E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 18:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: För er som vill logga Köpt, Såld, Producerad, etc  (läst 2904 gånger)
IT-Shoppen
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil
« skrivet: 2023-07-13 23:03 »

Hej

För att få rätt värden för er som har solceller och vill logga alla värden i e-logger

Man behöver minst 3 stycken 3 fas mätare. En rekommenderas ha Modbus på det sättet får man ut fler viktiga värden.

1. Mätare som mäter husets förbrukning = El Total ( Mätaren kan vara av enklare typ med en puls utgång )
2. Mätare som mäter Producerad el ( Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 )
3. Mätare som mäter import och export ( Här behövs en kraftigare mätare ABB B23 med 2 stycken puls utgångar eller ABB B23 med Modbus)
4. För er som vill mäta värme också så behövs även här en mätare av enklare typ.

Nu när alla elmätare är installerade och kanaler igång kommer man få rätt värden för Hushållselen och Värmen

Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 = Denna fungerar inte att använda för import / export mätare om man kör över Modbus
( Mätaren saknar register för att mäta effekten per fas för import och export separat. Kanske går att beställa programmering för det )

// Stefan
« Senast ändrad: 2023-07-13 23:07 av IT-Shoppen » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-07-14 08:28 »

Stort tack för info!

Skulle carlo gavazzi EM340 kunna fungera?
https://gavazzi.se/app/uploads/2020/11/em330_em340_et330_et340_cp.pdf
Jag får ju mina solceller driftsatta "någon gång senare" när min inverter kommer in i landet, så jag kan väl prova själv i och för sig.
Tycker det är allmänt svårt att förstå sig på vad som står i protokollen utan att testa IRL...
Klart är ju att det finns mätning på L1, L2 och L3 för effekten, men jag ser inget speciellt om import vs export - blir det negativa värden vid export?
Hur fungerar det på ABB?
Loggat

IT-Shoppen
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-07-14 08:41 »

Hejsan

Det var så lite så.

Den mätaren som mäter i båda riktningarna import och export måste minst ha två separata puls utgångar.
ABB B23 har det dessa är också inställnings bara.

När jag själv kopplade in denna för att mäta bara produktionen ( Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 ) så blev det minus värden.
Fick då koppla om kablarna till mätaren. Mätaren saknar nämligen inställningar för vad den ska mäta.
Dock fungerar den utan omprogrammering från fabrik att mäta El Total, Produktionen, Värme. Då elen bara går åt ett håll.

ABB B23 med Modbus och två pulsutgångar är den mätaren man ska ha helst för att mäta importen och exporten med samma mätare.
Den har större register på alla plan.

// Stefan

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2023-07-14 09:03 »

Borde det inte gå använda minusvärden som "export"?
Vet inte om webtjänsten är anpassad för det i och för sig, men det vore ju enklare för oss än att lägga in ytterligare en elmätarmodell i sortimentet.
Vi ska självklart kunna leverera en fungerande lösning.
En annan tänkbar lösning är två stycken SDM72DR (pulsar bara vid "Import") där man sätter en bakvägen, och en framvägen, den som sitter bakvägen kommer att pulsa vid export, och den som sittern ansluten åt rätt håll kommer att pulsa vid import.
Det borde väl bli billigare än en ABB? (Men lite mer bök med inkopplingen kanske)
Loggat

IT-Shoppen
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-07-14 09:27 »

Hej

Javisst man kan sätta två mätare en för import och en för export. ( Tar ju lite mer plats och blir troligen nästan samma pris B23 311-100 kostar ca 2600:-)

Och det går då att använda puls utgångarna eller Modbus från varje mätare.

B23 311-100 Puls kör jag med nu för import / export. ( Denna kan ju även ersättas med en smart mätare som har samma register )

Jag köpte denna nyligen då min 10 år gamla B23 311-100 gick sönder. Dum som man var så köpte jag inte B23 312-100 med Puls och Modbus

Tyvärr klarar inte E-Logger att se skillnad på minus / plus värde.

