E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 04:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Prioritets ordning för styrning av reläutgångar  (läst 3253 gånger)
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« skrivet: 2023-02-14 08:56 »

Jag vill använda solfångarstyrningarna på  ett lite annat sätt och då funkar inte skyddsfunktionen som tänkt.
Kommer att styra min luftsolfångare med solstyrning, men behöver skydda fläkten och stänga av den vid 60 grader.
Solstyrningens skyddar solfångaren vid 95 grader som lägst.

1. Går det att ändra skydds tempen i solstyrningen till 60 grader  på något sätt?

2 En annan ide jag har är att styra relät med 2 vilkor. Först solstyrning, och samtidigt en krets som sätter på relät vid 55 grader och stänger av det vid 60 grader.  Hur skulle systemet prioritera styrningen? Skulle relät stänga vid 60 grader eller skulle relät vara på och fläkten bara fortsätta att snurra?

3 Det finns naturligtvis andra sätt som att montera en skyddstermostat vid fläkten som stänger av den vid 60 grader. Att koppla 2 reläer i serie som en & krets skulle ju också funka, men det vore bättre om man kunde klara det med  ett relä.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-02-15 08:04 »

Hej,

1) Ja om du vill kan du få en mjukvara med 55 som minsta gräns.

2) Det finns i dagsläget ingen prioritetsordning, utan utgången styrs av den styrning som slagits om senast. Så enda sättet att få den varianten att fungera är såsom du är inne på två reläer i serie.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-02-15 09:10 »

Hej Andreas och tack för ditt svar.

Förslag 1 verkar frestande med möjlighet till skyddsavstängning ner till 55 grader.  Om jag laddar ner programmet innebär det då att orginalprogrammet försvinner? Jag vill nämligen kunna använda normalprogrammet till mina vattenburna solfångare. Svimmingpolsvarianten är jag berädd att offra.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-02-16 15:19 »

Hej,

Ja det nya programmet skulle ju då ersätta det gamla. Men förstår inte hur du menar, att "Skydd solfångare tillslagstemp" är ställbar 55-120 grader istället för 95-120 grader förändrar väl inget vad gäller andra tillämpningar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-02-17 12:48 »

Hej Andreas.
Jag vill gärna ladda ner programmet med skydd tillslag 55-120 grader hur gör man det? Går det att ställa temperaturen från 55-120 grader är det perfekt.

Mvh Hubert
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-02-24 11:25 »

Hej,

Nu är mjukvaran klar. Du hittar den under E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 3030".

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!