E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 19:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: logger 1010 felaktiga mätdata från ingång H1/HAN  (läst 2688 gånger)
stefan49
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2022-12-23 00:00 »

Har premiärstartat nyinköpt logger 1010 och det gick mycket smidigt. Jag börjar med att ansluta huvudelmätaren (när detta sedan fungerar u.a. fortsätter jag att hänga på olika undermätare) men mätvärdena saknas eller är orimliga. Anslutet till H1/Han  ingång där jag fått bekräftat från Vattenfall att utgången på mätaren den är aktiverad.   Är aktuell mätartyp rätt definierad?
Bara strömvärden avläses av loggern (orimliga värden) inte övriga markerade mätvärden från Han/H1 porten tycks avläsas. Endast en st Han/H1 är ansluten till loggern och ingen av PD1-PD6 ännu.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-12-23 12:04 »

Hej!

Vissa Sanxing har ett eget udda dataformat som visserligen går att parsa (dvs läsa ut data ifrån), men då CRC (checksumma) saknas, så saknas skydd mot överföringsfel i data med följd att det kan bli felaktiga mätvärden ibland. Tycker att Sanxing borde ha fixat till sina mätare vid det här laget. Kolla gärna med Vattenfall att din elmätare verkligen har senaste mjukvaran för Sanxing S34U18. Om inte kanske Vattenfall kan fjärruppdatera elmätaren?

Har lagt upp en mjukvara du kan uppdatera till som troligtvis fungerar med din mätare. Du hittar den under E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010". Men du får en stabilare lösning om elmätaren kan uppdateras till nyare mjukvaruversion med CRC.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
stefan49
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-12-23 14:06 »

Tack, din uppdateringsfil  av loggerns firmware gjorde susen nu rullar mätdata in.(Jag skall även jaga på vattenfall att de uppdaterar Elmätarens programvara också). Kvarstår dock problem att få in/visa  "Kwh räkneverk"   givare nr 7.     I givarlistan har just värdekolumnen för givare nr 7 markerats med Va?? Eftersom denna givare kallas "räknare" skall den ha någon särskild status?

Under grafer skall man ju kunna markera vilken givare som motsvarar "kanal EL TOTAL"    i denna rullmeny kommer enbart PD01-PD06 upp som valbara men i mitt fall så är det ju givare nr 7 i Han/H1 ingången som har de önskade funktionsvärdena??? Hur kopplar jag ihop dessa?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-12-23 15:17 »

Tack, din uppdateringsfil  av loggerns firmware gjorde susen nu rullar mätdata in.(Jag skall även jaga på vattenfall att de uppdaterar Elmätarens programvara också).

Bra det löste sig!

Kvarstår dock problem att få in/visa  "Kwh räkneverk"   givare nr 7.     I givarlistan har just värdekolumnen för givare nr 7 markerats med Va?? Eftersom denna givare kallas "räknare" skall den ha någon särskild status?

Frågetecknena på räknar-givaren betyder bara att det värdet inte visas under givare, det finns helt enkelt inte stöd för det. Om du klickar frågetecknena så står det "Värde för räknare visas ej i givarlistan. Det går att se under kanaler eller i loggerns teckenfönster." Och om du går till kanaler och tittar på raden för kWh-kanalen så ser du räkneverket.

Under grafer skall man ju kunna markera vilken givare som motsvarar "kanal EL TOTAL"    i denna rullmeny kommer enbart PD01-PD06 upp som valbara men i mitt fall så är det ju givare nr 7 i Han/H1 ingången som har de önskade funktionsvärdena??? Hur kopplar jag ihop dessa?

Det är inte kwh-räknaren dvs "Räkneverk (kWh)" som skall användas för "El total" utan momentaneffekten "Effekt totalt (W)". Om du redan har en kanal för momentaneffekten kan du klicka "Ändra" på den kanalen och sen välja kanaltyp "El total".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!