E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 09:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fler seriella givare på logger 3030  (läst 2078 gånger)
David Ingemarson
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2023-02-27 17:50 »

Hejsan!

Jag har 36 SDM630 på en logger 3030.
Alla 36 mätarna har hittats som modbusgivare, men när jag försöker hantera dessa och lägga till räkneverket som givare så får jag felmeddelande om att "FEL: Maximalt totalt antal mätparametrar för seriella enheter uppnått."

Pratade med Richard och han bad mig kolla med dig Andreas ifall detta är en "hård" gräns eller om det är något som skulle kunna justeras uppåt.

Mvh
David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-02-28 08:11 »

Hej!

I standarden för rs485 som är det fysiska gränssnittet som Modbus RTU går över finns specificerat max 32 enheter inklusive mastern dvs loggern. Det hela bygger på att varje enhet på nätet utgör en last "unit load" som drivkretsarna skall orka driva i alla situationer. Går man utanför specen kan det resultera i driftstörningar som kanske inte märks direkt men under vissa förhållanden eller när elektroniken åldras. För att trassla till det så finns det visserligen Modbus-enheter som lastar slingan med mindre än en unit load, men i databladet för SDM630 så gäller just max 32 enheter, och det är nog det vanligaste. Därav taket på 30 enheter i loggrarna.

Visst kan vi göra en version med max 36 enheter för dig, men kan förstås inte garantera att det kommer att fungera väl i längden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!