E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 11:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Aidon elmätare till logger 3030?  (läst 4180 gånger)
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2023-01-28 14:55 »

Jag funderar på att uppgradera från logger 2020 till 3030(PRO). Men går den att ansluta den till min huvudelmätare Aidon 6534 med modul "6442 S RF, RJ12, HAN" (Jönköping Energi Nät)? Som jag fattar det, så stöder iSER-plinten både H1 och HAN? Men i listan över supportade elmätare hittar jag ingen Aidon?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-01-29 13:47 »

Hej,

ISER-plinten på Logger 3030 är till för Modbus/M-bus som är olika standarder för att läsa av el-, energi- vattenmätare osv., dock inte huvudelmätare. Logger 3030 har dessvärre inte stöd för det nya kundgränssnittet HAN/H1 på huvudelmätare, det är bara den nyare Logger 1010 som har det, Aidon 6534 fungerar fint med Logger 1010.

Är det någon speciell funktion i Logger 3030 som gjort att du funderar på att uppdatera just till Logger 3030 och inte Logger 1010? Kanske finns nån lösning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-01-29 16:54 »

Tack!

Jag lutade mot 3030 istället för 1010 för tillgången till analoga/digitala in/utgångar. Men det är mest för ev. framtida behov. Idag ser jag främst behov att styra 1-2 kontaktorer för elpatroner.*) Jag har också en A/DMIQ. Går den att ansluta till 1010, så har jag de möjligheterna?

Anledningen att använda H1/RJ12 tänkte jag var om det finns möjlighet att ordna en effektvakt (exvis genom att övervaka varje fas och bryta elpatron på överbelastad fas). Men jag gissar att en sån lösning ändå inte skulle vara snabb/tillförlitlig nog för att skydda huvudsäkringarna? Annars har jag idag en P3IQ som loggar elmätaren.

En följdfråga är: Finns någon möjlighet att skapa en effektbegränsning för de kommande effektavgifterna? Dvs begränsning av timvis energiuttag?

*) Bakgrund: Jag har idag en pelletspanna och solfångare samt elpatron som backup. Solfångare ger tappvarmvatten sommartid och lite tillskott vår och höst. Men nu har pelletspriset blivit så högt, att (om jag räknat rätt) det lönar sig att koppla in elpatronen när spotpriset på el ligger under ca 1 kr/kWh. Solfångaren har eget styrsystem, använder inte sunlogger2020 till detta.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-01-30 09:48 »

Hej,

A/DMIQ går att ansluta till Logger 1010 för att ta in analoga och digitala värden, dock går det inte att styra reläutgångarna på den med Logger 1010. Men Logger 1010 har två interna reläutgångar. Det finns även IO-moduler som går att ansluta till Logger 1010 via Modbus för att på så sätt få fler in- och utgångar. Dessutom finns utgångs-kretsar typ DS2406 som går att ansluta via onewire och som ger fler utgångar, en sån kan driva ett halvledarrelä direkt. Och via wifi går det att styra wifi-brytare typ shelly. (I manualen finns ett avsnitt som heter "Jämförelse av Logger 2020, Logger 3030 och Logger 1010" och där framgår vad som går att ansluta till de olika loggrarna.)

Ang. effektvakt så beror det nog på. Vad är det för typ av säkring, hur tröga? Hur mkt övereffekt kan det bli? HAN/H1-mätare skickar data som glesast var 10:e sekund, vissa var 2,5:e sekund.

Hur tänkte du begränsning av timvis energiuttag skulle fungera i praktiken? Stänga av värmen när andra högförbrukare slås igång? Jag ser göteborgs energi har "medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn". Finns det andra upplägg?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-01-30 18:12 »

Då låter det som en 1010 med Modbus+HAN/H1 och 4 in, 2 ut skulle passa mig?

Om effektavgiften: Det finns dels en tråd här på forumet:http://e-logger.se/forum/index.php?topic=2011.msg11803

Sen har jag läst detta som handlar om elbilsladdning, men principerna borde gå att använda även i pannrummet. Det handlar om att övervaka förbrukad energi löpande under varje timme, och stänga av höga effekter (laddare/elpatron/värmepump/...) i tid. Hittar bara en cachad version nu: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:IOf2mL8JSesJ:https://www.nyteknik.se/premium/nu-blir-det-dyrt-med-effekt-hans-hemmabygge-kapar-topparna-7021768&cd=4&hl=en&ct=clnk&gl=se&client=firefox-b-d
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2023-02-02 09:08 »

JO, då har du maximal flexibilitet, det som inte går lösa direkt med den loggern går som regel lösa med någon av de Modbus-expansioner som vi säljer som tillbehör.
T.ex. om du vill ansluta en Mbus-produkt eller analoga eller digitala ut/ingångar.
Loggat

simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-02-02 15:41 »

Tack för svar! Nu är det beställt. Blir spännande att se vilka funktioner jag får till!

Adam
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-02-03 09:00 »

Om effektavgiften: Det finns dels en tråd här på forumet:http://e-logger.se/forum/index.php?topic=2011.msg11803

Då fortsätter vi den diskussionen i den befintliga tråden. Leende (smiley) Rent generellt alltid mycket bättre att lyfta spörsmål som ligger utanför rubrikens ämne i separata/befintliga trådar.
« Senast ändrad: 2023-02-03 09:05 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!