E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 19:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felaktiga mätvärden  (läst 4694 gånger)
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2022-09-15 13:36 »

 Förra året installerade jag  en solcellsanläggning på 14Kw
Sedan dess får jag felaktiga ( för höga värden) från pulsmodul P3iQ.  Den registrerar nu total strömförbrukning men också  vad jag antar även solcellernas produktion.  Jag får värden på totalförbrukning som är vida högre än den  förbrukningmängd som anges på EON’s elmätare.   P3iQ är ”inkopplad” med 1000 imp / KWh.  enl. anvisning på elmätare.  Vad ska jag göra?
Ps. Har två värmepumpar som är kopplade direkt till deras elmätare. Avläsningen här fungerar perfekt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-09-15 15:43 »

Vad exakt är det för elmätare du läser av och får felaktiga värden från? För vissa elmätare går det att ställa om ifall pulsutgången returnerar export, import eller bägge.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2022-09-16 10:20 »

OM det är på EON:s elmätare kanske de har olika dioder som blinkar för import, export, totalt?
Det är tyvärr, av någon anledning inte ovanligt att pulsutgångar och dioder blinkar oavsett om det är import eller export, konstigt nog, som om tillverkarna aldrig funderat över vad dioder och pulsutångar skall kunna användas till.  Va?
Loggat

puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-09-16 15:04 »

Elmätare LANDIS GYR+  kan inte se att det finns alternativ för inställning av pulsutgången.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-09-16 17:00 »

Kan du få fram en mer exakt modellbeteckning på elmätaren?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-09-17 15:38 »

Landis Gyr + E360 LTE Kan ev vara modellbeteckning..
Loggat
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-09-26 07:08 »

Lyfter problem med avläsning av elmätare Landis Gyr + E360 LTE   Någon som vet hur jag ska göra?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2022-09-26 07:27 »

En möjlighet är att byta logger (Antar att du har en Logger 2020) till en logger 1010 med HAN H1-expanison.
I övrigt så kanske det är möjligt att energibolaget "fjärrstyrt" kan ändra vad som kommuniceras på pulsutången, om det skall vara total import + export, bara import, bara export, eller nettoimport.
Lite oklart vad du vill veta, men med en diod som blinkar är det ju omöjligt att visa hur mycket om importeras och hur mycket som exporterats, för det krävs HAN H1-porten.
Eller att man har två separata dioder som pulsar för import och export.
Loggat

puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-10-02 07:40 »

Hej
Det jag vill mäta är först och främst totalförbrukning  i andra hand  egen total elproduktion från solcellsanläggning, i tredje hand den  del av elproduktion från solcellerna jag själv förbrukar.


I dagsläget visar EON ’s elmätare hur många KWh jag köper av EON och många KWh jag säljer till EON.

Min logger är 3030 PRO. Har den inte samma avancerade funktion som logger 1010?  Vad innebär HAN -H1-expansion

Många frågetecken men hoppas på nån lösning av problematiken.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2022-10-02 09:55 »

Logger 1010 är en senare produkt som vi byggt in HAN och HAN/H1 funktionalitet i, som en modul vi löder in om man beställer med den bestyckningen.
Det är inte möjligt på Logger 3030.

Ett alternativ kunde vara om  man loggar produktion och förbrukning, och låter webtjänsten via en subtraktion av förbrukning minus produktion RÄKNA fram momentan import/export samt skapa räkneverk för desamma.
Så vitt jag vet är det inte möjligt i de nuvarande beräknade kanalerna, men borde inte vara omöjligt att lägga till i mån av tid och prioriteringar vad gäller utvecklingen.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-10-03 08:15 »

Här är en skiss på en idag fungerande lösning för att få ut alla parametrar från en solcellsanläggning:

                         Solfångare (växelriktare)
                               "produktion"
                                     |
Elbolagets huvudelmätare <-> Husmätare  -> Husets proppskåp
        "import/export"              "el total"


Förutsättningar:
* Huvudelmätaren läses av via HAN/H1
* I serie med huvudelmätaren och huset monteras en separat elmätare med Modbus RTU för husets förbrukning
* Solcellerna ansluts mellan huvudelmätaren och huselmätaren
* Solcellernas produktion läses ut från växelriktaren med Modbus RTU/TCP
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!