E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 17:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felmeddelande på uppkoppling av logger 1010  (läst 1906 gånger)
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« skrivet: 2023-01-13 09:20 »

Har sedan en miljömodul där CO2 försvann i samband med uppdatering, kan man få tillbaka den på något sätt utan att radera allt och initiera den på nytt?

Uppdatering: raderade loggern så kom CO2 givaren tillbaka, däremot fick jag ett felmeddelande när jag skulle skicka tillbaka definitionerna... "Fel: Def. err 200", "Fel: Def. err 250" och "Fel: Def. err 253"  är det enda som händer...

Har provat att ominitiera (nolla) loggern en 15-20 ggr nu skulle jag tro... Jo jag skulle skapat ett nytt ämne egentligen, men felet dök upp när jag postat det första så då la jag på detta...
Felmedalandena kommer när man klickar på länken under Översikt. se nedan

Översikt
Att göra
FEL: Def. err 200.
Ingen definition för givare från extern datakälla har skickats till loggern sen klient-id ändrats, klicka här för att göra det.

Verkar inte gå någon trafik mer än när man lägger in ID:t (provade att klicka enter på loggern utan att ha klickat på ändra för nytt klient id) och då fick jag felmeddelande i loggern när jag sedan klickade ändra på nätet blev det ok hos loggern, så nån form av kontakt verkar det vara i alla fall.
Sista gången imorse när jag nollade loggern så försvann CO2 givaren igen, verkar hoppa till och från väldigt lätt.
Provade även pinga loggern (internt) och det svarar den på och gröna lampan vid ethernet kontakten blinkar men sen händer inget mer.

En extra fundering, såg just under konto att det står IP adress samt uppgifter enligt nedan:
Klienttyp   Logger 1010 Modbus version 221109
Senaste IP   207.189.202.68
LoggerSoft-ID   RENSHFLY

Medan IP adressen i routern säger 100.68.1.78, kan man ändra detta?


Mvh Jens
« Senast ändrad: 2023-01-13 15:20 av JensM » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-01-13 15:38 »

Hej,

15-20 ggr är alldeles för många försök, får du felmeddelande 3 ggr i rad när du gör samma sak så ge upp och ställ en fråga i supportforumet. Leende (smiley)

Felet vid ominitieringen beror på att du hade skapat en märklig beräknad givare på givarna "timpris" och "timmarna med lägst elpris". Har suddat den givaren i din lista och spärrat möjligheten att skapa beräknade givare på elprisgivare, det finns ju ingen anledning att göra det.

Om du nu raderar loggern en gång till och ominiterar den så borde det fungera.

Ang. detektering av CO2-givaren i miljömodulen så är det möjligt det finns något problem där. Om jag förstår dig rätt uppstår det problemet bara vid nollställning av loggern?

Ang. ip-adressen som visas i konto respektive router så är väl det ena loggerns adress i ditt interna nätverk, och det andra din externa ip-adress utanför routern? Det är i så fall helt i sin ordning.
« Senast ändrad: 2023-01-13 15:40 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-01-13 16:37 »

Tackar, funkade kanon nu! ☺️

Ok så det var mitt labbande med prisfunktionen som ställde till det?
Bra att det inte var något värre i alla fall.

Nu skall jag försöka koppla en utgång då till tim pris och se hur det går.
Vad är det som styr om man nu under utgångar lyckats skapa ett påslag sen att det är kopplat till elpriset? Är det under styrning som du skrev om?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-01-16 14:40 »

Ja problemet var att elprisgivare inte kan läggas in i beräknade givare, men har som sagt spärrat det nu.

Ja precis, du skapar en styrning i den vanliga styrfunktionen och väljer elpriset som givare. (Men nu är vi utanför trådens ämne igen.  Med glimten i ögat (blinkande))
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!