E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 19:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Författare Ämne: Garo Energimätare GNM3D 3-fas  (läst 16907 gånger)
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #45 skrivet: 2022-10-07 11:50 »

Tack, tack, tack, alla problem lösta så långt, nu är det bara att koppla på fler elmätare, billaddare och lägenhet.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #46 skrivet: 2022-10-07 12:32 »

Ingen orsak, bra det löste sig till sist!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #47 skrivet: 2022-10-12 16:54 »

Nu har jag kommit fram till att Garomätaren måste vara adresserad 10 för att lastbalanseringen i billaddaren ska funka så jag vill då koppla in Garomätaren till en puls/digital ingång på logger 3030, vilka plintar ska jag då använda på Garomätaren?
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #48 skrivet: 2022-10-12 21:21 »

Nu har jag kommit fram till att Garomätaren måste vara adresserad 10 för att lastbalanseringen i billaddaren ska funka

Hoppsan, skulle mätaren kopplas till en billaddare, ja då kan den inte anslutas med Modbus till loggern samtidigt. Bara en enhet kan vara master på en modbus-slinga. Men det är inte så att billaddaren har en ytterligare Modbus-kontakt för utläsning av data direkt från den? Eller kanske har den Modbus-TCP-stöd?

så jag vill då koppla in Garomätaren till en puls/digital ingång på logger 3030, vilka plintar ska jag då använda på Garomätaren?

Som jag tolkar det så har inte den variant som heter GNM3D 3F MODB någon pulsutgång, utan det har endast den modell som heter GNM3D 3F PULS. Men visst har din GNM3D 3F MODB en blinkande lysdiod?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #49 skrivet: 2022-10-13 07:58 »

Då borde jag kunna ta en P3iQ, som jag har liggande, och läsa av blinkande lysdioden? kopplar jag in den på Sensor GND-S3-12V nere till vänster i logger 3030?
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #50 skrivet: 2022-10-13 15:34 »

Ja, det skall fungera. Men vilken som helst av de tre sensoringångarna går förstås att använda.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #51 skrivet: 2022-10-14 07:16 »

Resultatet blev inte vad jag förväntade mig.
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #52 skrivet: 2022-10-14 07:17 »

Kopplade så här.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #53 skrivet: 2022-10-14 07:33 »

Det var en riktigt in sågtandsform du fått till. Vad borde momentaneffekten ligga på?

Blinkar lysdioden på P3IQ i takt med lysdioden på elmätaren?

För avläsning av blinkande lysdioder skall polskruv 3 och 4 på P3IQ vara hopbyglade, är de det? Ser inte det på bilden.

Den mätaren ser förresten inte ut som en GNM3D?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #54 skrivet: 2022-10-14 08:02 »

Tack för fantastisk och snabb support, jag har missat byglinge, fixar det i kväll och återkommer med resultat.
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #55 skrivet: 2022-10-14 11:35 »

Svar på övriga frågor:

Lysdioden på P3IQ blinkar men inte i takt med lysdioden på elmätaren.

Det är elleverantörens elmätare som jag tänkt sätta P3IQ på, jag har släppt GNM3D-mäteren till enbart lastballansering nu.

Bygeln på P3IQ fixar jag i kväll.
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #56 skrivet: 2022-10-14 18:19 »

Bygeln fixad men problem kvarstår.
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2022-10-15 06:40 »

Frågan är vad du gjort med den oanvända violetta kabeln som du verkar ha anslutit?
På plint 4 skall enbart bygeln sitta.

1 på modulen till GND på loggern
2 på modulen till S3 på loggern
3 på modulen till +12V på loggern
3 på modulen till 4 på modulen (Bygeln)

Man ansluter med loggern spänningslös och startar sedan loggern.
Loggern bör då hitta modulen.
För att den skall börja visa/visa rätt måste du även gå in i inställningarna i webtjänsten och se att den dykt upp som givare i givarlistan, ge den ett namn, att den skall visas i displayen, vilken typ av ingång det är, och hur många pulser/kWh som elmätaren ger från sig.

Sedan skall du skapa en kanal av givaren, det görs på samma sätt som för alla andra givare.

Om det ändå inte fungerar kan du behöva ändra pulstal från t.ex. 1000 till 999 och spara, sedan ändra tillbaks igen.
När P3IQ:s diod blinkar bara i takt med elmätarens diod vet du att det fungerar.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #58 skrivet: 2022-10-15 08:01 »

Violett ledning var inte ansluten någon stans, har kopplat bort den nu men samma resultat, kan det vara fel ordningsföljd på plikten i P3IQ? 1 2 3 4 vs 4 3 2 1?
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #59 skrivet: 2022-10-15 08:11 »

Det finns inga siffror på plikten.
Loggat

/Uffe
Sidor: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!