E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 19:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ingen kontakt med E-logger  (läst 15876 gånger)
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« skrivet: 2010-10-26 10:24 »

Efter ett strömavbrott på ca 30 minuter går det inte att få igång loggningen igen på E-logger. Har raderat minnet i loggern, ändrat i routern till det nya ip-nr. 192.168.0.xx och mac-dressen, plus lagt in det nya klient-id. i e-logger. Logger 2020 visar värden på alla anslutna givare. Lampan på routern visar att det är aktivitet  med ca 1 minuts mellanrum på det  uttag där Logger 2020 är inkopplad. Har haft flera elavbrott under den tid jag haft Logger 2020 och det har tidigare inte varit något som helst problem att komma igång igen med loggningen Generad 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-10-26 11:18 »

Vad jobbigt, men det skall vi såklart lösa. Enligt status har din logger inte fått kontakt sedan senast du bytte ID på den. Om du startar om loggern genom att dra ur och sätta i dc-kontakten, går Logger 2020 igenom hela statsekvensen för internet (displayen på Logger 2020 skall mer eller mindre snabbt visa "Init 1/6", "Init 2/6 fram, till "Init 6/6") utan felmeddelanden?

Du skriver inget om att du ominitierat loggern från webbtjänsten sen du raderat inställningarna i loggern, har du följt de steg som visas under rubriken "Att göra" på den översiktssida du kommer till direkt då du loggar in i webbtjänsten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-26 17:45 »

Du skriver inget om att du ominitierat loggern från webbtjänsten sen du raderat inställningarna i loggern, har du följt de steg som visas under rubriken "Att göra" på den översiktssida du kommer till direkt då du loggar in i webbtjänsten?

Naturligtvis har jag följt "Att göra" men tyvärr händer inget.  Gråtande

Skall ta nya tag kommande helg. Kanske finns det anledning att uppgradera routern från G till N. Cheesy
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-10-27 08:58 »

Du behöver anledning för att övertala gumman (eller är det dig själv) att köpa ny router? Leende (smiley)

Om du till helgen mot förmodan inte får det att fungera trots att både loggern går igenom hela startsekvensen för internet utan felmeddelanden och "att göra" i webbtjänsten går igenom utan felmeddelanden, så låt då loggern ändå vara uppkopplad och snurra på nån timme innan du säger till, ibland kan det ta en stund innan det hela kommer i synk.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-10-29 08:53 »

Provade med ett annan router, men tyvärr fastnar uppkopplingen på samma ställe som tidigare. Kanske ligger felet efter routern? Generad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-10-29 11:40 »

Visst kör du samma loggermjukvara nu som du gjort i flera månader, eller har du ganska nyss gått över från 100623 till 100707 så att det kunde tänkas vara något problem i den senare?

Kommer i vilket fall lägga upp version 101019 i eftermiddag om du vill prova med den. Och om den inte den gör nån skillnad får vi gå vidare med en speciell testprogramvara som har mer diagnosfunktioner för uppkopplingen och vad som egentligen händer i loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-10-30 09:20 »

Visst kör du samma loggermjukvara nu som du gjort i flera månader, eller har du ganska nyss gått över från 100623 till 100707 så att det kunde tänkas vara något problem i den senare?

Kommer i vilket fall lägga upp version 101019 i eftermiddag om du vill prova med den. Och om den inte den gör nån skillnad får vi gå vidare med en speciell testprogramvara som har mer diagnosfunktioner för uppkopplingen och vad som egentligen händer i loggern.
Rätta mig om jag har fel, men då jag i nuläget inte har någon fungerande uppkoppling mot e-logger kan jag inte hämta uppdateringen. Obeslutsam
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-10-30 14:43 »

Men visst gick väl din logger igenom hela startsekvensen för internet utan felmeddelanden? I så fall borde det gå fint uppdatera.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-10-30 18:25 »

Är det 1.0.0.7 du menar för det är den enda uppdateringen jag ser i e-logger.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-10-30 18:59 »

Loggern måste vara uppkopplad för att vara uppgraderingsbar och för att mjukvaran ska synas, dvs. ha gått igenom hela startsekvensen för internet utan felmeddelanden, vilket den ju gör när den är i internetläget och du trycker resetknappen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-10-30 19:21 »

Vi sonen och jag har kopplat in ett alldeles ny router, men tyvärr har jag fått mycket sträng tillsägelse från sonen att inte ändra några inställningar så länge han är uppkopplad som han sade: "Annars får jag lägga flera timmar att ställa in alla mina onlinespelinställningar igen".  Obeslutsam Han lär väl inte lägga sig före kl. 04.00 så jag får vänta till i morgon förmiddag.
Loggat
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-10-30 21:00 »

Loggern måste vara uppkopplad för att vara uppgraderingsbar och för att mjukvaran ska synas, dvs. ha gått igenom hela startsekvensen för internet utan felmeddelanden, vilket den ju gör när den är i internetläget och du trycker resetknappen.

Så långt kommer jag inte i uppkopplingen så jag blir ansluten. Får jag ingen kontakt i morgon med den nya routern får jag kanske se om det finns andra alternativ att logga med nuvarande mätsensorer.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010-10-31 07:10 »

Om du bara gör inställningarna rätt i routern, så att kommunikation logger/webtjänst upprättas, skall det naturligvis gå lösa de andra problem som kan tänkas finnas, inte skall du behöva söka andra alternativ för din loggning.
Skulle det vara nåt fel på själva loggern kan du skicka upp den till mig så att jag får reparera eller byta ut den.

/Rickard
Loggat

Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-10-31 12:29 »

Nu har grabben vaknat och blivit "tvingad" att öppna inställningsmenyn för den nya routern som han i natt lagt in annat lösen på. För att göra en lång historia kort; nu fungerar loggningen på E-logger igen. Glad

Nu får man hoppas att det dröjer länge till nästa strömavbrott orsakat av någon knäppskalle som den här som körde med en skylift i högsta läge på en kraftledning.
Loggat
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-10-31 17:29 »

Möjligtvis var ville dels det "gamla" och låneroutern inte öppna porten som anges i Logger2020. Va? Körde samma inloggningsprocedur på den nyinköpta routern.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!