E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 05:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur börjar man?  (läst 27591 gånger)
jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2010-10-22 11:47 »

Hittade en länk till e-logger.se, och det lät ju intressant, men det finns mest lite kortfakta om vad E-logger är.
Hur börjar man, var finns hårdvaran?

Jag har ett 1.5 planshus med en Thermia Diplomat Duo optimum (bergvärme) i källaren, radiatorer på övervån och golvvärme i bottenvån på samma lågtemp-slinga utan någon shunt.

Skulle vilja komma igång och logga dessa ting:
1. Temp "kring" vp, radiatorer och golvvärme.
2. Inomhustemp på övervån och bottenvån
3. Utetemp
4. Totala elförbrukningen på elmätaren (har endast möjlighet till att logga via LED lampan, finns ingen fysisk utgång)

Jag antar att jag åker på att dra en kabel kors och tvärs i hela huset för detta, vilket jag gärna hade sluppit, men gissar att det blir rätt dyrt att göra allt detta mer eller mindre trådlöst.
Centralen och elmätaren sitter på övervån, hyfsat nära en stationär dator som jag tänkte använda..

Så var börjar jag med mina förutsättningar....?
Loggat
kra4rd
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-10-22 12:07 »

Tja, hårdvaran finns här http://www.varmepumpsforum.com/catalog/
du kan ju titta lite där.
//Ove
Loggat

Thermia DUO 12 Jeff styrsystem. Markslingor 2x300m. Roterande solfångare 10m2.  http://e-logger.se/pub?Bodum, http://e-logger.se/pub?Bodum2
jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-22 12:16 »

Tja, hårdvaran finns här http://www.varmepumpsforum.com/catalog/
du kan ju titta lite där.
//Ove

Kanon, där finns alla grejer då. Men vilka av dessa grejer behöver just jag??
Finns ju olika kit, massor med olika givare etc.
Flödena är inte intressant för mig just nu, bara temperaturerna + elförbrukning.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-10-22 12:26 »

Du kan läsa lite mer på www.logger2020.se och få en bättre överblick över hur man kopplar in de olika delarna.

Det du kort behöver är:
Logger 2020 (eller 3-fas värmepumpskit, om du även behöver en elmätare till värmepumpen).
Kabel för att ansluta till PC eller Router, alltså en seriell förlängningskabel för R2232 eller en Ethernetkabel som räcker mellan logger och PC/Router.
Du behöver tempgivare av typen "Temperaturgivare 3-tråd" eller 1-wire PRO av lämplig sort och antal.
1-wire PRO ute och innegivare kan ju vara kul.
Du behöver även en eller två elmätarsensorer, finns för 20-99 kr beroende på om du väljer kapslad eller icke kapslad sensor. (Till elmätaren som medföljer i 3-fas kitet behöver du ingen sensor, där kan du koppla in dig på pulsutgången istället, men en sensor ger dig högre upplösning än vad pulsutgången ger.)
Sen kan du behöva lite extrakabel 3-ledare för att dra bussledningen mellan de olika mätobjekten om de ligger långt ifrån varann.
Och extra 2-ledare för att koppla in elmätargivarna.
En eller ett par kopplingsdosor kan också vara bra att ha.
Vill du köra mot webtjänsten och ha loggern en bit ifrån din router kan det vara lindrigt med en trådlös accespunkt istället för en lång ethernetkabel.

Jag rekommenderar webtjänsten för att få ut maximalt av din logger.

Hoppas det klargjorde en del.

/Rickard
« Senast ändrad: 2010-10-22 12:29 av Rickard » Loggat

jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-10-22 13:02 »

Du kan läsa lite mer på www.logger2020.se och få en bättre överblick över hur man kopplar in de olika delarna.

Det du kort behöver är:
Logger 2020 (eller 3-fas värmepumpskit, om du även behöver en elmätare till värmepumpen).
Kabel för att ansluta till PC eller Router, alltså en seriell förlängningskabel för R2232 eller en Ethernetkabel som räcker mellan logger och PC/Router.
Du behöver tempgivare av typen "Temperaturgivare 3-tråd" eller 1-wire PRO av lämplig sort och antal.
1-wire PRO ute och innegivare kan ju vara kul.
Du behöver även en eller två elmätarsensorer, finns för 20-99 kr beroende på om du väljer kapslad eller icke kapslad sensor. (Till elmätaren som medföljer i 3-fas kitet behöver du ingen sensor, där kan du koppla in dig på pulsutgången istället, men en sensor ger dig högre upplösning än vad pulsutgången ger.)
Sen kan du behöva lite extrakabel 3-ledare för att dra bussledningen mellan de olika mätobjekten om de ligger långt ifrån varann.
Och extra 2-ledare för att koppla in elmätargivarna.
En eller ett par kopplingsdosor kan också vara bra att ha.
Vill du köra mot webtjänsten och ha loggern en bit ifrån din router kan det vara lindrigt med en trådlös accespunkt istället för en lång ethernetkabel.

Jag rekommenderar webtjänsten för att få ut maximalt av din logger.

Hoppas det klargjorde en del.

