E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 09:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
Författare Ämne: Garo Energimätare GNM3D 3-fas  (läst 16152 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2022-10-06 15:58 »

På 1 har jag inget inkopplat, kopplade el total där först som jag nu har på Modus, på 2 har jag el värme inkopplat och på 3 har jag el värmepump pool inkopplat.

Hänger tyvärr inte med på vad du menar?

för övrig så får jag inte till någon graf på el total som är kopplat till Modbus.

Syns el total under "senaste mätvärden"?

Var är det du inte får till någon graf, är det en vanlig linjegraf under grafer du menar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2022-10-06 16:03 »

El total syns inte, ja en vanlig linjegraf.
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2022-10-06 16:07 »

Först när jag kopplade in Logger 3030 så la jag el total på PD1, el värme (värmepumpen) på PD2 och el vp pool (poolvärmepumpen) på PD3, nu har jag flyttat el total till Modbus.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2022-10-06 16:08 »

Och du är säker på att kanalen för El Total refererar till momentaneffekten och inte till räkneverket?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2022-10-06 16:16 »

Det var ju en fråga som jag inte kan svara på, hur ser jag det och hur ändrar jag?
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2022-10-06 16:23 »

En bild till.
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2022-10-06 18:27 »

Det finns ju utförliga instruktioner i manualen, känns som ett enklare sätt att snabbt få det där att fungera, jag gissar att du inte hanterat vilka mätvärden du vill presentera och infogar därför ett utdrag ur manualen nedan:

Välj mätvärden att läsa ut från enheten
Alla enheter som är inlagda via funktionen "Sök enheter" i E-logger visas i en lista i panelen "Seriella enheter Modbus/M-bus" på sidan "Givare. Klicka länken "Hantera" för att se lista på alla tillgängliga parametrar i en enhet. Klicka "Lägg till" i listan för att lägga till en parameter som en givare.

Från M-bus-enheter kan maximalt 15 parametrar läsas ut från en och samma enhet.

När givare för Modbus eller M-bus väl är skapad fungerar den som vilken givare som helst i loggersystemet, och det går precis som vanligt att skapa larm eller kanaler för att logga givaren.

För närvarande kan inte givare från Modbus- och M-bus-enheter skapas om automatiskt vid radering av loggerminne eller byte till ny logger. Tidigare inlagda enheter ligger kvar i webbtjänsten men givarna måste skapas om manuellt.

Avläsningsintervall
Då givare för Modbus- och M-bus-enheter skapas får de automatiskt ett avläsningsintervall på en gång i minuten, det är alltså så ofta som enheterna läses av.

Det går i givarinställningarna att ställa avläsningsintervall så tätt som var tionde sekund och så glest som en gång per dygn. Det går inte att ha olika avläsningsintervall för olika parametrar/värden från en och samma enhet, så om avläsningsintervall ändras för en givare på en enhet så ändras den samtidigt för alla andra.

Tätt avläsningsintervall kan till exempel vara intressant vid loggning av effekt från elmätare om det önskas snabb återkoppling på när något slår av eller på.

Det som kan begränsa avläsingsintervallet är två saker. Dels hur länge kommunkationen mot enheten tar. Dels hur enheten strömförsörjs.

Då det gäller hur lång tid kommunikationen tar är Modbus bäst, för Modbus skickas korta datasekvenser. Kommunikation med M-bus-enheter innehåller längre datasekvenser och kan därför ta relativt lång tid, ibland över sekunden. Så om till exempel fler än tio M-bus-enheter är anslutna, med kommunikation som tar över en sekund, och avläsningsintervall är ställt på var tionde sekund, kommer enheterna inte att hinna läsas av var tionde sekund, utan det blir kanske var elfte eller tolfte sekund osv. beroende på antal enheter.

Då det gäller strömförsörjning är det en fördel att använda enheter som strömförsörjs externt om de skall läsas av ofta. Mätare som strömförsörjs via inbyggt batteri, som är det vanligaste, kan i regel inte läsas av speciellt ofta om batteriet skall räcka länge, då kan det vara klokt att ställa ett glest avläsningsintervall, till exempel en gång i timmen.

Observera att inte alla enheter uppdaterar sina mätvärden var tionde sekund, även om de läses av var tionde sekund. Det finns även enhter som har inbyggda begräsningar för hur tätt de kan läsas av. Internt uppdateringsintervall och eventuella begräsningar i utläsning framgår i manualen för respektive enhet, eller eventuellt i separat manual för tillval för Modbus och M-bus för enheten.

