E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 07:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: H1 Sagemcom T211  (läst 7239 gånger)
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2022-12-06 18:23 »

jag menade att efter omstart med h1 fortfarande inkopplad så får jag samma felkod
och samma orimliga energiförbrukning i e-logger -1966010,00 W

efter att h1 är urdragen och loggern omstartad så fungerar resten fint

har testat med oscilloskopet utan ansluten logger
resultatet är finare ettor och nollor
med loggern ansluten är det som något är lite kapacitivt

bild 1 är utan loggern
bild 2 är med loggern
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2022-12-07 08:34 »

Med reservation för att själva oscilloskopet kan ha viss påverkan borde det där vara tillräckligt bra. Jag ska fundera på om det inte går att göra nån testfunktion för H1, återkommer.

När blev förresten din H1 Sagemcom T211-elmätare installerad? Jag tänker så det inte är någon riktigt gammal version av mjukvaran i elmätaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2022-12-07 18:12 »

Mätaren installerades i mitten av maj 2021
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2022-12-08 07:44 »

Då kan det mycket väl vara så att mätaren har så pass gammal mjukvara att den skickar ut data med ett gammalt binärt format som Logger 1010 inte anpassats för. Det går att anpassa loggern, men snabbast och enklast vore om utformatet från mätaren går att ställa om. Det borde det kunna göras, det binära formatet är en kvarleva från förr och inte det format som skall gälla i Sverige.

Så vore fint om du kunde fråga ditt elbolag följande: Vilket utformat från HAN/H1-porten har elmätaren nu, binärt eller ascii? Om binärt, har de möjlighet att ställa om till ascii i sitt adminstratörsgränssitt? Om inställningsmöjlighet saknas, har de möjlighet fjärruppdatera mätaren till en nyare mjukvara som stöder ascii?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2022-12-09 00:01 »

Ellevio svarar att det är ascii och den har senaste mjukvaran
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2022-12-09 07:44 »

Deras kundtjänst jobbar sent. Leende (smiley) Men tack, då behöver vi inte fundera över det. Jag ska se hur besvärligt det är att göra en testfunktion i loggern. Har du något SD-kort till din logger?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2022-12-09 09:01 »

Ringde tidigare på dagen men glömde nästan att svara här

Har inget SD-kort inkopplat
Borde jag ha det?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2022-12-15 10:41 »

Hej,

Nu finns ett självtest av HAN/H1 i Logger 1010.

1) Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till version 221214.1.
2) Stäng av Logger 1010. Dra en ledare från PD5-utgången till M-bus+. Anslut ett 1 kohm mostånd mellan Sensors 3 5V och M-bus+. (Både PD5 och motstånd alltså till M-bus+. M-bus- skall inte anslutas nånstans.) Slå på loggern.
3) Kontrollera vid loggertillslag att H1 detekteras ("Addons detected: H1") och inte M-bus. Om M-bus visas är kopplingen eller uppdateringen inte korrekt och då kan testet inte utföras.

Nu skickar loggern H1-paket i Sagemcom T211-format till sig själv var 10:e sekund. Att testet är aktivt indikeras på loggerns display med blinkande text "H1-test" och en räknare som räknar upp vid varje paket. Tryck valknappen för att återgå till vanlig displayvisning.

Sidan 2 under "Om" i menyn som visar HAN/H1 tidpunkt för senaste data bör nu uppdateras var 10:e sekund och efter klockslaget bör det stå 712.

För definierade H1-givare bör följande värden visas:
Phase 1 volts = 232.2V
Total system power import = 1720W,
Phase 1 current = 2,9A
Total active energy import = 17495 kWh.

I övrigt skall loggern fungera som vanligt. För att bli av med självtestet behöver loggern stängas av, det som kopplades in under punkt 2 kopplas bort, samt loggern uppdateras igen.

(Frågan om SD-kort var för ev. fortsatt felsökning längre fram, visar det sig att H1-paketen i testfunktionen kommer in som de skall så behöver vi reda ut vad mätaren egentligen skickar ut. Men det går lösa utan SD-kort också och det är en senare fråga.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2022-12-15 22:45 »

Hej
har nu testat din testversion
och nu får jag värden dock inte riktigt de värden du skrev
ström 3553.60   
effekt -1966010.00

jag kan inte uppdatera loggern tillbaks till den förra versionen innan du aktiverat det antar jag?


Jag har nu även testat med en logger från ett annat ställe.
och direkt efter inkoppling får jag fina värden både från H1 mätaren och carlo gavazzi modbusmätarna som vi hade problem med i en annan tråd
den loggern är 14 månader gammal och hade mjukvara från dess. Så jag testade att uppdatera mjukvaran till samma version som min logger hade (innan testversionen) och den fungerade fortfarande utan problem.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2022-12-16 07:25 »

Hej,

Men så bra, då låter det som om vi snart kan lägga detta till handlingarna. Det enda jag funderar över är om du provat köra den felaktiga loggern med ett annat nätaggregat? Om svaret är ja på den frågan återstår bara att byta ut loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2022-12-16 09:28 »

Har testat med 2 olika nätaggregat

Den loggern jag har lånat från ett annat ställe har nu fungerat stabilt med samma nätaggregat så verkar inte vara något fel med den
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2022-12-16 09:36 »

Kontakta oss via e-post så skickar vi en ny logger så snart som möjligt.
Vi är hårt belastade just nu p.g.a. de höga elpriserna och de produkter vi säljer, men vi skall försöka få det gjort inom några dagar i alla fall.
Loggat

Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!