/Rickard

Precis den typ av information jag behövde, stort tack!    Hur bör man sätta anliggningstempgivarna Dallas 1-wire Pro rörgivare på en värmepump, säkrast att öppna upp fronten på vp och sätta så nära "början" av heta sidan (framledn) eller kan man för enkelhetens skull sätta utanpå, där rören är lättåtkomliga?
Står ju i en källare och kanske omgivningstempen ger sämre värden?
mvh Johan
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-10-22 13:44 »

Oavsett var du sätter tempgivarna bör du isolera med minst 13 mm rörisolering runt rör/givare för att få en korrekt mätning.
Det går bra att sätta givarna utanför värmepumpen, men tänk på att framledningen oftast har en förgrening inuti värmepumpen som leder vattnet antingen till varmvattenberedaren eller till radiatorystemet, beroende på om du vill mäta "rätt" temp eller ej även när värmepumpen gör tappvarmvatten kan du därför behöva sätta givaren inuti värmepumpen, detsamma gäller för returledningen.
De som vill logga "allt" sätter givare både på vvb-rören, och på vbf/vbr utanför värmepumpen, själv tycker jag det räcker att sätta dem så nära värmeväxlaren som möjligt, alltså mellan vvx och första förgrening.
Loggat

jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-10-22 14:49 »

Ok. P3IQ modulen behövs för att logga pulserna från den röda blinklampan på min elmätare? Eller kan man koppla den led-detektorn direkt til Loggern utan P3IQ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010-10-22 14:55 »

P3IQ behöver du bara om du vill logga fler än 2 elmätare.
Ingångarna E1 och E2 klarar både ledsensorn och koppling med kabel till pulsutgångar.
Loggat

jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-10-22 14:59 »

Det här ska bli otroligt roligt att börja med! Leende (smiley)
Loggat
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-10-22 20:51 »

Jag håller med, det är hur roligt som helst.

Jag tycker att du bör överväga att skaffa en elmätare till, det är MYCKET bra att kunna skilja hushållsel och "värme"-el.

Finns ett kit med det mesta du behöver: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=112.
Komplettera med det antal givare du vill mäta temperatur med, det går att köpa givare och kabel lösa och löda själv om du kan/vill, du sparar några kronor men det tar mer tid. Jag är snål så jag körde egen tillverkning på tempgivare, men som sagt, det tar tid och behöver göras rätt.

//Anders
 
Loggat
jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-10-25 09:20 »

Jag håller med, det är hur roligt som helst.

Jag tycker att du bör överväga att skaffa en elmätare till, det är MYCKET bra att kunna skilja hushållsel och "värme"-el.

Finns ett kit med det mesta du behöver: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=112.
Komplettera med det antal givare du vill mäta temperatur med, det går att köpa givare och kabel lösa och löda själv om du kan/vill, du sparar några kronor men det tar mer tid. Jag är snål så jag körde egen tillverkning på tempgivare, men som sagt, det tar tid och behöver göras rätt.

//Anders
 

Ok! Om jag bara vill mäta total förbrukning sätter jag ju en LED detektor till elmätaren, men hur menar du att man skulle dela upp mätningen på VP/Hushållsel, alltså rent praktiskt?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-10-25 09:52 »

Din vanliga elmätare mäter din totala elförbrukning dvs. både värme och hushållsel. Genom att installera en till elmätare i serie med din värmepump får du ut hur mycket enbart den drar. Då blir det möjligt att subtrahera "el vp" från "el total" och få fram en kurva för "el hushåll". Det sker automatiskt i webbtjänsten.

Dessutom kan värdet från elmätaren för värmepumpen även användas till att rita upp kurvor för effektfaktor (COP) för pumpen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jme2010
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-10-25 14:14 »

Ok Andreas.  Så då är det till att planera dragning av tråd & givare som kan vara smart innan man börjar.
Själva Loggern, hur har ni andra placerat den, i närheten av elmätare eller dator?  Finns det nåt att tänka på där?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010-10-25 14:23 »

Om möjligt, sätt den så centralt i nätverket som det går.
Det finns egentligen inga direkta fördelar med att ha den nära specifika mätobjekt, vare sig tempgivare eller elmätare, utan det du skall tänka på är alltså att försöka få ett nätverk som är så kort och "rent" som möjligt.
De fel som uppstår är oftast dålig kontakt i kopplingar och plintar, så försök lägga lite krut på att få till detta bra.
Inga ihoptvinnade kablar som hänger och slänger efter väggarna...  Med glimten i ögat (blinkande)

Tecknen på displayen syns bäst om man har den i ansiktshöjd, eller högre, så sätt gärna loggern rätt högt upp på en vägg om du tänkt väggmontera den.

Om allt fungerar som tänkt skall du inte behöva pilla så mycket på själva loggern efter idrifttagningen, då sköter du allt via webtjänsten eller PC:n.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-10-25 15:02 »

Fast vill bara fylla i att viss fördel är det att montera Logger 2020 inte allt för långt från elmätarna, loggerns interna elmätaringångar är lite störkänsliga så att eftersträva någorlunda kort kabel från logger till elmätare skadar aldrig.

i närheten av ... dator?

Om du har tänkt logga mot webbtjänsten kopplas Logger 2020 via en nätverkkabel till ett nätverksuttag, då behöver loggern alltså inte alls finnas i närheten av någon dator, tvärtom kan ju datorn du tittar på kurvor och mätvärden med lika gärna finnas i Långtbortistan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!