E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 22:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förstår inte graferna  (läst 7446 gånger)
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2022-12-07 10:29 »

Här kommer några skärmdumpar från den senaste veckan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2022-12-08 07:50 »

Jag kopplade in några mätare och temgivare för någon månad sedan men har haft den största delen inkopplad i flera år.

Då är det mycket troligt att något hände då.

dock ser det mer rimligt ut om man tittar på hela bilden att det är SPA mätaren som visar fel

Om jag kommer ihåg rätt så är det ABB ODIN 3-fas på Total, Garage och Elvärme, ABB ODIN 1-fas på LLVP och golvvärme, ABB C13 på Spa badet och Elbilsladdning, ABB C11 på VVB, ytterbel, kopplade via puls eller via P3IQ

Om du då tittar på ABB C13 som är Spabadet är inkopplat till, vad har den elmätaren för pulstal på pulsutgången?

Vilket pulstal är inställt på P3IQ? Prova gärna ändra pulstal på P3IQ från inställt värde till dubbla värdet och sen tillbaka.

Låt sedan loggern gå ett tag och se om det blir nån skillnad. Om inte, prova nollställa loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2022-12-08 11:29 »

Hej

Ska prata med ABB supporten på em idag ang om det är något me pulsutgången som spökar.

Har ändrat från 100 till 200 på P3IQ och ska se vad som händer.

I den bif bilden ser jag värden på kanal och dom 9st första är giva som grader, men dom övriga 9st vet jag inte om det är Watt eller Amp, går det att välja eller vad är det jag ser?
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2022-12-08 15:53 »

Nu har jag dubbelkollat och C13 har en fast pulsutgång på 100/kWh, har ändrat först till 200 och sen till 50 men blir ändå inte klok, har även tagit ut en rapport som jag inte heller blir klok på, hur kan totalen vara högre än badet?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2022-12-09 08:20 »

Hej!

Bra du ändrat pulstal, ändra sen tillbaka till 100 pulser och så väntar du några timmar och ser om det blir bättre.

Om inte det hjälper så prova nollställa loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2022-12-09 11:55 »

Hej

Nu har jag ändrat till både 200 och 50 men då händer ingenting, se bif bild

Gjorde en reset igår kväll men ser ingen skillnad trots det

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2022-12-09 12:14 »

Hej,

Märkligt. Om du ändrar till 200 och 50 så borde kurvan halveras respektive dubblas. Men som sagt, ställ nu tillbaka pulstalet till 100.

Lite osäker på vad du menar med "reset", jag tolkar reset som att loggern startas om. Vad jag menar är det som beskrivs i manualen under rubriken "Nollställ logger – radera alla inställningar".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2022-12-12 09:06 »

Hej

Jag ändrade till 100 i fredags och nu ser det ut så här när man kolla 7 dygn tillbaka.

Ok, jag ska nollställa enl manualen, återkommer efter det
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2022-12-12 09:44 »

Nollställde den 9:14 och efter det funkar ingenting, det blickar grönt på Loggern och jag har ingen aning om hur jag ska hitta detta eller vad jag hittar nytt id i webbtjänsten, Närmare bestämt att gå in i inställningsmenyn i Logger 2020 och välja "Driftläge E-logger", att skriva in nytt id i webbtjänsten

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2022-12-12 10:01 »

Inställningsmeny

Håll in kommandoknappen fem sekunder för att komma in i inställningsmenyn.
Enkelklicka för att stega mellan menyvalen.
Dubbelklicka för att redigera – nedre raden börjar blinka
Enkelklicka för att stega mellan alternativen
Dubbelklicka för att välja markerat alternativ
Håll in kommandoknappen fem sekunder för att komma ur inställningsmenyn. Efter 20 sekunders inaktivitet avslutas även inställningsmenyn automatiskt.
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2022-12-12 11:36 »

Nu har jag fått igång allt igen vilket känns bra, dock ser det fortfarande lika konstigt ut mellan El SPA och El total
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2022-12-13 12:53 »

Nu har jag bytt plats på El SPA bad till Elbilsladdaren som inte ännu är inkopplad, jag inte bytt elmätare utan bytt plats på kablarna från resp puls utgång.

Det är samma elmätare men via en annan P3IQ och ser fortfarande ut som att SPA badet tar mer än totalen, ska byta elmätare vid tillfe ock se vad som händer då.

Vad är det jag ser på vänstersidad?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2022-12-13 17:12 »

Det är ju nåt "krångligt" med enheterna där elmätarna visas i watt om det är låg effekt och i kW om det är över 1 kW.
Men jag har ingen aning om det kan blandas äpplen och päron i samma graf, det borde det inte kunna göra, men det kan Andreas svara på.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2022-12-14 11:45 »

Displayen i Logger 2020 visar bara Watt. Displayen i Logger 1010 och 3030 skalar olika beroende på effekt och blir då olika enheter. I webbtjänsten visas effekten genomgående i kW.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2022-12-16 12:02 »

Tack för supporten, har nu bytt elmätare till en annan och nu verkar det funka
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!