Momentaneffekt
Effektavläsning via pulsingångar på Logger 3030 och Logger 3030 har ett max på 65kW. Effektavläsning via Modbus och M-bus klarar momentaneffekt upp till 2,1 MW. I displayen på loggern visas olika enheter beroende på effekt, W upp till 99999W, sedan kW.

Observera att olika elmätare och olika energimätare har olika upplösning. Vissa energimätare visar kanske bara förändringar i 100W stora steg, medan andra kanske kan visa förändringar i Watt. Kontrollera vad mätaren kan innan du köper. En mätare med högre upplösning är i regel dock dyrare.

Räkneverk
Med räkneverk menas räkneverk i elmätare, energimätare och vattenmätare, som anger energiförbrukning i kilowattimmar eller vattenförbrukning kubikmeter. I och med att räkneverk till skillnad från vanliga givare räknar uppåt hela tiden, så hanteras de också annorlunda än andra givare i loggersystemet.

Logger 3030/Logger 1010

I displayen på loggern visas olika enheter beroende på hur stort tal det är, Wh upp till 99999Wh, sedan kWh.
Loggning till SD-kort sker i Wh.
LoggerSoft

Saknar stöd för räkneverk
E-logger

Mätarställningen visas under kanaler. Mätarställning går att exportera både med manuell export till fil och autoexport med fil till E-post eller ftp. För den som vill använda mätare till debitering och har flera mätare eller finns en speciell funktion i E-logger, se avsnittet Mätare i manualen för E-logger.
Det går inte att skapa grafer för räkneverk, räkneverk visas inte på översiktssidan eller i livefunktionen, det går inte att redigera data från räkneverk.
Beräknade parametrar
Beräknade parametrar räknas fram av Logger 3030 och Logger 1010 och finns alltså inte inbyggda i de produkter loggern läser av. Beräknade parametrar kräver uppkoppling mot E-logger för att fungera.

Toppström
Fungerar på Modbus trefas elmätare Eastron SDM630 och Inepro PRO380.

Används för att övervaka att strömmen på enskilda faser inte blir för stor.

Läser av anslutna elmätare cirka varannan sekund (med många mätare kan det bli glesare) och loggar det högsta avlästa värdet med det loggningsintervall som gäller för kanalen, 10 eller 60 sekunder. Grafer och export i E-logger för dessa kanaler ger toppvärde oavsett graflängd, så till skillnad från andra kanaler är visade värden inte medelvärde av inkomna värden.

För att övervaka maxströmmen på alla tre faser, lägg till parametrar för "Phase 1 peak current", "Phase 2 peak current" och "Phase 3 peak current" på de Modbus-mätare det gäller.

Momentaneffekt export och import
Fungerar på Modbus trefas elmätare Eastron SDM630 och Inepro PRO380.

När SDM630 eller PRO380 används vid energiproduktion med till exempel solceller så visar momentaneffekten "total system power" ett positivt värde vid import (då ström tas från elmätet) och ett negativt värde vid export (då överskottsström från solcellerna skickas ut på elnätet). Men i en graf vill man gärna kunna visa import och export separat.

Lösningen är att att istället för "total system power" använda de beräknade parametrarna "total system power import" och "total system power export", varvid import och export erhålls som två separata mätserier. Tecknet för exporten är dessutom ändrat så att alla värden är positiva.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2022-10-06 19:30 »

Fastnar redan på första stycket eftersom det inte går att klicka på "Lägg till".
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2022-10-07 06:56 »

Så vitt jag kan se har du redan lagt till alla mätvärden som givare.
Gå till nästa steg: "När givare för Modbus eller M-bus väl är skapad fungerar den som vilken givare som helst i loggersystemet, och det går precis som vanligt att skapa larm eller kanaler för att logga givaren."

Alltså gå till "inställningar" / "Kanaler" och "lägg till" givare 42 och 44 som  kanaler med av dig valda namn.
42 är räkneverket och 44 är momentaneffekten, givare 44 är den du skall kunna få upp en linjegraf av.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2022-10-07 08:20 »

Ursäkta en dum en men stort tack det löste problemet, fattade inte att det var 44 jag skulle ta. Nedersta raden som är röd, ska jag bara strunta i den?
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2022-10-07 08:34 »

Den borde du kunna klicka på och välja givare 44 som totalgivare.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2022-10-07 08:42 »

Har bara dessa alternativ.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2022-10-07 10:36 »

Kan det vara så att du redan använt givare 44 till en annan kanal? I så fall behöver du koppla loss givaren från den kanalen först.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2022-10-07 11:28 »

Gjorde ingen skilnad.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #44 skrivet: 2022-10-07 11:43 »

Vad händer om du istället klicka "Ändra" på din kanal för "El total" och sen väljer "Kanaltyp" = "El total"?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!