E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 15:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppdatering av 1010  (läst 5385 gånger)
Dan M
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2023-01-27 14:05 »

Ber om ursäkt att jag började skriva i Nyhets-forumet, det var ju redan en "hjälp-dialog" igång där som jag fortsatte på.....
Nåja här är texten igen:
Hej, jag hämtade precis HTTP-data från min Shelly 3EM till min Logger 1010 och fick en effektspik på 35 kW, precis som någon annan fick i annan tråd fast för Logger 2020.
2020-problemet löstes med ny programvara December-2022 men min 1010 Logger fick bara ned November-2022 när jag uppdaterade. Och bevisligen med Shelly-spik-buggen....
a/ Kommer det en fix även för 1010?
b/ Jag kanske har missat något men kan man inte bara multiplicera ett givarvärde med en valfri konstant? Shelly tex presenteras i kW och det vore väldigt bra för nogrannheten om man kunde muliplicera fram Watt istället !
Graffaktorn 100 känns ganska begränsad i detta fall...
-----

Hej,
Nu ställer du dina frågor på ett tokigt ställe. Nyhetsavdelningen är till för nyheter och den här tråden handlar om uppdatering V221109. Meningen är att supportfrågor skall ligga i avdelningen "Hjälp", med icke direkt relaterade frågor i separata ämnen, och med rubriker som speglar den fråga som ställs. Den ordningen gör det enklare för alla att hitta i forumet.

a) Ja det finns en fix för det, vad som är åtgärdat för Logger 1010 ser du längst nere i manualen under rubriken "Åtgärdat". (Om nån undrar så handlar tråden du nämner om Logger 3030, Logger 2020 har inte stöd för Shelly.) Som regel läggs inte uppdateringar ut som allmänna direkt, utan först när de är provkörda en tid. Under den tiden fås de på begäran. Men har nu gjort version 221214 som adresserar ditt problem allmän.

b) Nej finns inte valfri konstant. Tänkte du då under givarinställningar eller kanalinställningar? Och vilken presentation syftar du på, tänker du på grafer eller rapporter? För grafer finns "skalfaktor i graf".   

---

a/ När jag uppdaterade min 1010:a häromdagen fanns som sagt var inte 221214 tillgänglig men jag testar att lägga in den nu och hoppas att "35 kW" försvinner Leende (smiley) En annan störig grej med "35 kW" är att jag får ett felmeddelande "felaktig givare" i displayen på 1010:an som jag måste kvittera. Måste det vara så? Det räcker väl med att fysiska givarfel beter sig så, inte API-fel?

b/ För att denna fråga/svar ska hamna på rätt ställe, svarar jag både här och under "Önskemål": Varför hämtas Shelly data som "kW"? Det blir 0,01 då på många pluggar som kanske redovisar 50W eller något. Shelly själva visar Watt. MEN, om jag själv kunde multiplicera eller dividera med 1000 så kunde jag själv bestämma. Bäst vore väl under "givarinställningar". Skalfaktorn är för det första bara 100 och bara multiplikation och som sagt var funkar bara på graferna, inte på översikten tex....     
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-01-30 10:02 »

Jag tycker det är naturligt att Loggern indikerar givarfel även då inte en Shelly-givare svarar, det finns inget som säger att en Shelly-givare är mindre viktig än en fysisk givare. Och detta är väl inget problem om bara givaren fungerar som det skall. Blev det bättre efter uppdateringen?

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dan M
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-01-30 20:46 »

Jajamensan, 35 kW buggen försvann efter uppdateringen Leende (smiley)
Såg du mitt förtydligande om "konstanter" och Shellydata som exempel? Jag skrev det även under "Önskemål"....
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-02-02 07:44 »

Så bra!

Jadå, jag läser i regel hela inläggen. Men försök att undvika att skriva om samma sak i flera trådar.  Med glimten i ögat (blinkande) Önskemål har av naturliga skäl lägre prio än support och det kan därför dröja en tid innan du får svar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!