E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 22:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vatttenfalls nya smarta elmätare S34U18  (läst 3473 gånger)
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« skrivet: 2023-01-29 15:22 »

Har fått ny elmätare och hade tänkt att ansluta den till min 3030 Pro. Vattenfall har aktiverat P1-porten. Hur gör man? RJ12 uttaget där kommer det 6 kablar. Vilka av dem skall man ansluta, och var PD1- PD6? och några frågor till som jag inte kan formulera ännu.

Mvh
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-01-30 08:46 »

Hej,

PD1-PD6 på Logger 3030 är vad vi kallar för pulsingångar. Till dem finns det två sätt att ansluta elmätare. Antingen om elmätaren har pulsutgång så drar man en kabel dit, men huvudelmätare har dessvärre aldrig pulsutgång. Eller så går det att ansluta en fotodiod som läser av elmätarens blinkande diod, det borde gå på  S34U18.

Logger 3030 har dessvärre inte stöd för det nya kundgränssnittet HAN/H1 på huvudelmätare, det är bara den nyare Logger 1010 som har det. Det går att med Logger 3030 läsa av Logger 1010 för att på så sätt få in HAN/H1-data, men det är en omständig lösning som knappast är aktuell om man inte har annan nytta av dubbla loggrar.

Vi tittar på möjligheten att läsa av HAN/H1 från 3030 via wifi, men har inte klart med sådan utrustning än, så det får vi återkomma till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-01-30 17:34 »

Hej och tack för snabbt svar.

Jag har en 3030 Pro men jag gissar på att det inte gör någon skillnad. Kommer nog att ligga lågt då länge.

Mvh Hubert
Loggat
AndersSam
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-12-30 12:33 »

Hej!
Jag skall få en likadan elmätare av Vattenfall.
Jag har en Logger 2020 med en sensor ESIQ som mäter blinkningar.
Kan jag använda RJ12 porten eller skall jag flytta ESIQ?
Ser ut att vara ont om plats för sensorn, därav frågan.
Gott Nytt År
Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2024-01-02 14:15 »

Hej!

RJ12-porten på de nya mätarna kan dessvärre endast Logger 1010 läsa av. Så så länge du kör Logger 2020 så behöver du använda ESIQ, kan vara lite tjorvigt, men det mesta brukar ju gå att lösa med lim och tejp.

God fortsättning!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!