E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 14:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: göra flödesmätare av el-mätare och energimätare till solfångare  (läst 2373 gånger)
vvp
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« skrivet: 2023-04-20 19:41 »

jag har en värmemätare som ej går att logga men cirkulations pumpen ger 1744l/h när den går jag har nu satt in en energimätare på på cirkulationspumpen och skulle vilja göra en flödesmätare av den i loggern som visar 1744l/h så jag kan göra en energmätare till solfångaren cirkulationspumpen tar 170 watt när den går och energimätaren är på 1000 pulser/kwh och solfångaren ger 2020watt/ grad i diff  jag vet ej hur jag skall gå till väga någon som har nått förslag jag har logger 2020

mvh vvp
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2023-04-21 07:25 »

Om du loggar elmätaren via pulsutgången så kan du välja ingångstyp flöde när du skapar kanalen.
(Ange ett pulstal som motsvarar det flöde som du vet att du har, du kan få testa dig fram för att det ska bli rätt.)
Sedan kan du skapa en beräknad kanal för effekten genom att ange en faktor som motsvarar solfångarnas effekt.
Men, effekten från solfångarna varierar ju grymt mycket över dagen, och beroende på väder, så det blir ju en väldigt grov uppskattning av effekten.
Loggat

vvp
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-04-21 15:18 »

när jag gjorde  en flödesmätare och fixade en beräknad kanal så såg det bra ut till jag ändrade pulserna på givare så flödet stämde då så visade energivärde nästan lika som flödesmätaren  fas jag hade 9,5 c i diff och energivärde på 4.18 och i den beräknade kanalen  så hade flödet försvunnit i rutan men rutan för 4,18 var kvar jag vet inte vad som är fel

MVH vvp
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!