E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 17:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kanaler saknas i översikten, abbonemang?  (läst 2220 gånger)
P.Stade
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2023-02-26 11:02 »

Har lagt till2 givare, 3fas elmätare och vattenmätare.
Bägge givarna hittas och har skapat kanaler för värdena.
Varför syns inte dessa i översikten eller graferna?
Är detta begränsat av abbonemanget, har just nu "Företag demo"?
// Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-02-27 08:13 »

Hej,

Vad är det för typ av givare du skapat från elmätaren/vattenmätaren?

Givare av typen räkneverk dvs kilowattimmar eller kubikmeter visas inte på översiktssidan eller i vanliga grafer. Räkneverkens ställning går att se i kanallistan. De går även att se under menyvalet räkneverk, som dock inte finns med i demoabonnemanget.

För att se hur effekten varierar över dagen i en graf så gör en kanal baserad på givaren för momentaneffekt.

Enklaste sättet annars att se att kommunikationen med en elmätare fungerar är ett göra en givare över fasspänningen, då behövs ju ingen belastning för att få ut annat än noll.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
P.Stade
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-02-27 14:22 »

Detta är inte solklart hur det ska sättas upp...

Jag har Modbus Elmätare 3-fas Eastron SDM630 samt M-bus Vattenmätare Itron Cyble V2.0

under Givare -> Hantera får jag för elmätaren upp en lista med "mätpunkter.
Vilken av mätpunkterna ska jag använda för att få en graf med förbrukad effekt?
Om jag väljer mätpunkt" Total system power - Effekt totalt (W)" , så får jag upp grafen vilket verkar stämma. Detta borde väl vara vad jag söker?

för vattenmätaren finns dessa mätpunkter
"Volume index - Förbrukning (m3)" samt "Flow - Flöde"   
Jag har använt volym index men då får jag inte upp nån graf, måste jag använda "Flow"? för att beräkna förbrukningen?
// Peter
Loggat
P.Stade
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-02-27 14:45 »

Och jag har fått spänningen på fas 1 att fungera...
Loggat
P.Stade
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-02-27 16:29 »

Jag behöver se förbrukad effekt i KWh samt vattenvolym över tid och kunna exportera denna data, själva räkneverket är ointressant.

Elmätarens "Total system power" - Effekt totalt (W)" borde motsvara detta och verkar visas i en graf (volten på fas 1  visades åtminstone när jag testade) .

Vattenmätaren förstår jag nog inte hur jag ska kunna se förbrukning över tid, i vilken storhet är flödet m3/timme ?

// Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-02-28 08:16 »

Hej,

Ja "Total system power - Effekt totalt (W)" är rätt val om du vill ha graf över effekten.

Ja, du behöver använda "Flow - Flöde"  för att få graf över flödet.

Skall du exportera mätdata så kan du använda räkneverken och räkna på diffarna när du importerar.

Utvärdet från flödesgivaren är liter per minut.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
P.Stade
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-02-28 13:54 »

Men jag behöver ett abbonemang för att få tillgång till räknarna?
// Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-03-01 07:29 »

I gratisabonnemanget går det att se räkneverken på kanalsidan och det går exportera data från dem.

Sen finns mer avancerade funktioner för räkneverk i företagsabonnemangen där det går räkna fram kWh för valfri tidsperiod och vid hög/låglast och för många räkneverk, samt få fram grafer osv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!