E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 19:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Använda pt1000 i bef trad solfångarstyrning paralellt till logger 3030?  (läst 2791 gånger)
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« skrivet: 2022-11-29 14:47 »

Har haft mina solfångar anläggningar mer än 10 år. Semesterfunktionen i min nuvarande är jag nöjd med. Eftersom det inte finns semesterfunktion i 3030 ( kyler tankarna rejält på natten genom att pumpa upp till solfångarna). Tänker jag behålla min nuvarande styrning. Använda loggern i 3030 och styra värmeväxlar pumpen som lägger värmen i toppen på tanken när tillskottsvärmen är extra varm.
Går det att paralell koppla befintligga pt1000 till loggerer 3030?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-11-29 15:14 »

Hej!

Nej tyvärr går inte PT1000-temperaturgivare att parallellkopplas (går inte heller med onewire). Alternativen då är antingen om det går att läsa ut mätdata från nuvarande styrsystem i din solfångaranläggning via Modbus eller liknande, eller att ytterligare givare monteras parallellt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hubert
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-11-30 12:28 »

Tack för svar.
Det får bli dubbla pt1000 givare. Min solfångar styrning är enkel och äldre än 10 år. TR 0301 heter den. Inga bus funktioner.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-11-30 14:00 »

Ingen orsak! Jo, när något fungerar som man vill är det ju sällan anledning byta ut det. Och även om lite trassligt med dubbla givare så är det kanske också en viss fördel att få "second opinion" med övervakning på givarna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!