E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 06:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur börjar man?  (läst 27592 gånger)
jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2010-11-10 12:09 »

Jag har ju Eon's elmätare med LED blink sittandes vid "huvudcentralen" inomhus (i trapphuset till övervåningen), och sen matar den i sin tur en undercentral i källaren där bl.a. värmepump+vvb är ansluten till.
 
Den här Landis & Gyr mätaren som följer med i trefas-paketet av Loggern, skulle väl i såfall lämpligen sitta ihop med undercentralen i källaren gissar jag?
Men då kan jag väl inte mäta totalförbrukningen på den utan bara vp?
(LED blinken sitter ju på huvudcentralen inomhus)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010-11-10 15:02 »

Det beror ju på vad du vill mäta...
Vill du mäta enbart värmepumpen sätter du elmätaren mellan centralen och elmätaren, vill du mäta allt som går på undercentralen så kopplar du in elmätaren före undercentralen.
Det finns två pulsingångar, så du kan logga huvudelmätaren med den medföljande fototransistorn, och elmätaren som meföljer kitet via pulsutgången.
Loggat

Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2010-11-10 23:14 »

Jag har ju Eon's elmätare med LED blink sittandes vid "huvudcentralen" inomhus (i trapphuset till övervåningen), och sen matar den i sin tur en undercentral i källaren där bl.a. värmepump+vvb är ansluten till.
 
Den här Landis & Gyr mätaren som följer med i trefas-paketet av Loggern, skulle väl i såfall lämpligen sitta ihop med undercentralen i källaren gissar jag?
Men då kan jag väl inte mäta totalförbrukningen på den utan bara vp?
(LED blinken sitter ju på huvudcentralen inomhus)

Så här har jag gjort (mycket snabbt gjord skiss).
//Anders
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!