E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 10:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Störning i elmätargraf  (läst 2201 gånger)
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« skrivet: 2023-01-06 09:16 »

Hej,
Jag får toppar i mina elmätargrafer som måste bero på någon form av störning, tänker jag rätt?
Några tips på lösningar?
Det är en logger 2020.
Verkar som rimliga värden förutom peakarna.
Mvh Per
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-01-06 11:56 »

Hej,

På vilket sätt läser du av mätaren i fråga, är det via pulsutgången eller den blinkande dioden?

Och hur är den ansluten till loggern, är det till en intern pulsingång i loggern eller är det via pulsmodulen P3IQ?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-01-06 15:09 »

Hej,
Nu hittade jag tråden igen, såg den inte så jag startade en ny. Ursäkta.
Svar på din fråga.
Jag läser av den blinkande dioden på mätaren via en. Denna är kopplad till plint 8 och 10 (den andra givaren jag har till värmepumpselmätaren går in på 9 och 10, den verkar stabilare).

Hur gör man detta på bästa sätt, kan min logger 2020 som jag haft i många år vara "förbrukad".

Mvh Per
Loggat
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-01-06 15:18 »

Kan man kolla med Vattenfall om man kan få tillgång till S0 utgången på elmätaren? Blir det en bättre mätning?
Hur kopplar man då?
Mvh Per
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-01-06 15:23 »

Nej S0 från en huvudelmätare får man aldrig tillgång till. Däremot har ju nyare mätare HAN-utgång som går att läsa av med Logger 1010.

Det är inte så din elmätare bytts ut nyligt av elbolaget?

Det är mycket ovanligt att Logger 2020 lägger av, men däremot nätaggen brukar kunna ge upp. Har du provat byta? Fungerar med vilket som helst 12V, minst 1A med + på mittstiftet.

Hur länge har störningarna funnits där i grafen om du tittar bakåt i tiden?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-01-06 21:02 »

Hej,
Jag kopplade upp min gamla 2020 igår så har bara testat ett par dagar.
Det är nya mätare på gång och vad jag förstod så finns det en port de kan aktivera, kanske är den du nämner. Då kan man alltså plocka signalen där. Vilken 1010 modell behöver jag välja då? Kanske kan hitta det  själv, men tacksam för tips.
Tack för tipsen.
Mvh Per
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-01-09 10:43 »

Gamla 2020 säger du, men har du inte loggat samma huvudelmätare förut då?

Vad är det för fabrikat och modell på elmätaren?

Vilken Logger 1010 du eventuellt behöver beror på vad du får för elmätare, troligtvis får du en med RJ12-kontakt, men det finns även mätare med RJ45-kontakt. Så återkom till det när du fått din nya mätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!