E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 16:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nyanslutna Dallasgivare visar ingen temperatur  (läst 2646 gånger)
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« skrivet: 2023-02-28 17:46 »

Har anslutit tre nya dallas 18B20 givare. Den ena visar temp. De två andra visar namn och - ( streck). Har stängt och på av min 3030 logger fĺera gånger. Ingen skilnad. Startat och deletat kanaler men inget händer. Försökt få med dem på olika styrningar, men visar fortfarande ingen temp. Kopplat med 2 trådar till S2 bus inga felmedelande.  Kopplat gul till line och grön kabel till GND.

Tacksam för råd.
Mvh Hubert
Loggat
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-02-28 18:59 »

Nu är det bara en givare som inte visar temp. Jag har mätt spänningen fram till givaren och den visar 4,85V. Skall kolla skarven mellan givare och kabel i morgon.'
'
Mvh Hubert
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-03-01 07:25 »

Hej,

Så länge givarna visar streck i displayen så är det ingen idé att lägga in dem i styrningar. Visas de inte i displayen fungerar de helt enkelt inte som de skall.

I manualen finns ett avsnitt "Inkoppling och felsökning av entrådsutrustning", läs gärna det om du missat. Huvudtipset är att ansluta givarna en och en för att se att de fungerar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2023-03-01 08:14 »

Så vitt jag vet säljer vi inga givare med gul och grön ledare så du måste kolla med leverantören hur de ska kopplas in.
Normalt ska man ju koppla samman GND och 5V benen på sensorerna och de skall kopplas till GND på loggern, DATA på givaren skall kopplas till S på ingången.
Anluter du en åt gången så borde ju "den som fungerar" indikera att du kopplat korrekt.
Om de andra två inte fungerar så är det nog fel på givarna.
Är kabellängden exakt likadan kan det uppstå fel på kommunikationen också, kapa i så fall av lite kabel på 1 eller 2 av givarna, eller sätt ett 100 Ohms motstånd över ingången på S2.
Loggat

Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-03-01 14:30 »

Givaren kommer inte från er. Men grön och gul är info jag fått hur man skall ansluta kablarna och det funkar. Jag skall ta loss givaren och koppla den på S2 som test. Det får bli i kväll när solen inte skiner.
Loggat
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-03-01 17:13 »

Nu funkar det var dålig kontakt i skarv.

Tack för hjälp
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!