E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 08:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Modbus problem  (läst 10311 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2022-11-29 11:55 »

Mmm, det är en del jobb för mig att koppla upp en logger med samma bestyckning, måste byggas ihop först, och sedan koppla upp allt, kör för tillfället bara med Logger 3030 uppkopplat.
Jacob som brukar slutmontera loggrarna är sjuk, så han kommer att få jobba övertid i minst 2 veckor när han är på benen igen, men jag får väl försöka om det inte löser sig ändå. (Jag har ju din eminenta bygginstruktion tillgänglig - så det borde inte vara omöjligt.
Vi har sålt 13 av de där elmätarna, man tycker att någon annan borde haft problemet om det var nåt fel i webtjänsten/loggermjukvaran?
Loggat

Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2022-11-29 14:10 »

Jag kör version 221109 med logger 1010

Jag har testat båda att koppla A-A B-B och B-A A-B ingen skillnad
Jag har inställningarna för paritet

Jag har ändrat adress i mätaren och kollat igenom och provkört med annan baudrate och både 1 och 2 stoppbitar utan framgång

Jag har 2 em111 där den andra varit oinstallerad men har nu spänningssatt den för att testa detta och den är likadan

slutmotstånd  ska inte vara nödvändigt på korta modbusslingor men ska testa det

Jag har i dropdownlistan både mbus och modbus varianterna men logger 1010 kan hantera mbus vilket kanske är anledningen att den finns i listan
Logger 3030 kan inte prata mbus och då saknas alternativet

Verkar svårlöst detta
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2022-11-29 15:12 »

Logger 3030 kan prata M-bus om man ansluter en sådan adapter, och loggern vet inte om adaptern finns. Vad som avgör vad som visas i listan och inte är vad mjukvaran i loggern stöder. Stöder för M-bus-versionen av EM111 kom i april i år, så har man mjukvara äldre än så så visas inte det alternativet. Och egentligen är det hugget som stucket om man har Logger 3030 eller Logger 1010, det är samma kod.

Jag tror det kanske är enklast om du skickar mätarna till mig så kan jag provköra dem, eller är de redan monterade så att det är svårt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2022-11-29 15:51 »

det är inga problem att plocka ur mätarna
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2022-11-30 07:08 »

En fråga till jag vill ställa är om du kör med nätverkskabel mellan loggern och elmätarna, och i så fall om du kör plus och minus i ett tvinnat par, eller att du har ledningar i den kabeln som inte är anslutna någonstans.
Jag misstänker att det skulle kunna spöka i så fall.
Loggat

Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2022-11-30 13:52 »

Det är partvinnad 2x2x0,6 med kommunikationen i ena paret andra paret är oanvänt
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2022-11-30 13:57 »

Det ska mycket till för att RS485 vid 9600 baud skall störas ut helt, om inte kabeln är jättelång så kan den nog vara nästan hur usel som helst...

Du har iaf fått adress att skicka mätarna till via PM, så kan jag sen ganska snabbt säga om något är fel med dem eller ej.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2022-11-30 23:08 »

Kabeln är 60cm lång

Tack jag plockar ur mätarna
Jag väntar dock med att skicka iväg dem ett par dagar då jag även har problem med h1 porten så ifall jag behöver skicka något annat också

Tar det problemet i separat tråd
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2022-12-01 07:20 »

Du kan väl prova uppdatera mjukvaran innan du gör nåt mer, det finns ny mjukvara till din logger.
Du hittar den under "Inställningar/konto"
Loggat

Per2692
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2022-12-01 15:01 »

Jag har senaste mjukvaran 221109
Jag har 2 loggrar detta gäller loggern Hässelby
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2022-12-02 09:34 »

Då är det bäst du skickar upp elmätarna.
Loggat

Anders P
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2023-04-11 08:10 »

Hej
Jag får inte heller min EM 340 elmätare från Gavazzi att fungera med modbus. Har precis installerat min Logger 1010 Modbus H1 version 221214. Har ändrat till adress 10 på elmätaren och vänt på polaritet enligt tråd på forumet. Sökt på olika sätt men loggern hittar inte elmätaren. Tacksam för lite tips.
Mvh
Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2023-04-11 14:40 »

Kolla en gång till att du valt exakt rätt elmätare i dropdpwnlistan. (Finns både Mbus och Modbus, Mbus är längre upp i listan, lätt att ta fel)
Kolla också adress och baudrate så de stämmer.
Sök bara på den adress som du ställt in.
Ibland händer det att man får söka några gånger innan den hittar.
Loggat

Anders P
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2023-04-11 17:59 »

Tack för svar. Jag har kontrollerat detta och försökt ett flertal gånger. Kör nu adress 10 på elmätare och logger. Finns det något annat som man ska kontrollera? Tacksam för hjälp. Mvh Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2023-04-12 09:12 »

Om inte Andreas har något mer att komma med (Tror han är påskledig, så han kanske inte kollar in dagligen) så vet jag inte.
Om inte annat får då väl skicka upp både logger och elmätare.
Det som är störst risk i mina ögon är att du valt fel typ av mätare i dropdownlistan, det är väldigt lätt att låsa sig vid fel Mbus/Modbus och tro att det är samma, men det är det inte.
Du kan också testa att växla polariteten, det ska inte skada något.
Är kabelsträckan lång eller om du har fler Modbusprodukter kopplade till slingan så kan det vara värt att testa med 120 Ohms avslutningsmotstånd i början och slutet av slingan.

Om terminering:
Terminering eller inte?
Enligt specifikationen för RS485 skall terminering utföras på master och sista enhet i slingan. Det gäller vid höga kommunikationshastigheter (baud rate) och långa kabelavstånd, i de flesta fall behöver inte terminering göras. RS485 har stöd för baud rate 4800, 9600, 19200, 38400 eller 115200 Baud.
Vår rekommendation är att börja utan terminering, ifall av upprepade kommunikationsavbrott testa med att terminera. Termineringen, kan på våra flesta mätare göras genom en bygling, finns inte den möjligheten brukar ett 120Ω motstånd användas som monteras parallellt över A och B.

Signaljord?
Det är normalt inte nödvändigt att ansluta skärm till jord. Om skärmen är jordad måste detta göras i endast en punkt.
Loggat

Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!