E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 08:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Givarfel mellan SDM630 Modbus och logger 1010  (läst 5472 gånger)
Oswaldo
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2023-02-01 16:32 »

Hej,
jag köpte elmätaren Eastron SDM630 Modbus MID V2 och en Logger 1010 Modbus.
Vi kopplade in de igår, installationen gick bra och loggern hittade elmätaren utan problem på address 11, via modbus (A->A och B->B).
Men när jag lägger till en givare från elmätaren får jag givarfel på loggern.
Just nu har jag lagt in givare för Total active energy, Total system power och ström på L1. Alla visar givarfel i loggern.
På e-logger under Kanaler, kan jag se räknaren för energy som överensstämmer med elmätaren, men på strömgivaren ibland står det rätt men för det mesta står det 3553.6 A
Jag antar att några avläsningar går bra men inte de flesta. När jag hämtar datat/mätvärden per minut ser jag många tomma fält i rapporten.
Jag uppdaterade loggern till sista mjukvaran, Logger 1010 Modbus version 221214, med samma resultat.
Loggern står 30 cm från elmätaren, det är samma baudrate på båda 9600 och ingen paritet och stoppbit 1 på elmätaren.
Vad kan det vara för fel? loggern blinkar med givarfel hela tiden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-02-02 07:23 »

Hej,

1) Har du provat göra allt strömlöst, lossa Modbus-kabeln och sätta fast den igen? Så att det inte beror på glapp.

2) Vad är det för typ av kabel du använder för Modbus?

3) Hur kort är kabeln? Kan vara så att det fungerar sämre om kabeln är alltför kort.

4) Är termineringsmotstånd monterade?

5) Är något annat förutom den enda elmätaren anslutet till loggern?

6) Vilken typ av nätaggregat används till loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Oswaldo
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-02-02 10:18 »

Hej,

Svar här nedan:
1) Jag har bara gjort loggern strömlöst men inte elmätaren (jag ska testa det ikväll), jag har testat med tre olika kablar nu (sist med nätverkskabel cat.5) och alla ger givarfel.

2) Kabeln jag använder är från butiken: https://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/58-kabel-2-ledare-04012.html

3) Kabeln är c:a 45 cm. lång

4) Det är inga motstånd installerade, det står inget om det i logger instruktionerna, inte heller i instruktionerna till elmätaren.
Borde det finnas det? Mellan A och B på logger sidan? Hur stor motstånd?

5) Det är bara den elmätaren (eastron SDM630) som är ansluten A->A och B->B

6) nätaggregatet är från butiken: https://www.energibutiken.se/sv/nataggregat/360-nataggregat-12v-125a-15w-.html

Är på jobbet nu, men jag ska testa ikväll med en längre kabel och att starta om elmätaren.

Tack.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2023-02-03 07:57 »

120 ohms motstånd som sätts på plintarna på elmätaren.
Brukar inte behövas, men om det krånglar kan det ju vara ide att prova.
Loggat

Oswaldo
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-02-03 10:32 »

Hej,
Nu har jag startat om loggern och elmätaren, men det gjorde ingen skillnad, givarfel på alla givare.
Jag har också testat med en 2 m. lång kabel (både med den från butiken och med nätverkskabel) med samma resultat, givarfel.

Nu ska jag bara skaffa en 120 ohms motstånd och testa med det också.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-02-03 14:10 »

Hej,

Terminieringsmotstånd kan göra skillnad vid riktigt långt kablage, men knappast i det här fallet. Men skadar väl inte att prova. De skall då monteras i bägge ändar. Dvs i ditt fall ett vid loggern och ett vid elmätaren. Har man många enheter monteras ett vid loggern och ett på den elmätare som är längst bort från loggern. Anledningen till att jag frågade var utifall du kanske monterat nån terminering som inte fungerade.

Rickard: Det har inte nyligt kommit in någon helt ny batch/serie av SDM630 som de kan ha gjort någon ändring i som gör att det kan bli fel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Oswaldo
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-02-05 16:00 »

Hej

Nu har jag testat med 120 ohms motstånd, en på elmätarsida och en på loggerns.
Fick starta loggern minst 5 ggr innan den startade upp i "modbus läge", men det blev givarfel direkt på alla givare.
Nu har jag kopplat bort resistanserna och logger startar alltid upp i ”modbus läge”, dock med givarfel.

