E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 14:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 1010 V221109 - Elprisstyrning, Beräknade givare, Modbus TCP, HAN/H1  (läst 6627 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« skrivet: 2022-11-11 09:07 »

Ny loggermjukvara Logger 1010 version 221109 finns nu tillgänglig i E-logger under Inställningar->Konto.

Det länge sedan det skrevs något i denna avdelning om vad som hänt på mjukvarusidan. Men nu är det dags att sammanfatta de större funktioner och viktiga buggfixar som tillkommit i Logger 1010 sedan lansering. (Längst nere i manualen sker en fortlöpande uppdatering av alla nya funktioner och buggfixar.)

Ny funktionalitet:
¤ Givare från extern datakälla - möjligt skapa givare för aktuellt elpris samt "timmar under dygnet med lägst elpris" - att användas för elprisstyrning (dvs. timprisstyrning, spotprisstyrning, vilket ord som då beskriver det bäst) i styrfunktionen.
¤ Beräknade givare - givare där utvärdet räknas fram utifrån andra givare. För närvarande finns typerna differens, lägst av, högst av, medelvärde och procent.
¤ Modbus TCP master - loggern läser ut mätvärden från utrustning som stöder Modbus TCP. Till exempel invertrar, PLC:er, Modbus gateways och andra Logger 1010 eller 3030. Observera att alla loggerversioner kan köra Modbus TCP.
¤ Modbus TCP slav - utrustning som stöder Modbus TCP kan läs ut mätvärden från loggern. Till exempel kan en PLC, PC, Rasberry PI eller en annan Logger 1010 eller 3030 läsa ut mätvärden från loggern. Observera att alla loggerversioner kan köra Modbus TCP.
¤ Stöd för HAN/H1-avläsning av nya "smarta" huvudelmätare som elbolagen använder för debitering

Åtgärdat
* Initieringssekvens i driftläge E-logger/LoggerSoft: Gradvis ökande timeout för att komma tillrätta med DHCP-problem i större nät.
* Loggning mot SD-kort: Nya rubriker skrivs vid ändrat antal givare. PD-ingångar som ej används skrivs ej.
* Pulsingångar: Felaktig momentaneffekt vid ingångstyp energi och pulstal lägre än 262.
* Buffring/lagring av mätdata E-logger/SD-kort samt styrning/larm rullar på bättre i de fall loggern inte tar sig igenom initieringsprocessen mot nätet i driftläge E-logger/LoggerSoft.
* Styrfunktion: När en styrning omdefinieras utlöses inte villkor i vissa lägen (inte förrän utgångsvärdet från den nya definitionen hamnar i fas med utvärdet från föregående definition eller loggern startas om).

Denna uppdatering kräver minnesradering för de som har mjukvaruversion 220215 eller äldre. Själva raderingen sker automatiskt men sen behövs viss handpåläggning, så om radering krävs kan uppdatering inte ske på distans.

Om loggning skall ske mot E-logger måste följande göras efter minnesraderingen:
a) Driftläge E-logger aktiveras i huvudmenyn i Logger 1010.
b) Det nya ID-nummer som visas i displayen på Logger 1010 skrivas in i E-logger under Inställningar->Konto. När ett nytt klient-ID skrivs in i E-logger så döljs de flesta menyer och inställningar, men de kommer tillbaka så fort den nya loggern är helt och hållet uppkopplad och initierad.
c) Nästa steg är att trycka valknappen på loggern så att loggern ansluter mot webbtjänsten med det nya id:t. Så snart loggern anslutit visas panelen "Att göra" på sidan "översikt" i E-logger, följ de anvisningar som visas där för att uppdatera givarlistan och skicka nya kanal- och larmdefinitioner mot loggern. När det är gjort skall alla menyer åter synas i E-logger.
d) Om visningsordning för givare är definierad behöver "Skicka position till logger" klickas under E-logger->Inställningar->Givare för att ordningen skall bli rätt i loggerdisplayen.

Om ni har frågor eller funderingar kring den nya loggermjukvaran så använd forumavdelningen "Hjälp" för mer allmänna frågor och "Buggrapporter" om något inte fungerar som det borde.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KampholmaPer
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-12-23 10:53 »

Hej Andreas
Jag har en Loger 1010 som jag uppgraderat till senaste versionen V221109 men får inte tillgång till knappen "Lägg till givare från extern datakälla" för att skapa timprisgivare.
Har provat att göra en minnes reset till idag men det blev ingen skillnad.
På grabbens 3030 Pro finns knappen och funktionen fungerar bra.
Bifogar fil med bilder på hur det ser ut under konto och givare
/Per

 
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-12-23 12:43 »

Hej,

Kan det vara så att du har ett gratiskonto i webbtjänsten? Givare från extern datakälla kräver som lägst privat standard á 15 kr i månaden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
StefanHall
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-12-23 23:30 »

Hej
Ja så är det. Tänkte att det var en skillnad men kunde inte hitta det i hjälpen.
Då vet jag hur jag ska gå vidare.
Tack för snabbt svar.
/Stefan
Loggat
Dan M
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-01-25 02:05 »

Hej, jag hämtade precis HTTP-data från min Shelly 3EM till min Logger 1010 och fick en effektspik på 35 kW, precis som någon annan fick i annan tråd fast för Logger 2020.
2020-problemet löstes med ny programvara December-2022 men min 1010 Logger fick bara ned November-2022 när jag uppdaterade. Och bevisligen med Shelly-spik-buggen....
a/ Kommer det en fix även för 1010?
b/ Jag kanske har missat något men kan man inte bara multiplicera ett givarvärde med en valfri konstant? Shelly tex presenteras i kW och det vore väldigt bra för nogrannheten om man kunde muliplicera fram Watt istället !
Graffaktorn 100 känns ganska begränsad i detta fall...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-01-26 09:28 »

Hej,

Nu ställer du dina frågor på ett tokigt ställe. Nyhetsavdelningen är till för nyheter och den här tråden handlar om uppdatering V221109. Meningen är att supportfrågor skall ligga i avdelningen "Hjälp", med icke direkt relaterade frågor i separata ämnen, och med rubriker som speglar den fråga som ställs. Den ordningen gör det enklare för alla att hitta i forumet.

a) Ja det finns en fix för det, vad som är åtgärdat för Logger 1010 ser du längst nere i manualen under rubriken "Åtgärdat". (Om nån undrar så handlar tråden du nämner om Logger 3030, Logger 2020 har inte stöd för Shelly.) Som regel läggs inte uppdateringar ut som allmänna direkt, utan först när de är provkörda en tid. Under den tiden fås de på begäran. Men har nu gjort version 221214 som adresserar ditt problem allmän.

b) Nej finns inte valfri konstant. Tänkte du då under givarinställningar eller kanalinställningar? Och vilken presentation syftar du på, tänker du på grafer eller rapporter? För grafer finns "skalfaktor i graf".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!