E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 11:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Displayer externa  (läst 2765 gånger)
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« skrivet: 2023-01-05 10:05 »

Hej,
Jag är ute efter att kunna visa aktuell elförbrukning visuellt på ett bra sätt på ett centralt ställe i huset.
Vad jag förstår kan man sätta externa displayer till logger 1010 och 3030. Fungerar det även till 2020?
Jag har en 2020 i dag, men får såklart uppgradera om det inte fungerar. 1010 är väl en bra logger att satsa på antar jag.
Finns det olika displayer som passar eller är det en modell som gäller?
Tacksam för tips och länkar.
Kan man visa aktuellt elpris i displayen? Ser inte att man kan koppla det till en kanal?
Mvh Per
« Senast ändrad: 2023-01-05 11:00 av Per » Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-01-06 13:20 »

Hej!

Hoppas ok att jag skriver lite om den erfarenheten jag har av extern display.

Jag har kört med en extern display till Logger 3030 sen mitten på 2018, har den i köket. Fungerar jättebra, jag har modellen 4x20 oled som finns på Energibutiken. Det är bara Logger 1010 och Logger 3030 som har stöd för extern display. Logger 3030 sitter nere i källaren med en rörelsevakt ansluten som styr när displayen på logger 3030 ska tändas upp som annars är släckt.

Den display jag har kan visa 4 givare åt gången, dom visas cirka 5 sekunder sen kommer nästa grupp om 4 givare. Du ställer själv i e-logger vilka givare du vill ha med till den externa displayen.

Timpris på el funkar också att fram på den externa displayen, sen går det också om man vill lägga till överföringsavgift, energiskatt och i samband med det så läggs moms på med automatik så man får man fram det pris som man betalar för elen om man vill ha det i stället för aktuellt timpris.

En annan trevlig funktion med den externa displayen är att man kan visa annan text på den än bara visa givare och dess tillhörande värden. Finns bra beskrivet i manualen för 1010,3030 hur man går tillväga.

Här hos mig har jag en RPI med ett Python Program som hämtar väderprognosen för orten där jag bor och skickar detta till Logger 3030 som i sin tur lägger upp detta på den externa displayen. Jag valt att visa prognosen för den nästkommande 3 timmars perioden utöver givar-sidorna som visas är, tidsperiod som prognos gäller, temp, vind, vindriktning, regn i mm, ev snö i mm, moln i procent och inom () visas även värden för innevarande 3 timmars period för dessa ovan.

Sen har jag en enkel nummer tangentbord(blåtand) för några hundralappar som ligger på en bänk strax intill externa displayen och på den så kan jag knappa in ett siffervärde mellan 0 och 99 så får jag en prognos för en ny tre timmars period. Skriver jag t.ex. 24 så visas prognosen för i morgon i 20 sekunder sen ramlar det tillbaka till givare-visning av 8 givare(2 sidor) och en prognos sida som alternerar, siffran 0 tvingar tillbaka den till normal visning om man inte vill vänta 20 sek.

/Peo
« Senast ändrad: 2023-01-06 13:46 av Peosn » Loggat
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-01-06 14:24 »

Hej,
Stort tack för bra svar!
Tror kanske att en ligger 1010 med extern display vore en bra lösning för mig.
Har du haft problem med pekar på elmätningen, tror det kan vara störningar.
Mvh Per
Loggat
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-01-06 14:33 »

Tjena. Har inte ägnat mycket tid åt min logger nu på massor av år, den har stått och puttrat lite vid sidan av. Data har jag sparat till hårddisk och har loggersoft uppe på en skärm.
En extern display är nått jag aldrig ägnat en tanke men det låter ju intressant nu när jag läser det.
Många använder ju Tibber och brukar visa alla fina värden de samlar på sig och jag visar min skärm loggningsskärm på telefonen via Teamviewer.

Har försökt att bygga en dashboard i Power BI men det är såna enorma datamängder och det är lite överkurs för mig att få till live visning tyvärr.
Vore intressant att se hur din skärm ser ut @peosn Skulle du kunna bifoga nån bild?

//W
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-01-06 15:30 »

Vad jag förstår kan man sätta externa displayer till logger 1010 och 3030. Fungerar det även till 2020?

Precis som Peo skriver (tack) så nej tyvärr. (Om du tittar i manualavsnittet "Skillnader mellan Logger 2020, Logger 3030 och Logger 1010" så ser du vad de olika loggermodellerna kan.)

Finns det olika displayer som passar eller är det en modell som gäller?

Om du går till manualavsnittet "Extern display" i 1010/3030-manualen så bilder på några displayer som går att ansluta. Men det är bara Oled-modellen som går att få färdig, eller snarare halvfärdig för den saknar kapsling.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-01-06 20:43 »

Tack för svar
Mvh Per
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!