E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 02:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Solceller [Sungrow DTSD1352-C/10(80)A]  (läst 9963 gånger)
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« skrivet: 2022-09-14 11:39 »

Kan Sungrow Trefaselmätare DTSD1352-C/10(80)A (smartmätare) anslutas till Logger 2020 eller 3030? Vilken information kan man i så fall få ut?
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-09-14 14:41 »

Hej!

Sungrow DTSD1352-C/10(80)A tillverkas av Acrel.

Den (tror alla versioner, men behöver dubbelkollas) har pulsutgång på plint 17/18 som i så fall kan kopplas till pulsingång på Logger 1010/2020/3030 för att läsa ut momentaneffekt.

På plint 21/22 finns en Modbus-RTU utgång, dvs. seriell modbus rs485, och via den skulle man med Logger 1010/3030 bla kunna (går ordna stöd för det) läsa ut spänning, ström, effekt per fas, totaleffekt, räkneverk, samt strömkvalitet (förekomst av övertoner). Men jag antar att i dagsläget är rs485-utgången inkopplad till din inverter? Dessvärre kan bara en sak i taget vara "master" på en rs485-slinga, vilket innebär att elmätaren inte går att logga så länge den är kopplad till invertern.

Vad exakt har du för växelriktare? Ofta går det att läsa ut mätvärden från invertern. Antingen via ytterligare Modbus-RTU-port eller via Modbus TCP dvs nätverket.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-09-14 14:51 »

Sungrow 3-fas hybrid 8 kW.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-09-15 10:57 »

Är det alltså en Sungrow Hybrid SH8.0RT 8kW? I så fall kan det nog gå att läsa ut data med Logger 1010/3030 via Modbus-TCP mot den.

Kolla i din användarmanual till växelriktaren så att du säkert har en ethernet-kontakt på just din modell, eller kanske ännu hellre att det det faktiskt rent fysiskt finns en nätverskontakt på den. Sen behöver du förstås ha möjlighet att dra en nätverskabel mellan växlelriktaren och din router, dvs att det är rimligt avstånd osv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-09-15 11:50 »

Ja det är en Sungrow Hybrid SH8.0RT 8kW, ska enligt plan levereras denna vecka och installeras nästa vecka, det är knappt 20 meter mellan växelriktaren och loggern. Jag har en logger 2020 nu men räknar med att byta ut den till en 3030 ganska snart.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-09-15 15:41 »

Om du vill prova Modbus TCP så är det inte avståndet mellan växelriktare och logger som spelar roll, utan avståndet mellan växelriktare och router (fast det var kanske det du menade). Växelriktaren ansluts i så fall med nätverkskabel till routern, och sen pratar loggern med växelriktaren över nätverket.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-11-04 11:54 »

Nu har jag äntligen fått min Sungrow Hybrid SH8.0RT 8kW driftsatt men jag lyckas inte få kontakt med den från min Logger 3030, enligt instruktionerna (I panelen "Seriella/TCP-enheter Modbus/M-bus/HAN/H1" klicka "Lägg till Modbus TCP-enhet") så skulle det ju vara enkelt om jag hade haft "Lägg till Modbus TCP-enhet" i menyn, har endast det som syns på bifogad bild.
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-11-10 07:39 »

Ingen som har något svar som kan vara till min hjälp?
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-11-10 08:42 »

Hej!

Ursäkta, hade helt missat ditt tidigare meddelande. För Modbus TCP behöver du uppdatera loggermjukvaran. Om du tittar längst nere i 3030-manualen så ser du vad som tillkommit i olika versioner.

Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 3030" och uppdatera till 220622.

Denna mjukvaruversion innehåller ett förändrat dataformat (för att stödja just Modbus TCP), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 3030 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-11-12 07:32 »

Tack det löste problemet, då är det nästa som jag inte får till, att lägga in så jag får ut köpt el (import), såld el (export) och producerad el (från solcellerna)? Länk nedan på växelriktarens protokoll.

Är det någon annan data som kan vara intressant?

https://www.facebook.com/download/523425812991472/TAGLIS~2.PDF?av=100014739455466&eav=AfaUSDEZkaBytkwzJaEeRPTikJG_qkpBQ9wzW6fGWUZZ50D7HME3tpjUv0Y4zV4F32c&paipv=0&hash=AcrWK3Tv8XSQ1aiPKfA&__cft__
  • =AZVnfKSyM2dbpiQMtc7TKiDgGM-Y9mluWxhFYmsOpHkD7tQWNNj1qvtoXlW3ZK2cYMGJvfc8huW0GwcnUlR4xbwueZ7nb6l7aSeYP1E7zAZvvp7VmJH35gqFvlCvvu7b9LPUWUQf7qWzrA2snKGbUDMvdklG-4vL9GwADu3QmTrp03BRY8ER15O0NnqI_sUy8pdxyXmH-UV7tiObEAYTVENj&__tn__=H-R
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-11-14 09:49 »

Kommer tyvärr inte åt den filen, du har ingen länk som inte går via facebook?

1) Du har du anslutit din Sungrow Hybrid SH8.0RT med ethernetkabel till routern?

2) Du har hittat igen växelriktarens ip-adress och kör mot den och port 502 från loggern?

3) Har du hittat adresserna till de register du vill läsa ut i databladet? Bör finnas i tabell med alla register och kolumnen bör ha rubriken "Address" eller liknande.

4) I samma tabell bör finnas kolumn som heter "Data format" eller liknande brukar stå U16, U32, S16 osv, vilken datatyp har de register du vill läsa ut?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-11-14 10:46 »

Jag har anslutit min Sungrow Hybrid SH8.0RT med ethernetkabel till Mesh.

Jag har hittat igen växelriktarens ip-adress och kör mot den och port 502 från loggern.

Är adresserna till de register 78? kan ju inte vara 13036? se nedan.

4) Hittar inte var jag ska fylla i datatyp?

No.   Name                 Address   Data type       Data range    Unite        Note
78   Daily Import Energy   13036   U16                               0.1kWh   
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-11-14 14:13 »

I dialogen "Lägg till Modbus TCP-enhet" så fyller du i ip-adress & port för Sungrow, enhetstyp "egen definition". Modbusadress borde vara noll eller ett eller liknande, borde gå hitta i inställningsmenyn i växelriktaren. Eller i dokumentationen.

När du lagt till Modbus-TCP-enheten så klickar du "Hantera" och väljer "Skapa givare". Och där fyller du i registeradress 13036, datatyp UINT16, omskalning *10 och givartyp "Energi (räkneverk)".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-11-15 14:11 »

Prova denna länk:
TI_20211231_Communication Protocol of Residential Hybrid Inverter_V1.0.23_EN.pdf
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2022-11-16 08:21 »

Tack. Ja där finns mycket riktigt registeradresser, dataformat osv i tabell. Väldigt lite om Modbus TCP dock. Mer specifikt om inställningar för Modbus TCP kanske finns i nån installations/användarhandbok?

Får du till det, eller kör du fast på nåt steg?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!