E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 12:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vi har sparat in nästan 30000 kwh!  (läst 2769 gånger)
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« skrivet: 2023-01-30 21:37 »

Hej alla.

Vi har på vår gård lyckats spara in nästan 30000 kwh per år. Vi har satt upp solceller på stalltaket och bytt värmesystem i två bostads från direktverkande el till lvp. 2019 hade vi en elförbrukning på drygt 55000 kwh. 2022 hade vi lite drygt 25000 kwh. Vår målsättning är att komma under 20000 kwh per år.

En väldigt viktig faktor för oss har varit att kunna logga förbrukningen på hela gården för att se var förbrukningen är och kunna välja insatser har gett bäst effekt. Logger 1010 och e-logger fungerar perfekt för oss. En duktig elektriker med ett stort intresse för ny teknik är också viktigt.

Under sommaren kommer vi mark-isolera vattenledningar så vi slipper värmekablar och vi kommer även uppgradera fönster till 3 lags fönster i ett av bostadshusen. De behöver rustas i alla fall.

Det vore ju intressant om någon annan ville berätta lite om vilka lösningar och vilka resultat ni fått.

//Thomas

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-01-31 09:06 »

Lite skämskudde här, jag borde ju ha optimerat allt för länge sedan, men efter en eneribesparinginsats i slutet av sommaren har vi lyckats går från 28 000 kWh 2021, till 23 000 kWh 2022, december månad hade vi 45% lägre energiförbrukning än förra året. ca 2800 kWh vs 1550 kWh om jag minns rätt. (JAJA, jag ser nog framför mig hur ni plockar fram miniräknarna)  Med glimten i ögat (blinkande)

Det vi gjort är:
Stängt av SPA-badet (300-400 kWh/månad)
Satt tre olika utebelysningar på timer, det sparar väl el i 6 timmar/dygn eller nåt sånt. (Mörkt länge här uppe i Piteå på vintern)
Vi släcker oftare belysningar i rum där vi inte vistas, tidigare tände vi allt på morgon, sen fick det lysa tills vi la oss.
Jag är mer noga med att stänga av TV:n när jag slutar titta, tidigare fick den ofta stänga av sig på 4-timmarstimern.
Vi har bytt ut 3 stycken gamla LED-belysningar med ringkärnetransformator, de var allihop ca 40-45 grader varma under drift.
Vi har bytt ut en gammal lysrörsarmatur i garaget till en LED.
Vi har sänkt temperaturen i gästrum, garage och "Syrum" till mellan 11 och 15 grader. Speciellt garaget som är 45 m2 stort och med bara 7 cm isolering i väggarna har nog gjort stor skillnad. Där hade vi tidigare 18-19 grader.
Vi har flyttat vår "extra kyl" som tidigare stod i vardagrummet till gästrummet, så den borde dra lite mindre när den står i ett kallare rum.
Vi använder motor och cupevärmare i bilen mer efter behov, och inte som tidigare, efter årstid, Nu stoppar vi i princip bara i om det är under noll och rutorna har frostat igen. Det sparar också ganska mycket, men ser ju på totalförbrukningen på morgon att det kan gå från kanske 2 kW momentant till 6 kW när vi stoppar i våra två bilar med cupevärmarna på full effekt.

SPA-badet är förstås en uppoffring, men i övrigt är det ju inga större problem att hantera, ingen skall dock få mig att anse att det på något generellt plan är bra att vi tvingas spara på energi.
Energi och utveckling går hand och om elpriset blir så högt att vi tvingas spara energi så kommer utvecklingen obönhörligen att minska - det finns inga som helst tvivel om det.
Företag tvingas lägga ned eller flytta produktion, inflationen ökar, och köpkraften minskar, det leder till arbetslöshet och försämrade statsfinanser, som i sin tur leder till större fattigdom, och större motsättningar mellan "rika och fattiga" i ett samhälle som redan innan hade ökande klyftor.

Så visst, för privatekonomin är det säkert en räddning för många att det funnits potential att spara, men för samhället i stort kommer det att stå oss dyrt när företagen inte längre kan växa som tidigare, eller helt enkelt väljer att inte ens försöka om det är för energikrävande.
Jag hoppas verkligen att vi tar oss ur denna rävsax som vi satt oss i.

En sak till som gjort att vi sparat under föregående år var att vi köpte ett hus i Spanien 2021, så våren och hösten 2022 var vi inte lika mycket hemma, Poolen ute startades ett par veckor senare än vanligt, och vi stängde av den ett par veckor tidigare än vi brukar på hösten också, lite mindre el går det ju även i övrigt när alla i hushållet inte är hemma samtidigt.
Huset står inte tomt, familjeföretaget kräver ju att någon alltid är hemma och kan leverera ut varor, men som sagt, det går mindre än el än normalt ändå.
« Senast ändrad: 2023-01-31 09:14 av Rickard » Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!