E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 07:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Modbus problem  (läst 11246 gånger)
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« skrivet: 2022-11-26 18:02 »

Hej
Jag har precis bytt ut en logger 2020 till en 1010 för att bygga till modbusanslutna elmätare och reläer för att få till en timprisstyrning.
Men loggern får inte kontakt med någon elmätare (carlo gavazzi em340) även expansionsreläkortet (wellpro WP8028) strular men där får jag kontakt och kan ändra adressen men reläerna följer inte e-logger

Har ni märkt några problem med den senaste leveransen av modbuskort?

Även elbolagets mätare med h1 kommunikation strular om det hör ihop med det här

Mvh Per Sköld
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-11-27 10:25 »

Carlo Gavazzi skall anslutas plus mot minus, de har tydligen någon egen teori om polariteten.
Har inte fått andra andra rapporter om problem, men det betyder ju inte att det inte finns, vi har väl sålt runt 15 loggrar med det nya modbuskortet.
Loggat

Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-11-27 23:36 »

jag har nu testat att skifta plus och minus till elmätarna och den första elmätaren jag kopplade in fungerade men när jag lägger dit fler (också carlo gavazzi men em111 istället) så störs allt på modbusslingan ut
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-11-28 07:22 »

Hej!

Vad händer om du kopplar bort alla andra mätare och kör med bara Carlo Gavazzi em111?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2022-11-28 07:40 »

Vilka adresser har du ställt in på elmätarna?
Du skall ge dem adresser från 11 och uppåt.
Sen söker du efter dem och och en, börja med att söka från adress 11 till adress 11, sedan adress 12 till adress 12, och så vidare.
Loggat

Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-11-28 09:46 »

Elmätaren som fungerar ligger på adress 12
Jag har testat adress 13 och 14 för nästa elmätare men inget svar
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-11-28 10:01 »

Har du kopplat bort alla andra mätare och kör med bara Carlo Gavazzi em111?

Vilken adress är inställd i inställningsmenyn på Carlo Gavazzi em111?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-11-28 10:11 »

Jag har testat att ta bort alla andra modbusenheter och det gör ingen skillnad
Men om jag har em111an inkopplad samtidigt som andra mätaren så får jag inget värde från den andra heller

Em340 adress 12
Em111 Adress 14
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-11-28 10:30 »

Innan du fått liv i em111 så avråder jag från att ha den ansluten samtidigt som annat. Men att em111 blockerar värden från em340 tyder på att något är fel - när de nu inte har samma adresser.

Har du samma polaritet på em340 och em111? Har du provat kasta om polariteten för em111?

Vad har du för inställningar för baudrate och parity i em340 respektive em111 om du går in i inställningsmenyn i mätarna?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-11-28 19:15 »

Baudrate 9,6
parity none
Stoppbit 1

Samma inställningar som em340 som fungerar

Har testat med lite olika inställningar utan skillnad

Har testat att kasta om polariteten på em111 men ändå inget svar vid sökning
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-11-28 21:28 »

Det kan inte vara så att du råkar söka efter M-bus-varianten av em111 istället för Modbus-varianten?

Och det är förresten helt säkert en Modbus em111 så det inte är en M-bus dito?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-11-28 23:25 »

Nu kanske vi är något på spåren

Sökningen var inte på mbus utan modbus.

Mätaren är beställd som modbus och på mätaren står EM111-DIN.AV8.1.X.S1.PF.B där S1 står för modbus annars skulle det stå M1 för mbus.

Men jag testade att mäta på utgången på de båda varianterna
Och em340 ger ut 3vdc medans em111 ger ut 17vac.
Båda var vid mättillfälle oanslutna.

Modbus är 2-5vdc
Mbus är 10-50 vac

Har jag missat något eller pratar den ändå mbus?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-11-29 09:06 »

Har den den märkningen kan det knappast vara M-bus. Och som jag förstod det så hade du inställning för paritet i menyn, den skall inte finnas för M-bus. (Andra skillnader är att bl a att Modbus har möjlighet till högre baudrate.)

Men spänningsnivåerna låter konstiga, så möjligen att drivkretsen tagit stryk eller varit felaktig från början. Dock kan det vara knepigt mäta när utgången är helt obelastad, inte alldeles omöjligt att drivkretsen inaktiveras om den känner av att inget är anslutet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2022-11-29 09:14 »

Du har beställt och fått rätt mätare.
Jag har testat en exakt likadan, från samma leverans, och det fungerar för mig i alla fall (Logger 3030).
Men man måste ansluta från A på loggern till B på elmätaren.
Och från B på loggern till A på elmätaren.
Jag har varken anslutit GND eller byglat mellan plint 5 och 8.
Byglingen mellan plint 5 och 8 skall göras på den sista elmätaren i modbuskretsen. (Men i ett litet nätverk tror jag inte att det är nödvändigt)

Adress 1 är standard (Har du varit in i konfigurationsläget?)
Baudrate 9600

Det jag eventuellt kan tänka mig är väl att Andreas blandat ihop "urvalet" i dropdownlistan där man väljer elmätare så att det står Modbus EM111 men att det ÄR Mbus EM111 som aktiveras så att loggern söker en Mbusmätare istället för en Modbus.
Det skulle kunna vara fallet om det på nåt sätt blandats ihop för inställningarna på loggrar med Modbus och HAN?

Jag noterar att jag inte ens får upp valet Mbus EM111 i mina inställningar, och det indikerar ju att de elmätare som inte är kompatibla med en viss logger aldrig ens visas i listan, och det innebär ju då också en möjlig felorsak, om mjukvaran för en specifik loggerbestyckning inte stämmer med vad som efterfrågas på Modbusslingan?
Långsökt, visst, men som jag ser det så har du antingen kopplat fel, eller så är det nåt i inställningarna som inte fungerar som det är tänkt.
« Senast ändrad: 2022-11-29 09:17 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2022-11-29 09:33 »

Vad har du för mjukvaruversion i din Logger 1010 Per?

För att helt utesluta ev. felaktigheter i gränssnittet så kanske du kunde provköra med samma loggertyp och mjukvaruversion som Per Rickard?

Jag har dessvärre ingen em111 så jag kan inte testa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!