E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 15:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elpriser – Givare från extern datakälla, spotpris  (läst 3280 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2022-12-08 12:23 »

Hej,

Trevlig funktion detta med att få in elpris i loggern.
Jag har den externa displayen i köket och ser elpriset där lättillgänglig.

Går man in i givarinställningar för olika givare så ser man att det finns ”Offset” inställningar och för några andra ingångar lite mer inställningar man kan göra.
Det finns ju även en ”Offset” för elpriset, min fundering kring detta är om det skulle gå att utöka funktionen lite, så att man kunde lägga till sitt överföringspris och även ett fält så man kunde multiplicera detta med 1.25 eller något annat sätt att få med moms så man fick fram ett pris som jag som konsument får betala.

Givetvis att det ska funka så som det gör nu men att man hade den möjligheten för den som så önskar, att på något enkelt sätt få loggern att visa det pris som jag som konsument får betala för elen i stället för spotpris.

 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-12-09 07:42 »

Hej!

Ja det vore inte dumt med ett mer rättvisande elpris för visning, och att göra det via offsetinställningen i givaren skulle nog fungera. Men det jag funderar över är spotprisstyrningen, om nu värdet i loggerns display(er) visar ett "faktiskt elpris" (finns nåt bättre förslag på vad det kan kallas?) och spotprisstyrningen går på ett annat elpris, blir inte det förvirrande?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-12-09 12:24 »

Hej!

Ja, jag hade samma tanke när jag skrev förfrågan/önskemål tidigare.

Men utan att veta hur det funkar i bakgrunden så är nog min spontana tanke den att om man justerar en givare med ett offsetvärde så är ju ursprungsvärdet av givaren av mindre intresse sen. Så jag tänkte nog så att även det omräknade givarvärdet ska ligga till grund för styrningen, då borde det vara lätt att förstå. Eller hur funkar det för övriga givare där det går att använda offset?

Om man inte vill styra sin logik med ett "faktiskt elpris", så lägger man inte in någon offset, då funkar det ju precis som det gör nu.

Fältet för offset kanske inte ens behöver ändras, bara att det går att skriva in någon typ av formel t.ex: ”(@ Elpris + 95) * 1,25”. Där 95 är överföring, skatt i detta exempel och sen lite moms på det hela. Om vi har ett ”@ Elpris” 200 så får vi ett konsumentpris på ca 369 öre.

Det var nog så jag tänkte när jag skrev önskemålet tidigare...

« Senast ändrad: 2022-12-09 12:26 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-12-15 10:16 »

Hej,

Hinner inte göra det här fullt ut nu, så det blev lite av en halvmesyr. Det går i alla fall nu att skriva in offset i öre för elprisgivaren och då används offseten som påslag, sen läggs automatiskt 25% moms på. Detta påverkar visningen i loggerdisplayen och elprisstyrningen. Men det påverkar inte visningen i grafer i E-logger, vilket det förstås borde göra. Plus att momssatsen förstås skall vara ställbar på sikt.

Värdena som skrivs in för påslag och moms uppdateras inte förän vid nästa timomslag.

Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till version 221214 om du vill prova.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-12-15 15:18 »

Hej!

Har testat lite snabbt mjukvara 221214, nu får jag ett pris i displayen som visar det pris som jag som konsument får betala, perfekt. Visst är det så att det funkar fullt ut som innan om man inte skriver något i offset eller man raderar sitt offsetpris så är man tillbaka till ett spotpris?

Det går ju utveckla denna funktion lite mer när tid finns, som du nämner.

Och sen såg jag att "Shelly spikar" är borta, jättebra. Det var lite svårt innan att se verklig värde när spikarna förstörde vilken nivå graferna ska visa.



Många tackar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-12-16 07:40 »

Hej!

Ja precis, anges ingen offset så fungerar det som förut med spotpris utan moms.

Det var snabbt testat, tack så mycket för det och även för feedback Shelly!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!