E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 16:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Modbus problem  (läst 11277 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2023-04-12 21:20 »

Hej,

Är elmätaren CG EM 340 den enda Modbus-enhet du har. eller har du någon ytterligare Modbus-utrustning att testa med?

Vilket datum är loggern inköpt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders P
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2023-04-17 22:17 »

Hej
Det är köpt 16 februari 2023. Installerade dock inte förrän veckan innan påsk. Ja elmätaren är den enda modbus del jag har. 1-wire mätningen fungerar bra.
Tack för er hjälp.
Mvh
Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2023-04-19 09:27 »

Hej,

Då kan det dessvärre vara så att du fått ett Modbus-kort i loggern som beter sig lite annorlunda än normalt. Vi har fått en batch som ibland visat sig kräva jordledare mellan logger och modbusenheter under vissa betingelser.

Om du försiktigt öppnar locket på loggern så sitter där två små kretskort under displayen, det nedre kretskortet av de två har en batchmärkning i det övre högra hörnet där det antingen står "0220" eller "3922" med "digitalsiffror". Står det "3922" så är det troligast roten till ditt problem. På loggrar sålda från och med mitten av mars i år är dessa kort åtgärdade, men i mitten av februari kan problemet finnas.

Är du lödkunnig? I så fall finns en ganska enkel lösning som involverar en kabelstump på 10 cm och en sockerbit. Kruxet är att det kan vara lite pillrigt att komma åt. Kabelstumpens ena ände löds fast i det olödda översta av de tre plinthålen längst till höger på Modbuskortet. I kabelstumpens andra ände monteras en sockerbit till vilken modbus-slingans jord ansluts.

Det andra alternativet är att vi byter ut loggern.

Beklagar verkligen besväret.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders P
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2023-04-21 07:59 »

Tack för återkoppling. Ok då ber jag få skicka tillbaka och byta. Hur går jag vidare?
Mvh
Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2023-04-21 08:22 »

Du ser vår adress på fakturan.
Skicka den dit, lägg med en lapp som förklarar vem du är, och att det är problem med ej fungerande Modbus-port.
Troligen gör vi den där modifikationen som Andreas tidigare beskrev, eller så byter vi ut hela kortet och skickar tillbaks till dig.
Loggat

Anders P
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2023-04-23 19:59 »

Hej
Det stod 3922 så jag skickar tillbaka.
Mvh
Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2023-05-02 07:06 »

OK, det blir bra.
Loggat

Jivenburk
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2023-05-13 09:15 »

Hej

Köpte en Logger 1010 variant Modbus + HAN/H1 (4 puls-ing. + 2 Relä-utg) i början av februari inför kommande mätarbyte med H1 port (OMNIA). Mätarbytet gjordes under nu under vecka 19 och jag fick H1 porten aktiverad igår. I och med detta så var det dags att flytta över de givare jag har haft anslutna från nuvarande logger 3030 Pro (fungerat utan några som helst problem).

Flyttade 26st tempgivare och 5st elmätare (Carlo Gavazzi - Modbus). Gjorde enligt instruktion i manualen för 1010. Efter att alla givare blivit överförda och kommit upp i Logger 1010 la jag till H1 porten och skapade kanaler för den.

Nu till mitt problem, tempgivarna och H1 ger värden som de skall men de 5 elmätarna står på 0.00 ("Översikten" senaste värde 230512 17:35 från logger 3030 innan bytet). Jag har inte gjort några ändringar av adresser (14,15,16,17,18) eller baudrate mm.

Jag har kollat anslutningen och kan inte finna något fel, iAT flyttat till iA och iBR flyttat till iB.

Skulle prova att lägga till en fiktiv Modbus enhet, då fick jag följande meddelande e-logger.se säger "Denna logger saknar stöd för Modbus och M-bus"!

Startade om 1010 och fick till min förvåning se att Modbus saknades "Addons detected +H1". Jag är säker på att Modbus varit med när jag startat upp den utan några givare anslutna. Stängde av och kopplade bort Modbus plinten, startade upp igen. Whoops "Addons detected +Modbus +H1"!!!

Fann detta inlägg där andra haft problem med Mobus enheter och logger 1010. Med tanke på att jag köpte den i februari så kollade jag kortet och det är 3922.

Behöver få denna logger utbytt eller har ni några andra uppslag?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2023-05-14 09:27 »

Carlo gavazzi skall kopplas A på loggern till B på elmätaren, och B på loggern till A på elmätaren.
Testa det innan vi går vidare.
Loggat

Jivenburk
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2023-05-14 22:35 »

Hej Rickard

Informationen om A och B var omvänd på Carlo hade jag läst mig till här på forumet innan installation gjordes av de 5 energimätarna. Elektrikern som installerade dem fick denna information så det skall vara utfört korrekt. Den jag har som vit går till B på mätarna och grön till A. På 1010 är vit på A och grön på B. Det har fungerat utan några som helst problem med dem på 3030 från första början, vit gick till iAT och grön till iBR.

Jag har testat med att skifta dem som du bad mig om men får samma resultat när jag startar 1010 "Addons detected +H1" och har jag ingen anslutning alls till iA och iB dvs enbart plinten får jag "Addons detected +Modbus, +H1"
 
Den sista mätaren i slingan terminerades vid installationen av energimätarna, jag testade att bryta termineringen då denna sitter i en egen kopplingsbox vid varmvattenberedaren, övriga 4 i el centralen (där vill jag inte in och pilla)
Från logger till elcentralen är kabeln ca 2m, i elcentralen är det korta längder 10-20cm och till varmvattenberedaren ~3m som ligger sist.

Jag har provat med att starta 1010 utan att ha tempgivarna anslutna med får samma resultat "Addons detected +H1".
Jag har inte prövat att lägga tillbaka dem (Modbus) på 3030 och initiera den igen mot e-logger.

Prövade att uppdatera 1010 mot den senaste mjukvaran 221214 men problemet kvarstår.

Mvh
Magnus
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2023-05-15 07:19 »

OK, då får vi skicka ned en ny logger och en returfraktsedel till dig.
Skicka e-post till mig så jag får ditt namn.
Loggat

Jivenburk
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2023-05-15 10:09 »

Hej Rickard, jag har skickat mina uppgifter till dig / Magnus
Loggat
Anders P
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2023-05-16 20:08 »

Hej
Har nu installerat den logger 1010 ni skickade i utbyte. Nu funkar modbus. Det var uppenbart det fel med kortet ni trodde. Stort tack för bra hjälp.
Mvh
Anders
Loggat
Jivenburk
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2023-05-24 23:06 »

Hej Rickard

Den "nya" 1010 är monterad, smidigt att byta ut den. DIN enhet och med plintanslutningar. Allt fungerade direkt vid uppstart  Glad

Tack för snabb respons och ärendehantering.
Loggat
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!