E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 11:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styrning av CP 0-10V  (läst 2566 gånger)
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2022-11-16 19:34 »

Hej,
jag försökte se om nån ställt frågan tidigare men hittade inget. Jag undrar om det skulle vara svårt eller arbetsdrygt att lägga till en styrning av CP i Logger 3030Pro. Jag kikade lite på befintliga möjligheter men jag hittade inget som riktigt passade för min egen anläggning.

Jag har en Wilo CP (Wilo Stratos Pico 1-6 med tilläggsmodul SBM/0-10V) vars hastighet kan styras externt med 0-10V signal och önskan är att jag kunde ha loggern att utföra detta. Min tanke är då att man kunde ange ett önskat dT på radiatorernas in/retur och loggern sedan kunde ge feedback till pumpen i form av 0-10V.

Ingen av solfångarstyrningarna ser ut att lämpa sig för detta som jag förstår det.

Troligtvis kunde jag få shuntregleringsautomatiken (Ouman S203) att göra detta men vore ju lättare ifall loggern kunde göra det då ingångsvärdena redan finns färdigt i den.

Edit: Jag såg i en annan sökning att vi diskuterat dessa utgångar i mars 2021 och då var programvaran under utveckling. Månne det finns nyare firmware för loggern som skulle åtgärda saken i mitt fall?

Mvh,
Anders
« Senast ändrad: 2022-11-16 19:53 av Anders I » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-11-17 08:30 »

Hej!

Ja det är dessvärre inget som är tvärgjort. Vi jobbar på en ny generell styrfunktion, men den är fortfarande ganska långt borta i tiden. Och detta med mer varvtalsstyrning är något som kan komma där ännu längre fram.

Det som finns i form av varvtalsstyrning är just som du är inne på den varvtalsstyrda solfångarstyrningen. Finns det något där som skulle kunna ändras för att den skulle fungera i ditt fall? Om det rör sig om nån mindre ändring så vore det kanske inte helt omöjligt att ordna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-11-17 08:50 »

Hej,
tack för svar och information.

Jag ska kika lite närmare på solfångarstyrningen, det första intrycket var väl att det är svårt eller omöjligt att få att fungera med nuvarande upplägg. Jag vill ju att cp ska snurra hela tiden under den period huset behöver värme. Å andra sidan så snurrar väl solfångarnas cp mer eller mindre konstant under sommarhalvåret. Men kriterierna för start och stopp borde nog modifieras så man är säker på att cp går hela tiden. Jag strävar efter ett dT på radiatorerna på ca 3,5-4K och skulle då önska att loggern kunde ge feedback åt cp för att uppnå detta. Sen vet jag inte om styrningen godkänner att man väljer bara två givare att jobba enligt (radiator in/ut), jag har ju ingen solfångartemp att redovisa. Kunde givetvis koppla energiberedarens temperaturgivare.

Som jag skrev tidigare så går det säkert att få nån annan del i systemet att utföra styrningen men känns så onödigt då loggern har all information som behövs dvs ingångsvärdena på rå radiator in/ut och det finns 0-10V utgångar.

Mvh,
Anders
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!