknapp med kablar låter som högtalaren och den borde inte bli varm. Men det sitter spänningsregulatorer i närheten som kan värma upp den. Det du tycker ser smält ut kanske är lim? Men posta gärna en bild i forumet så kan vi titta på den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2023-04-03 19:10 »



Har 3030 Pro och bara en bus inkopplat kopplat
från allt vad relä  heter.

Förbrukning via inställningar:
12,29V och 0,24A.  Är det för mycket?
Loggat
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2023-04-03 19:29 »


Bifogar screenshot.

Har koplat ur bus kretsen.

Har endas 3st pt1000 givare anslutna. Inga felmedelande från loggern
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2023-04-04 08:43 »

Det är helt i sin ordning. Det är bara jag som inte minns rätt värden, 3030 PRO ligger i regel strax under 260 obelastad med ethernet och display aktiverade (med normal bakgrundsbelysning).

Om det finns något problem är det mest troligt kabelrelaterat. Kontrollera att alla ledare är ordentligt tvinnade så det inte sticker ut någon liten tåt nånstans som ligger mot något. Och att kablarna är hela och fina hela vägen. Glöm inte att alltid stänga av loggern när du kopplar. Och innan du slår på dubbelkolla att allt är rätt kopplat. Det är lätt gjort att i hastigheten till exempel lägga en givare avsedd för 5V mot 12V och då går givaren förstås sönder.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2023-04-04 13:08 »

DEt lät ju betryggande att tomgångs förbrukningen är ok. Nu när jag vet hur man gör kan jag kolla Amp förbrukningen momentant, när alla reläer drar eller om spänningsagregatet känns varmt. Men konstigt att jag brännt två spänningsaggregat. Det blir nog fler kapitel i denna historien förhoppningsvis med ett lyckligt slut.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2023-04-05 08:43 »

Ja följ gärna upp strömförbrukningen. 1A ut från nätagget är ett max, och inget det håller för någon längre tid. Ju mindre du lastar nätaggregatet på i förhållande till maxströmmen, desto längre kommer det att hålla. Jag brukar vilja hålla mig under 50% för långvarig last.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2023-04-06 08:34 »

När vi köper in billiga 12-volts adaptrar så är det ofta nya leverantörer, och det blir ju alltid en viss chansning med avseende på kvalitet, så det skulle ju kunna vara nåt med senaste leveransen av adaptrar.
Du är dock den enda, eller en av få som anmält problem med detta, så jag tror inte att det är något generellt på de som nu levereras, det borde vi ha noterat i så fall.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!