E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 03:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: H1 Sagemcom T211  (läst 7980 gånger)
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« skrivet: 2022-11-30 23:22 »

Hej
Jag försöker koppla upp min nya logger 1010 mot huvudelmätaren via H1 porten men får inga värden
Har Version 221109
Huvudelmätaren är en Sagemcom T211 och den indikerar i displayen att kommunikation via P1 är aktiv
Har ni några tips?

Mvh Per Sköld
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-12-01 07:16 »

Har du sökt givaren via sökfunktionen?
Svårt att ge tips när man inte vet vad du gjort innan.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-12-01 11:08 »

Har du gjort allt som står i avsnittet "Felsökning HAN/H1" i manualen?

Hur lång är kabeln mellan logger och elmätare totalt?

Hur ser det ut om-sidan logger 1010 / status för senast mottagen HAN/H1-data?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-12-01 16:48 »

Kabellängd 1m
I loggern står det: H1 no data

Jag har kopplat in kabeln
Testat båda polariteterna flera gånger
Jag har
Lagt till H1 enhet
Lagt till givare
Knutit dem till en kanal
Sedan inget svar

Jag har även testat att radera h1 enheten och lägga till den igen utan förbättring

Elmätaren är från Ellevio

att söka givaren via sökfunktionen är det att uppdatera givarlista isåfall ja det har jag provat
« Senast ändrad: 2022-12-01 16:55 av Per2692 » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2022-12-02 09:13 »

Du lägger till givaren via "inställningar" / Givare
Där scrollar du ned en bit på sidan tills du hittar "Seriella/TCP-enheter Modbus/M-bus/HAN/H1/LoraMesh"
Där klickar du på "Lägg till HAN/H1-enhet"
Sen är jag lite osäker på hur man gör, har ingen HAN-enhet på min egen logger.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-12-02 09:32 »

Man behöver inte göra nån sökning efter något utan man lägger till HAN/H1-enhet och sen definierar man minst en givare och sen skall det bara fungera. Jag tror inte det har med nån inställning att göra utifrån det jag hört hittils.

"H1 no data" på statusskärmen i Logger 1010 betyder att loggern inte får in någon data från mätaren. Tänkbara felkällor är att mätaren inte skickar data eller att kabeln mellan mätare och logger är felaktig.

1) Du skriver i första inlägget att elmätarens display indikerar "att kommunikation via P1 är aktiv"  Om du kontaktar Ellevio, kan de bekräfta att porten är aktiverad, och kan de se om någon felaktighet detekterats av mätaren, typ överström?
2) Använder du kabeln som följde med loggern?
3) Har du en voltmeter? I så fall, visas någon spänning i AC respektive DC-läget om du kopplar loss H1-sladden från loggern och mäter på den? Bäst info får vi förstås om du har tillgång till ett oscilloskop.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-12-02 14:25 »

Jag ska kolla med ellevio

Ja medföljande kabeln

Ingen spänning varken ac eller dc på kabeln från elmätaren (oinkopplad i loggern)

Jag har oscilloskop så jag kan testa det också
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-12-02 14:51 »

Om du mäter med oscilloskop bör det komma pulståg 0-5V ungefär var 10:e sekund. Men det är en sänkande utgång ser jag nu så kabeln bör vara ansluten till loggern när du mäter.

Testmät gärna RJ12-kabeln. Koppla loss från mätaren och loggern och mät resistans enligt följande:
a) Mellan RJ12 1 vit och RJ12 2 svart ska det vara 0 ohm
b) Mellan RJ12 1 vit och RJ12 5 gul skall det vara 1k2 ohm
c) Mellan RJ12 1 vit och loggerkabel grön skall det vara 1k2 ohm
d) Mellan RJ12 3 röd och loggerkabel brun skall det vara 0 ohm
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-12-03 13:39 »

Ellevio svarar att porten är aktiv och inte ger några felkoder

Kabeln är korrekt
Dock är dina färger något avvikande
Rj12 1 är blå
Loggerkabel grön är numera vit

Det kommer ett pulståg var 10e sekund
Det verkar dock snarare vara på 50 volt än 5volt

Det är knepigt att skicka bilder på detta forum men vad vill vi veta från oscilloskopmätningen?
« Senast ändrad: 2022-12-03 17:52 av Per2692 » Loggat
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-12-04 14:07 »

Jag testade att lasta ner h1 porten med motstånd
Med ett 100ohms motstånd då fick jag ett pulståg i oscilloskopet på 6 volt
Och då fick jag ett värde för spänning L1=25,5V i e-logger
värdet kom bara en gång för att icke synas igen

Fortfarande no data i loggerns meny
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-12-05 07:57 »

Hej,

Det måste vara något fel i din mätning, det är inte möjligt att spänningen du mäter på H1-anslutningen på loggern skall gå över 5V. Kan du råka ha oscilloskopproben i 10x-läge istället för 1x-läge? Ser du pulståg var tionde sekund så låter det som att mätaren är aktiv och fungerande. Vad du mer kan titta efter på oscilloskopet är om det är hyfsat snygg fyrkantsvåg eller om det ser risigt ut. (För att bifoga bilder i forumet behöver du spara som .jpg och dra upp kompressionen så de inte blir för skrymmnade.)

Vilken version av Logger 1010 har du, med eller utan reläutgångar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-12-05 09:36 »

logger 1010 modbus h1 med reläutgångar

du har rätt mätproben var felinställd
signalen är på 5 volt

men dålig fyrkantsvåg är det
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-12-05 12:24 »

Hmm kanske är utgången på mätaren inte helt frisk och har betydligt högre läckageström än den borde. Vad du skulle kunna prova om du vill är att du lossar kabeln från mätaren och loggern, snittar försiktigt upp krympslangen mellan RJ12-kabeln och tvåledaren, sätter ett 1k-motstånd parallellt med 1k2-motståndet, och sen tillbaka med kabeln. Förhoppningsvis blir då toppen på kurvan tillräckligt fin för att loggern skall kunna tolka den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-12-05 17:37 »

Har nu öppnat kabeln och lagt till ett motstånd

pulståget fick bättre fyrkantsvåg men kanske går att få ännu bättre

Jag fick nu in värde i loggern
Spänning L1 7,5
Total effekt -1966010,00 W
Efter ca 30 sekunder hängde sig loggern och gav felkod:
17.25 V221109
Error fwb 916100
138 2 2 2 0

Efter omstart av logger samma sak
« Senast ändrad: 2022-12-05 20:19 av Per2692 » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2022-12-06 09:34 »

Ajdå. Logger 1010 är provkörd långa perioder med skräpdata via HAN/H1, men verkar som det trots allt finns kombinationer/orimliga värden som den inte gillar. Om du nollställer den så är den på banan igen.

Hur som helst, det är helt klart något som inte är som det skall med elektroniken. Jag ska fundera på om vi kan göra något mer test. Kör inte mätaren mot loggern mer. Hur ser det ut om du mäter på från loggern lossad H1-kabel med oscilloskopet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!