På översikt sidan är strömmen alltid på 3553.6, bifogar bild på det.
På kanaler sidan är "El total active" alltid rätt även om det varit givarfel. Bifogar bild på det.
Bifogar även datat från dagens avlästa värden, loggern hämtar data varje minut. Där kan man se att det är många minuter som saknas och de som finns saknar värden från några givare (har 3 givare conf.). Det ser ut som om ibland är givarfel på alla då finns ingen data för den tiden. Ibland är givarfel för en eller två givare och då finns data för de andra i den tidsperioden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-02-05 16:58 »

Hej,

Det lutar väl åt att det är något problem antingen med elmätaren eller loggern.

Själva elmätaren ser helt ok ut i displayen hela tiden om du tittar på den ett par minuter, det är inte så att den har något hyss med visningen eller startar om eller så?

Du har möjligtvis inte någon ytterligare elmätare eller annan utrustning du tänkt koppla in via Modbus till loggern som du kunde testa för att på så sätt ringa in felet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Oswaldo
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2023-02-05 22:16 »

Hej,
Elmätaren ser stabilt ut, inga konstigheter med displayen och menyn reagerar utan problem. Ser inga omstarter på den.
Jag har inte tänkt koppla in nåt mer till loggern, vill ha det bara för att kunna kolla energin via nätet (e-logger) och kunna följa upp förbrukningen.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2023-02-06 07:25 »


Rickard: Det har inte nyligt kommit in någon helt ny batch/serie av SDM630 som de kan ha gjort någon ändring i som gör att det kan bli fel?

Enligt Carin skickar hon fortfarande från gamla laddningen, vi fick hem några hundra i Januari, men de har vi inte börjat leverera av ännu.

Om det är nåt fel är ju frågan om det är loggern eller elmätaren?
Oswaldo kan väl höra av sig via e-post till oss så jag får veta vem han är så testar vi med en ny elmätare först.
Blir det samma sak så får han skicka upp loggern för felsökning.

Det vore bra om du kunde testa elmätaren först helt utan belastning, så det inte hinner bli kWh på räkneverket innan vi vet om det är fel på elmätare eller logger.
Är det fel på loggern så kan du returnera den "oanvända" elmätaren tillsammans med loggern.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2023-02-06 07:44 »

Jag har inte tänkt koppla in nåt mer till loggern, vill ha det bara för att kunna kolla energin via nätet (e-logger) och kunna följa upp förbrukningen.

Så du har inte någon endaste onewire-givare för utomhustemperatur eller liknande anslutet till loggern?

Det hade varit intressant i så fall att höra om den fungerade som den skall, så att då något fungerar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Oswaldo
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2023-02-06 11:05 »

Nej jag har inget annat att koppla till loggern, tyvärr.

Testade utan belastning på elmätaren och logger säger givarfel hela tiden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2023-02-06 12:35 »

Rickard menade nog inte utan belastning nu, utan om du får en utbytesmätare.

Prova gärna följande: Gå till E-logger->Inställningar->Givare och klicka "Ändra" för allt givare du nu har definierade från SDM630 och sedan "Radera". Sedan klickar du "Hantera" på raden för SDM630 under enheter sedan "Radera". Sedan söker du reda på SDM630 på nytt och kör avläsningsintervall var 10:e sekund samt lägger till en enda givare, spänning för fas 1. Får du fortfarande givarfel lika ofta?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Oswaldo
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2023-02-06 13:10 »

Ok, jag förstår.
Nu raderade jag alla givare och SDM630. Sökte den på nytt (tog ett par sökningar för att hitta den) och la till SDM630 med avläsning 10 sec. sen la till givare för spänning fas 1.
Det ger givarfel också. När jag time:ar det, ser det ut som typ 1-3 fel sedan 1-2 rätt läsningar och så går det runt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2023-02-06 13:42 »

Och i displayen på loggern visas korrekt nätspänning mellan givarfelen?

Om du vill prova med en testsignal från annan givartyp kan du använda någon av pulsingångarna. Skriv in till exempel 1000 som pulstal och sen kopplar du en ledare på 12V-plinten och duttar några gånger på pulsigången så att några pulser registreras. Nu bör en effekt visas i loggerdisplayen. Om du nu skapar en kanal för givaren och ger ingången lite fler pulser så att effekten tickar upp från noll så ser du om kurvan ser bättre ut än den från SDM630.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!