E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 14:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 1010 ger felkod givarfel  (läst 4052 gånger)
Andreas Olsson
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2022-11-11 07:51 »

Hej
Jag får inga värden i loggern 1010 från min elmätare Aidom  och då jag mailat mitt elbolag för att kolla så HAN porten var igår så säger dom att den är igång men slår ifrån för överström, jag har tolkat det som att logger drar för mycket ström.

Mitt elbolag är Ale El

Vad kan felet vara? Och hur åtgärdar jag detta?

Andreas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-11-11 08:02 »

Hej,

Vad är det för exakt modellbeteckning på Aidon-mätaren?

Överström låter som om det kanske är något fel på kablaget, samtidigt ser det ut i displayen som om du får ut data.

Hur lång är kabeln mellan elmätaren och loggern?

Vad använder du för typ av kabel?

Hur har du gjort med de ledare i kabeln som inte används?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Olsson
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-11-11 21:25 »

Hej
Aidon 6534
Kabeln är nog runt 15m och det är telefon kabel så ganska tun. Kan prova med en annan kablen närmaste vägen då ca 6m
Jag satte en kort avklippt kabel från en nätverkskable ut ur elmätare och där efter skarvade jag till telefonkabel med sockerbit
Andreas
Loggat
Andreas Olsson
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-11-15 14:11 »

Har satt en annan grövre kabel och fick ända felkod med en ny enligt bilder
Andreas
Loggat
Andreas Olsson
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-11-27 20:58 »

Hej
skulle någon kunna hjälpa mig  Glad
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2022-11-28 07:44 »

På dina svar uppfattar jag inte att du använder den kabel som vi levererar tillsammans med loggern?
Det är en kabel som behövs för att man skall kunna använda lägre kablar än vad tekniken annars medger.
Eller fick du inte med någon kabel?
Loggat

Andreas Olsson
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-11-28 07:57 »

Hej
Nej någon kabel fick jag inte med så har använt två olika kablar. Först en telefonkabel och nu en vanlig kopparkabel/strömkabel
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-11-28 07:59 »

Hej!

Detta är inte en H1/RJ12 utan en HAN/RJ45 och då levereras ingen kabel med loggern. HAN/RJ45 har mkt bättre förutsättningar i grunden att klara långa kabla än H1/RJ12, så kabellängden borde verkligen inte vara problem. Det jag tycker låter märkligt var "slår ifrån för överström", det borde inte kunna ske om det inte är nån liten halvkortis nånstans. Men det med överströmmen kanske löste sig nu i och med kabelbytet. Och loggerdisplayen visar att data kommer fram så det är mest troligt mjukvarumässigt, dataformatet ändras i takt med att mjukvaran i elmätarna uppdateras.

Prova gärna uppdatera till den senaste mjukvaran genom att gå till inställningar->Konto-> och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och klicka "Uppdatera".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2022-11-28 08:17 »

Varför larmar den för HAN/H1 om det inte är det?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-11-28 10:10 »

"HAN/H1" i felmeddelandet skall läsas som "HAN" eller "H1". Jag brukar försöka skriva HAN/RJ45 för det ena och H1/RJ12 för det andra just för att de fysiska kontakterna är det man främst ser skillnaden på i elmätaren. Att Andreas Olsson har HAN/RJ45 förutsätter jag då han skriver "avklippt kabel från en nätverkskabel" - RJ45 är ju just nätverkskabel, medan RJ12 är telefonkabel av den typ som används i fasta telefoner.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Olsson
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-11-28 10:31 »

Helt rätt jag har en HAN/RJ45

har uppdaretat och kan ej se logern då jag är på jobbet men den har nu börjat visa värden vilket den inte gjort tidigare så problemet är troligen löst
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-11-28 14:18 »

Toppen, det låter lovande!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!