E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 19:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beställt fel saker  (läst 1362 gånger)
Andreas Olsson
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2022-09-11 10:45 »

Hej
Helt ny på detta så ber om ursäkt om jag blandar samma och inte förstår
Det jag vill mäta är temperaturer ca 15st, fuktighet 1st, och en Qn 2.5 samt så mycket det går från elmätaren i realtid, detta är det minst viktiga men hade ju var roligt att få ut allt som går (jag har en HAN utgång på den)
Jag skulle ha köpt en  Logger 1010 med Modbus + HAN, 4 pulsingångar och 2 reläutgångar och då jag även vill koppla in en  Qn 2.5 så skulle ja köpa till en separat omvandlare för Modbus till Mbus.
Men jag har beställt en 1010:Modbus + M-bus (4 puls-ing. + 2 Relä-utg.) och en separat omvandlare för Modbus till Mbus.
Vad kan jag nu få ut med detta?
Och vad står Modbus till Mbus för?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Andreas
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-09-12 07:53 »

Du borde skicka upp loggern så vi får plocka bort Mbus-kortet och ersätta det med han eller han/H1 beroende på vilken port du har på din elmätare.
Alternativt kan du skicka tillbaks modbus/Mbus konvertern och istället logga elmätaren via den blinkande dioden (Om sådan finns på din elmätare).
Det kommer att kosta en slant att bygga om Loggern från Mbus till HAN, men inga större summor.
ca 300 kr inkl frakt.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-09-12 08:12 »

Hej!

Kan försöka förtydliga lite ytterligare. Det är verkligen en djungel med alla protokoll.

Modbus är en standard som används främst för elmätare och inom industrin. M-bus är en annan standard som används mest för vattenmätare och energimätare. Sen finns förstås, fast mindre vanligt, även elmätare med M-bus och vatten- och energimätare med Modbus.

För att röra till det ytterligare så finns dessutom två olika standarder i Sverige som används som så kallat kundgränssnitt mot energibolagens elmätare, HAN/RJ45 och H1/RJ12.

Alla dessa fyra olika standarder - Modbus, M-bus, HAN/RJ45 och H1/RJ12 kräver olika typer av små kretskort i Logger 1010 som monteras vid beställning. Men max två åt gången går att kombinera, och M-bus går inte att montera samtidigt som HAN/RJ45 eller H1/RJ12. Så vill man logga energibolagets elmätare så får man välja HAN/RJ45 eller H1/RJ12 + Modbus och ansluta M-bus-utrustningen via en Modbus-Mbus-omvandlare.

I ditt fall är det troligtvis vattenmätarna som har M-bus, eftersom vattenmätare vanligtvis har M-bus-gränssnitt.

Är loggern förresten helt obegagnad så borde det kanske gå att byta ut den istället för att byta kort?

Dubbelkolla hur som helst så att elmätaren har HAN/RJ45 och inte H1/RJ12, så du verkligen får rätt gränssnitt mot elmätaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2022-09-12 08:14 »

Vi har slut Modbuskort, så det går inte byta om man vill ha modbus.

Vi har blivit tagna på sängen av den ökade efterfrågan vi sett, och med tanke på komponentbristen så har det visat sig svårt att snabbt få fram nya Modbuskort.

Från och med nu måste vi försöka styra över till Mbus-elmätare, vattenmätare och värmemätare.
Det kommer att ställa till det för de som vill ha Modbus-expansionsmoduler, men vi avser montera in en stiftlist i loggern, så man i ett senare skede kan komplettera med Modbus bara genom att sticka in modbuskortets stift i stiftlisten.
Eller så får man välja Logger 3030 PRO Modbus om man vill ha Modbus och Mbus, men då kan man inte få HAN eller HAN/H1

Som om det inte var tillräckligt komplicerat redan.
« Senast ändrad: 2022-09-12 08:18 av Rickard » Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!