E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 21:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kanal "El värme"  (läst 2411 gånger)
Erik S
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2022-11-30 21:18 »



      Försöker definiera kanalen "El värme" men kan inte hitta rätt Modbusgivare. Det finns ca fem st. givare att välja på, den första verkar vara
      en med pulsfunktion. Om jag gör en vanlig kanal så finns givaren med i listan, men då finns ingen valmöjlighet att ändra den kanalen till El
      värme. El total har jag lyckats med för sedan länge, men kommer inte ihåg hur jag gjorde då. Det skulle vara fint att få bort den röda raden
      så ser det bättre ut i listan med.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-12-01 07:22 »

Förstår inte riktigt problemet.
Du har väl döpt givaren och skapat en kanal?
Den givare som ska användas för El värme är momentaneffekten på den elmätare som mäter förbrukningen på din värmeanläggning.
Klicka på den röda texten där det står att kanalen inte är definierad.
Välj sedan kanal/givare i dropdowlistan.
Är lite osäker, men troligen måste "givaren" vara "ingångstyp energi" för att det skall gå välja den.
« Senast ändrad: 2022-12-01 07:29 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-12-01 11:10 »

Ja det är ett fel där i snabblänkarna för att definiera kanaltyper så att inte alla typer av kanaler går att välja, men om du klickar "Ändra" bredvid kanalen och sedan väjer "El värme" som "Kanaltyp" så borde det fungera. Beklagar trasslet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Erik S
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-12-01 13:52 »

Jag hade nog inte gjort en kanal av givaren innan man definierar El värme.(Provat så mycket så man glömt vad man gjort).Trodde kanske att man kunde hoppa över det momentet...
Efter Rickards anvisning skapade jag en kanal först och sedan definierade jag den (givaren fanns med i rullistan) så långt gick allt bra. Men jag fick inte upp något värde på El värme under "räknare" i Kanallistan, jag är osäker om det fanns ett värde på kanalen som jag skapade innan jag definierade.

Jag raderade kanalen och gjorde en ny, mätarställningen för den kanalen syns nu under "räknare" i kanallistan, men när jag ska definiera den så finns den inte med i rullistan längre??

Andreas; jag har provat att använda "ändra" (hade läst det i en annan tråd) men raden "kanaltyp" som brukar stå mellan "Namn" och "Xc specialräknare" finns ej på den här kanalen. "Kanaltyp" finns ej på någon modbuskanal och inte på lufttryck.  
« Senast ändrad: 2022-12-01 13:54 av Erik S » Loggat
Erik S
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-12-01 14:06 »


"Live" som inte har fungerat på ett år eller två, fungerar nu Cheesy  Det kan kanske vara till någon hjälp, långskott men något att glädjas åt om inte annat. Hade tänkt ta tag i det härnäst...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-12-02 14:05 »

Har du möjligen valt givaren för räkneverk (kWh) och inte den för totaleffekt/momentaneffekt (kW) när du skapade kanalen? Det är bara kanaler baserade på givare av typ momentaneffekt (kW) som går sätta som kanaltyp El total/El värme, och därmed visas i rapportfunktionen.

Kul att något plötsligt börjat fungera!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Erik S
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-12-04 22:13 »

Jo, det var fel givare till El värme, ändrade till rätt för tre dagar sedan. Hade använt räkneverk till El total tidigare så jag gjorde lika på värmen. Jag hade fått in värden på El total i rapporten under en längre tid men har inte kollat om de var rimliga. Raderade kanalen El total med och började från början med rätt givare.

Nu har det gått några dagar men det har inte trillat in något från total och värme i rapporten. Måste det gå en längre tid?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-12-05 08:11 »

Hej,

I regel brukar det komma direkt, men ibland krävs det ny vecka. Har det kommit något idag? Om inte så säg till skall jag titta på det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!