E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 19:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ljussensor 0-5V 04-009 trasig ?  (läst 1906 gånger)
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« skrivet: 2023-03-11 18:51 »

Installerade ljussensorn enligt manualen GND, A1, och 5V.  Funkade bra i några dagar. Slutade sedan att funka när jag kopplade in andra givare. Kopplat in på nytt mätt upp GND och + 5V, de har 5V mellan brunt och grönt. Line (vit) visar 0 V.
Slutligen kopplade jag in givaren direkt i loggern 3030 utan resultat. Har försökt att mäta motståndet med mitt instrument. Fick konstiga mätvärden på Mohm.

Skall jag pröva någon annan ingång på loggern?
Går det att testa sensorn på något sätt?

Mvh Hubert
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-03-13 07:50 »

Hej,

Ljusgivaren har en aktiv utgång så resistansmätning är inte meningsfullt. Testa den istället genom att ansluta den till jord/+5V och sen mäta spänningen på utgången med en multimeter i DC-volt-läget, utspänningen skall variera beroende på hur mycket givaren belyses.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-03-14 06:51 »

Tack. Skall pröva att mäta enligt ditt förslag.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-03-16 07:48 »

Berätta gärna hur det går!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-03-16 20:00 »

Det går inte alls. Ingen spänning när det lyser på sensorn.  Jag tänker kontakta energibutiken. Ser det som ett garanti ärende.

Mvh Hubert
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!