E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 02:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förstår inte graferna  (läst 7366 gånger)
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« skrivet: 2022-12-02 12:44 »


Hej

Jag förstår inte vad graferna visar, när jag ser i live miljön ser det rätt ut men när jag ser per mätare eller på översikt ser det ut som om SPA badet drar mer än total elen, kan inte se vilken inställning som är fel eller hur jag ska göra.

Har även försökt lägga upp 2st skärmdumpar här men kan inte infoga av någon anledning, vad gör jag för fel?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-12-02 14:29 »

Hej,

Knepigt.

När märkte du det här felet först? Om du tittar bakåt i data, kan du hitta ett datum för när det började inträffa?

Har du ändrat något i inställningarna, installerat någon fler givare, eller gjort nån uppdatering i anslutning till det datumet?

Vilken av mätarna är det du tror visar fel, den för spabadet eller den för el total?

Vilken typ av elmätare är den felaktiga, och hur är den kopplad till loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2022-12-05 07:25 »

Max-storleken för bilder är extremt lågt satt, då du måste förminska bilderna rejält för att de skall gå bifoga.
Max 128 kB.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-12-05 07:52 »

Ja, det går inte att använda skrymmande bildformat utan krävs .jpg med uppdragen kompression.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-12-05 14:25 »

Jag har komplettera med en elmätare och 2st tempgivare, som det ser ut i grafen så är SPA badet som ser ut att vara högre än totalen, det är 100 puls och så är det inställt i Logger 2020 också.

Ska se om jag kan göra om bilderna så jag kan lägga upp dom här
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-12-05 14:31 »

En bild är 123kB och den andra 49kB och som jpg men kan ändå inte bifoga, vad gör jag för fel?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2022-12-05 14:43 »

Klickar du på "Fler alternativ" nere till vänster om skrivfältet när du skall bifoga?
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-12-06 09:30 »

Hoppas ni ser vad jag menar, det är total elen som är lite tjockare röd och SPA badet som är tunnare men som har tydliga återkommande toppar
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2022-12-06 09:43 »

Jag ser inga toppar?
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-12-06 09:46 »

Fick tydligen inte med båda bilderna
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2022-12-06 09:49 »

SPA-badet drar mer el än värmepumpen när den värmer vattnet.
Ser ut som att elpatronen är på drygt 2 kW.
Däremot borde det synas på "Live" också, om du tittar när det sker.
« Senast ändrad: 2022-12-06 10:16 av Rickard » Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-12-06 14:21 »

Så här ser det ut i en annan vy
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2022-12-06 14:26 »

Bästa sättet att få fram nåt vettigt är att göra enskilda grafer på alla elförbrukare för en vecka.
Då kan vi se exakt förbrukning, min, medel och max för varje förbrukare.
Blir lättare att avgöra om det är rimliga siffror då.
Ta bort det där med X10 också.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-12-06 15:37 »

...och jag är mest intresserad av svaren på de frågor jag ställde i inlägg #1 i denna tråd.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2022-12-06 15:50 »

Hej

När märkte du det här felet först? Om du tittar bakåt i data, kan du hitta ett datum för när det började inträffa? Vet inte när detta började men har nog aldrig fattat vad jag ser i dom olika diagramen, blir inte lok om det är Watt eller vad det är i vänster sidan

Har du ändrat något i inställningarna, installerat någon fler givare, eller gjort nån uppdatering i anslutning till det datumet? Jag kopplade in några mätare och temgivare för någon månad sedan men har haft den största delen inkopplad i flera år.

Vilken av mätarna är det du tror visar fel, den för spabadet eller den för el total? Jag trodde från början att det var mätaren till SPA badet som visade fel men är inte alls säker på det, dock ser det mer rimligt ut om man tittar på hela bilden att det är SPA mätaren som visar fel

Vilken typ av elmätare är den felaktiga, och hur är den kopplad till loggern? Om jag kommer ihåg rätt så är det ABB ODIN 3-fas på Total, Garage och Elvärme, ABB ODIN 1-fas på LLVP och golvvärme, ABB C13 på Spa badet och Elbilsladdning, ABB C11 på VVB, ytterbel, kopplade via puls eller via P3IQ

Har även pratat med ABB supporten ang elmätarna och det finns inga omställningsmöjligheter på dessa.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!