E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 17:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har jag får långt nät  (läst 5977 gånger)
Kensor
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2010-10-17 22:17 »

Hej,

Jag har lite problem vid inkoppling av mina två senaste elmätare. Systemet ser ut som följer:

1. Huvudmätare kopplad direkt till logger via ca 30 m kabel och diod.
2. Varmvatten mätare kopplad direkt till logger via SO utgång på mätaren (sitter bredvid logger)
3. Värmegolv badrum kopplad till logger via pulsmodul 1, mätaren sitter bredvid loggern (ca 20 cm kabel).
4. Värmepump kopplad till logger via pulsmodul 2, mätaren sitter bredvid loggern (ca 30 cm kabel).

Ovanstående har jag haft inkopplat under ett par veckor utan problem. När jag skulle koppla in ytterligare två mätare idag fick jag däremot problem. Nätet från logger går åt två håll, åt ena hållet ca 25 m för att där koppla in mätare nr 5 (pulsmodul nr 3). På dessa 25 meterna har jag förberett för att koppla in fukt och temp moduler på 3 ställen., lödat dit förgreningar, satt på krympslang osv. Åt andra hållet ca 15 m för att där koppla in mätare nr 5 (pulsmodul nr 4). På de 15 metrarna har jag förberett för 2 st fukt och temp moduler, lödat förgreningar, satt på krympslang osv.

När jag då skulle koppla in detta till loggern fungerade det inte, ingen av dioderna lyste på de två tillkommande pulsmodulerna. Mätte strömmen mellan plint 1 och 3 på samtliga pulsmoduler (4 totalt) och strömmen var endast 6,8 volt. Kopplade bort de nya pulsmodulerna och mätte strömmen, 13,2 volt.

Har provat att koppla bort den 25 meters delen, samma problem, provat att koppla bort 15 meters delen med samma problem. Kopplar jag däremot bort både 15 och 25 meters delen så fungerar det utan problem. Samtliga pulsmoduler är kopplade till mätarnas SO utgång!

Kan det vara att nätet är för långt så att loggern inte orkar driva ytterligare pulsmoduler? Är det så fall möjligt att koppla in extern kraftkälla för att driva pulsmodulerna och bara koppla datakabeln till loggern?

Förutom ovanstående har jag ca 20-30 m nät med 4 tempgivare inkopplat.


Tack på förhand!

/Kenny
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-10-18 07:31 »

När jag testar pulsgivare så har jag en 15 meter lång kabel, och kör 9 st givare/gång, och det brukar inte vara några problem.

13.2 V spänning ut skall inte vara möjligt, vilken typ av mätinstrument använder du? Kollat det mot något annat?


Det vanligaste problemet som jag stött på är att det glappar i kopplingsplinten på själva loggern, för att kolla detta skulle du kunna sätta en bygel mellan plint 10 och 4, alltså 12 V till 12 V på loggerns plint.
Har du glapp på den ena så kommer den andra att ge dig den ström som krävs för att driva systemet.
Notera att plintarna på loggern inte alltid klämmer fast kabeln om den är FÖR klen, du kan behöva dubbelvika en klen kabel för att det skall bli bra kontakt.

Jag förstår inte riktigt hur du menar när du beskriver att du kopplat ur 15 + 25 meters slingorna, fanns det inga andra förbrukare än pulsgivarna på dessa slingor?
Körde du med alla pulsgivarna anslutna även med de två slingorna bortkopplade?

En kabelslinga utan belastning förbrukar ingen nämnvärd effekt, så själva kabellängden borde inte påverka spänningen på nätet, och särskilt inte om du mätt vid loggern.
En stor förbrukning i slutet av en lång kabel kan dock ge ett spänningsfall i kabeln, alltså att du kan mäta upp lägre spänning längst ut i nätet än vid själva loggern, givarna är dock konstruerade så att de klarar lägre spänning än 12 volt.
Som jag ser det tyder dina problem antingen på att du har någon form av kortslutning/belastning i de långa slingorna, eller att någon av de två mätarna som du kopplat till pulsingången på modulerna på något sätt belastar matningen orimligt mycket. (Har jag aldrig hört talas om tidigare).

Är lite osäker på om man kan "injicera" mer effekt via en andra nätdel, men så vitt jag förstått är alla utgångar strömbegränsade för att skydda mot kortslutningar, och detta innebär alltså att det inte går koppla på mer effekt på matningen till loggern, utan i så fall måste det göras direkt på kopplingsplinten.
Den effekt som tillåts gå ut på plintarna skall dock vara tillräcklig för att driva de produkter som vi säljer om allt är anslutet på rätt sätt, och det inte finns någon glappkontakt.
Börja med att mäta spänningen både på plint 4 och 10, är det samma spänning?
Om inte, testa bygla plint 4 - 10 och se om det löser problemen.
Kolla även alla förgreningar direkt efter loggerns kopplingsplint så att du inte har glapp där.

Om du kan, mät även hur stor ström som går ut till ditt nätverk med/utan de två slingorna inkopplade.

Du skulle också, om du kan/vill öppna loggern kunna mäta spänningen både på plint 4 och direkt på kretskortskontakten för 12 V nätdelen inuti loggern för att utesluta att det är fel på nätadaptern.
Om du mäter upp 6 Volt både på kretskortskontakten för nätadaptern och på plint 4 så kan det vara fel på nätdelen.
Om du känner dig osäker på att öppna och mäta inuti Loggern, låt bli, då är det bättre att du tittar på allt annat först, och om det inte löser problemen, att du skickar upp loggern till mig för reparation/utbyte.

/Rickard
« Senast ändrad: 2010-10-18 09:33 av Rickard » Loggat

Kensor
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-19 20:12 »

Hej,

Problemet löste sig, hade lödat ihopa fel sladdar på en av förgreningarna. Skyller på att det är mörkt i krypgrunden och bara 0,5 m högt där jag hade gjort fel lödningen!

Tusen tack för alla tips!


/Kenny
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-10-19 20:54 »

Bra att det löste sig.
De som köper mycket prylar kanske skulle få med en skruvmejsel, en pannlampa, och ett mätinstrument.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!