E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 16:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utgångar lever sitt egna liv  (läst 1750 gånger)
Philip Alvefridh
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2022-09-25 20:21 »

Hej

Nu vet jag inte vad som pågår med min Logger1010. Utgångarna slår till och från helt på egen hand, fast att styrningen säger att den ska vara från.
Se bifogad graf där det framgår att utgången PD4 aktiveras flera gånger under dagen.
Samma gäller för PD5 men eftersom den har inverterad verkan syns den inte i någon graf och därför inte med.

Jag har styrning enligt följande.
PD4-Värmesänkning: Tidsstyrning. 1-2 kanaler per dag, styr detta så VP inte får gå när elpriset är högt.
PD5-Värma av/på: Givarstyrning. På: <20,8 AV >21 (Ut på: 0 Ut av: 100)

Har provat att skapa om styrningarna och startat om Logger1010 flera gånger.

Tack på förhand för all hjälp!
« Senast ändrad: 2022-09-25 20:25 av Philip Alvefridh » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-09-26 08:07 »

Vad har du anslutit utgångarna till, våra relämoduler eller annat?
Om det är ett fel på loggern är det absolut vanligaste felet att nätdelen börjar ge upp, det kan ge millisekundlånga avbrott på spänningsmatningen, omöjligt att mäta sig fram till, men tillräckligt för att störa processorerna.
Har du någon annan nätdel på 12 V med mer än 1 A ut så kan du testa byta?

Det där med 1-2 kanaler/Dag förstår jag inte riktigt, kan du förklara bättre?
« Senast ändrad: 2022-09-26 08:10 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-09-26 09:55 »

Hej!

Hur ser det ut i utgångsloggen? Där går det att se när och av vad en utgång aktiverats.

Kan det vara så att du använt * (wildcard) i villkoret för tidsstyrningen? Om * används i tim- eller minutfältet så betyder det varje timme eller minut. Dvs om du anger PÅ timme 5 minut * så kommer tillslag att ske varje minut under timme 5. Har man flera villkor innehållandes wildcards för både PÅ/AV kan det bli många till- och frånslag.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Philip Alvefridh
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-09-26 15:53 »

Hej!

Hur ser det ut i utgångsloggen? Där går det att se när och av vad en utgång aktiverats.

Kan det vara så att du använt * (wildcard) i villkoret för tidsstyrningen? Om * används i tim- eller minutfältet så betyder det varje timme eller minut. Dvs om du anger PÅ timme 5 minut * så kommer tillslag att ske varje minut under timme 5. Har man flera villkor innehållandes wildcards för både PÅ/AV kan det bli många till- och frånslag.
Tack, jag hade inte förstått vad "*" betydde.
Jag kör hela timmar ex på 0600 av 1300. Men i minuter står det "*". Ändrade detta till 0 nu.

Vad har du anslutit utgångarna till, våra relämoduler eller annat?
Om det är ett fel på loggern är det absolut vanligaste felet att nätdelen börjar ge upp, det kan ge millisekundlånga avbrott på spänningsmatningen, omöjligt att mäta sig fram till, men tillräckligt för att störa processorerna.
Jag använder några reläer jag hade liggande, Universal arbetsrelä 8-230V AC/DC med slutande funktion.
Har fungerat bra från början.
Hoppas inte nätdelen gett upp redan, grejerna är knappt en månad gamla.

Det där med 1-2 kanaler/Dag förstår jag inte riktigt, kan du förklara bättre?

Lite arbetsskadad här, jobbar inom ventilation, värme och kyla och kallar styrning efter tid "tidkanal".
Jag menar att jag har 1-2 styrningar på tid per dag. Redigerar morgondagens tider efter kl 15 då de nya spotpriserna läggs ut i appen Elen.
Ex
Måndag: på 0600 av 1300
Måndag: på 1600 av 2100
Tisdag: på 0700 av 1200
Tisdag: på 1700 av 2300
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2022-09-26 16:08 »

OK, men då borde väl allt lösa sig nu då.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!