Allt hamnar under samma givare / kanal och blir även felaktiga rapporter med minus kolumner etc ( Det hade ju absolut varit en lösning, fler mätare hade ju då kunna användas till detta ändamål )


« Senast ändrad: 2023-07-14 10:00 av IT-Shoppen » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-07-14 12:19 »

Hej,

Lite oklart vilken elmätare det gäller, men för Eastron SDM630 och Inepro PRO380 Modbus finns beräknade parametrar "Momentaneffekt export och import" som separerar just plus- och minusvärde till separata kanaler för import/export (se avsnittet om Modbus i loggermanualen). Inte omöjligt att detta går att ordna för fler mätare vid behov.

Tyvärr klarar inte E-Logger att se skillnad på minus / plus värde.

Allt hamnar under samma givare / kanal och blir även felaktiga rapporter med minus kolumner etc ( Det hade ju absolut varit en lösning, fler mätare hade ju då kunna användas till detta ändamål )
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
IT-Shoppen
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-07-14 13:16 »

Hej

Det såg jag för en stund sedan att ( Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 ) har de registren.

Total system power import
Total system power export

Allt beror på vad man exakt vill mäta samt att mätarna ska också passa med E-Logger etc så allt blir rätt i kanaler och i rapporterna.

Jag mäter nu allt detta nedan och får nu helt rätt värden.

1. Total el ( Enkel 3 fas mätare med Puls. )

2. * Import & Export ABB B23 311-100 med 2 puls utgångar.

3. Produktion ( Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 ) Omvänd koppling för att kunna mäta effekten per fas som ett positivt värde.

Mäter följande :

a) Total system power
b) Effekt per fas
c) Spänning per fas
d) Ström per fas


*Vill man även mäta effekten per fas för import och även effekten per fas för export behöver man ha minst två stycken separata mätare för import respektive export där en av dessa ska ha omvänd koppling eller kunna ställa in vilket håll den ska mäta.
Skrev tidigare att ABB B23 312-100 puls & modbus klarade det men lusläste registret och det ser ut som att den inte gör det. Verkar faktiskt inte finnas mätare som har separata effekt register per fas det vill säga 3 stycken för import och 3 stycken för export.

( Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 ) två stycken kommer inte fungera heller för du kommer få minus värden på faserna på båda mätarna vid mätning av effekt per fas. )

Lösningen att sätta en Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 som mäter tex import + effekt per fas & export och tre stycken separata en fasmätare för att mäta effekten per fas för export fungerar inte heller för då kommer SDM630 3- fas ge minus värde på import faserna vid export.

En lösning är att sätta två 3-fasmätare som går att ställa in vilket håll den bara ska mäta. ( Har inte kollat om ABB B23 312-100 klarar det ) SDM630 gör det inte.

En annan lösning är att sätta dit två 3-fasmätare som bara kan läsa åt ett håll och en är omvänd kopplad. ( Har inte kollat om det finns ) SDM630 fungerar inte här.

En annan lösning är att lägga till stöd för minus värden i E-logger så värdena hamnar i två olika kanaler för samma givare. ( Kan vara möjligt allt beror på tid Leende (smiley)

Den sista lösningen är att sätta dit 3-fasmätare Elmätare 3-fas Eastron SDM630 Modbus MID V2 samt 6 separata 1-fasmätare som mäter effekt för import och effekten för export dessa 6 får då bara mäta åt ett håll.
Denna lösning får man ut Total Import & Total Export via 3 fas mätaren samt effekterna per fas via 1-fasmätarna vid import & export.

4. Värme ( Mäter inget här dock är en givare / kanal definierad för att få bort meddelandet i  E-Logger )

5. Hushållsel kan nu räknas ut i E-Logger tack vare ovanstående mätare är rätt monterade.
« Senast ändrad: 2023-07-14 14:42 av IT-Shoppen » Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!